ناصر رییسی فر درگفت وگو با خبرنگار جام جم آنلاین در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از جایگاهها تجهیزاتشان نیاز به بازسازی دارد گفت : اکثر جایگاهها به خاطر طرح درجه بندی بازسازی شده اند و فقط یک تعداد محدودی باقی مانده اند . این بازسازی هم به آن دلیل صورت گرفته که کارمزد ها براساس طرح درجه بندی دریافت می شود و اگر بازسازی ها ی لازم را انجام نداده باشند، فقط لیتری 17 تومان یعنی 1.7 درصد کارمزد می توانند دریافت کنند، اما اگراین طرح را اجرا کرده باشند ، لیتری 3 درصد یعنی 30 تومان کارمزد می گیرند لذا اکثر جایگاهها با توجه به این موضوع جایگاه هایشان را بازسازی کرده اند .
وی میزان تبخیر در جایگاهها ی سوخت کشور را بسیار بالا دانست و گفت : آنچه در 5- 6 سال گذشته جایگاه داران را به ورطه ورشکستی رسانده تبخیر بیش از اندازه فراورده ای است که در مخازن تخلیه می شود . براساس ریتی که شرکت ملی پخش و پالایش فراورده ها از سالهای بسیار دور اعلام کرده حدود4.5 لیتردرهر هزار لیتر را به عنوان تبخیر در نظر گرفته اند . اما میزان تبخیر در برخی مناطق گرم خیز کشور به 9.5 درهزار لیتر و در تهران که هوا خنک تر است و انبارها متفاوت اند به 6 لیتردرهزار لیتر می رسد ،این تبخیر هم در موقع تخلیه بنزین اتفاق می افتد و هم در زمان نگهداری .
به گفته وی در خیلی از کشورها با تعبیه سیستم های مختلف این تبخیر را به حداقل رساندند اما در کشور هنوز تبخیر بنزین بالاست و باعث شده جایگاهداران متحمل ضررشوند.
رییسی فر در پاسخ به این پرسش که بالا بودن این میزان تبخیرنسبت به سایر کشورها آیا به نوع فراورده بازمی گردد گفت : معیاری برای سنجش کیفیت بنزین نداریم اما می دانیم که کیفیت بنزین متفاوت شده و گاز بیشتری درآن منظور می شود. از طرف دیگر بارگیری ما درست انجام نمی شود و سیستم بارگیری و اندازه گیری ما بسیار منسوخ شده است .همچنین وقتی فراورده از تانکرها تخلیه می شود به دلیل بالا بودن دمایش وقتی وارد مخازن سرد می شود ، حالت انقباضی پیدا می کند و به خاطر گاز فراوانی که در بنزین است از تمام لوله ها بالا می رود .
وی در پاسخ به این پرسش که چه میزان از تبخیراتی که در بنزین وجود دارد به مردم تحمیل می شود گفت : می توانم این اطمینان را به مردم بدهم که تلمبه ها همه یکسان است و سیستم همه جایگاهها شناور است وامکان هیچ گونه دخل و تصرفی در مسیر و شبکه ها از مخازن به تلمبه ها وجود ندارد و خود تلمبه ها نیز همه قطعات حساسش پلمپ شده است . همچنین بنزینی که به تمام جایگاهها داده می شود از یک شرکت توزیع می شود و کیفیت همه آنها یکسان است و این موضوع که گفته می شود کیفیت بنزین برخی جایگاهها بهتراست صحت ندارد ، اما این نکته وجود دارد که در مسیری که بنزین وارد باک خودرو ها می شود بخصوص در زمانهایی که دما بالاست گازهای موجود در بنزین بخار شود، بنابراین بهتر است مردم در مواقعی که هوا خنک و سرد است اقدام به سوخت گیری کنند .
رییسی فر درادامه اظهار کرد: وقتی باک بنزین را باز می کنید شاهد خروج بخارهایی از باک هستید مردم گمان می کنند این هوا ست در حالیکه گاز متصاعد شده از بنزین است که بیش از حد است ، معمولا ماشین های خارجی که باک هایشان استاندارد است نباید این اتفاق برایشان بیفتاد اما شما حتی اگر ماشین بنز و مازراتی را هم نگاه کنید از باکشان بخار بیرون می زند که این ناشی از گاز خود فراورده است.
رییس کانون انجمن های صنفی جایگاه داران کشور البته به مردم نیز توصیه کرد هنگام بنزین زدن اگر عمل سوخت گیری را به شخصی که در جایگاه است می سپارند حتما خودشان نظارت داشته باشند که میزان سوختی که دریافت می کنند مطابق با واقعیت باشد.
سیما رادمنش _جام جم آنلاین
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
من خودم چندین بار اتفاق افتاده در یك جایگاه سوختگیری كردم شده 45 لیتر ولی در جایگاهی خارج از تهران با همان خودرو شده 39 لیتر