به دنبال استقرار سامانه موشکی اس300 روسیه در خاک سوریه که چند روز پیش صورت گرفت، روز گذشته ناتو اعلام کرد طرحی را برای حمله به ارتش سوریه با بیش از 800 جنگنده و حمایت مالی عربستان تهیه کرده است.
کد خبر: ۹۵۳۶۰۰

در همین رابطه ترزا می، نخست‌وزیر انگلستان با توجه به تحولات جاری در سوریه می‌گوید: به نظر می‌رسد راهکار سیاسی در این لحظه «غیرممکن» باشد.

روسیه و آمریکا روز دوشنبه گذشته با قطع کردن تماس‌های دیپلماتیک خود درباره سوریه، هرکدام دیگری را به کارشکنی در برقراری آتش‌بس متهم کردند. روزنامه مصری الاهرام نیز دیروز در تیتری نوشت: «جنگ سرد در سوریه به اوج خود رسیده است.»

روز سه‌شنبه نیز دولت روسیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در شورای امنیت توزیع کرد که به موجب آن، حمله تروریست‌ها به سفارت روسیه در دمشق محکوم می‌شد. آمریکا بلافاصله این پیش‌نویس را رد کرد. کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه نیز هفته گذشته پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در مورد سوریه تهیه کرده بودند که بلافاصله از سوی دولت روسیه وتو شد. این نوع برخوردها نشان می‌دهد تلاش‌های سیاسی بین اعضای دائم شورای امنیت بخصوص برای حل مساله سوریه به یک بن‌بست کامل رسیده است. رعد حسین، رئیس شورای حقوق بشر خواستار محدود کردن حق وتو برای رسیدگی به آنچه وی آن را جنایات جنگی در سوریه نامید، شد. به نظر می‌رسد درخواست وی در این رابطه برای ممانعت از اقدامات روسیه در برابر آمریکا در شورای امنیت در زمینه سوریه باشد.

رویارویی نظامی

به لحاظ نظامی اوضاع در سوریه بشدت روبه وخامت می‌رود. روز سه‌شنبه دولت روسیه اعلام کرد یک سامانه موشکی اس‌300 را در سوریه مستقر کرده است. روسیه هدف از این کار را «اطمینان از امنیت پایگاه دریایی خود در طرسوس» اعلام کرد. پیش از آن شبکه فاکس‌نیوزِ آمریکا اعلام کرده بود روسیه قصد دارد سامانه S-300VM را که نمونه اصلاح‌شده S-300 است، به سامانه S-400 خود در پایگاه نظامی حمیمیم سوریه اضافه کند.

در مقابل این اقدام روز گذشته منابعی در مسکو و برلین از طرح ناتو برای حمله به ارتش سوریه و هم‌پیمانانش با بیش از 800 جنگنده و مشارکت 14 کشور و حمایت مالی عربستان خبر دادند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روزنامه رأی‌الیوم، براساس گزارش مرکز پژوهش‌های «فیریل» در برلین این طرح احتمالا طی روزهای آتی اجرایی خواهد شد. می‌گویند ناتو ژوئیه گذشته طرح مشابهی برای این حمله داشت، اما عدم آمادگی نظامی ناتو و هم‌پیمانانش در منطقه و ادامه اختلافات میان آنها و هماهنگی مسکو و واشنگتن اجرای این طرح را به تأخیر انداخت. ناظران می‌گویند طرح ناتو شبیه رخدادهای صربستان است، اما وضعیت سوریه با صربستان فرق کرده و و روسیه کنونی دیگر روسیه 20 سال پیش نیست. همین ناظران یکی از دلایل عمده تهیه چنین طرحی را پیروزی احتمالی ارتش سوریه در حلب می‌دانند و می‌گویند «آزادسازی این شهر به دست ارتش سوریه به معنای باز شدن در به روی پیروزی‌های بزرگ‌تر و کنترل ارتش سوریه بر تمامی خاک این کشور» خواهد بود.

طرح روسی در برابر طرح آمریکایی

به دنبال «طرحB» آمریکا، منابع روسی گفتند مسکو نیز یک طرح «B» را برای تحولات احتمالی سوریه آماده کرده است. به گزارش ایزوستیا «وزارت دفاع روسیه طرحی را برای اتخاذ اقدامات نظامی و سیاسی در صورت عقب‌نشینی آمریکا از مذاکرات درباره سوریه در نظر گرفته است». این طرح برای مقابله با طرح «B»آمریکا در نظر گرفته شده و از جمله اقداماتی که براساس این طرح اتخاذ خواهد شد، امکان افزایش حمایت از نیروهای دولتی سوریه است.

در پی تعلیق مذاکرات آمریکا با روسیه بر سر سوریه و در میان گمانه‌زنی‌ها درباره حملات نظامی محدود علیه نظام سوریه، مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، مدیران آژانس‌های مختلف آمریکایی در زمینه‌های امنیتی و سیاست خارجه به منظور تهیه فهرستی از راهکارهای ممکن برای تعامل با بحران سوریه و ارائه آن به باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا دور هم جمع خواهند شد. این نشست دیروز برگزار شد، اما هنوز نتایج آن اعلام نشده است.

از چند روز گذشته زمزمه دخالت نظامی آمریکا در سوریه بالا گرفته است، هرچند مقامات سیاسی این کشور بخصوص کاخ‌سفید با چنین دخالتی مخالف هستند، اما برخی لابی‌های پشت پرده بر کنگره فشار می‌آورند تا دولت را مجبور به دخالت نظامی در خاک سوریه کنند.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفته است: به نفع آمریکا نیست که ارتش سوریه را هدف قرار دهد، چراکه این کار موجب تنش با روسیه خواهد شد. این اظهارنظر درحالی است که روزنامه واشنگتن‌پست از بررسی‌های راهکار حملات هوایی علیه ارتش سوریه بویژه در فرودگاه‌ها خبر داده و نوشت: شورای امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه به منظور بررسی حملات علیه ارتش سوریه تشکیل جلسه می‌دهد و بعید نیست که اوباما با اجرای حملات علیه نظام سوریه موافقت کند.

حمله به سوریه در پایان دوره اوباما، بعید است

احمد دستمالچی، کارشناس مسائل غرب آسیا در مورد علت شنیدن شدن زمزمه‌هایی درباره دخالت آمریکا در سوریه در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار کرد: در واقع این یک جنگ روانی است که مقامات آمریکایی آن را به راه انداخته‌اند. بی‌تردید اوباما در آستانه ترک کاخ سفید، دست به چنین اقدامی نمی‌زند؛ زیرا با چهره‌ مخدوشی در نزد افکار عمومی سیاست را ترک خواهد کرد. در این میان بیشتر لابی‌ها بر این مساله تاکید می‌ورزند. به نظر می‌رسد هدف اصلی این مساله افزایش فشار بر روسیه است. با این حال و با توجه به نزدیک بودن به زمان انتخابات، از لحاظ عقلایی بسیار بعید است چنین جنگی رخ دهد.

این کارشناس درباره احتمال این که اروپایی‌ها برای جبران شکست‌های خود در صدد انتقام از روسیه باشند، گفت: اروپایی‌ها هرگز چنین توانایی را ندارند که بدون اجازه و کمک آمریکا وارد چنین معرکه‌ای شوند. از سوی دیگر، نا آرام‌تر شدن بیشتر خاورمیانه بیش از همه به ضرر خود اروپایی‌ها خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها