به گزارش جامجم، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران ادامه داد: قبلا در شورای شهر بحث ایجاد دیوارهای شیشهای حائل برای حفاظت از جان شهروندان، مصوب و قرار شد شهرداری برود محاسباتش را انجام بدهد، امکان سنجی کند و این مصوبه را اجرا کند، اما الان از این مصوبه بیشتر از یک سال گذشته و ما در طول این مدت شاهد حادثههای دیگر هم بودهایم.
آن زمان مدیریت شهری این بحث را مطرح کرد که امکان نصب P.S.D در ایستگاهی که قبلا ساخته شده و به بهرهبرداری رسیده بهسختی وجود دارد به همین دلیل قرار شد این طرح را حداقل روی ایستگاههای درحال ساخت اجرا کنند اما این موضوع با اینکه مصوبه شورا را دارد هنوز مورد توجه قرار نگرفته است.
آباد در ادامه ایرادی هم به مصوبه قبلی شورا وارد کرد و گفت: من دوباره مصوبه را نگاه کردم و دیدم این مصوبه برای این موضوع هیچ تاریخی را مشخص نکرده یعنی مشخص نشده که این جانمایی و این مطالعه تا چه زمانی باید انجام میشده؛ یعنی اشکال به مصوبه خود شورا هم وارد است که اصلا تاریخ ندارد چون شاید شهرداری بخواهد تا 10 سال دیگر هم روی این موضوع مطالعه کند.
چالش؛ دیوار حائل یا خطوط جدید؟
فهرست کشتهشدگان متروی تهران کوتاه نیست؛ سابقهاش به سال 84 برمیگردد وقتی دختری 18 ساله در ایستگاه شهید بهشتی مرگ روی ریلهای قطار زیرزمینی را بهعنوان راهی برای خودکشی انتخاب کرد. با مرگ او پرونده خودکشی در مترو باز شد و با چند حادثه در سال ادامه پیدا کرد تا امسال که تقویم 95 به اولین ماه پاییز رسید و به فاصله یک روز، دو حادثه مرگبار در متروی تهران اتفاق افتاد.
حادثههای اخیر در حالی یکییکی رخ میدهند که محمدباقر قالیباف، شهردار تهران بهمن 92 دستور اجرای سیستم درهای حائل بین سکوها و قطارهای مترو موسوم به سیستم P.S.D را صادر کرد؛ راهکاری برای حفظ ایمنی جان شهروندان که هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. موضوعی که مورد توجه ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رئیسه شورای شهر هم قرار میگیرد.
مخصوصا وقتی که به جام جم میگوید: ما وظیفه داریم تا جایی که امکان دارد بحث ایمنی را در مراکز عمومی که درحال خدماترسانی به شهروندان هستند رعایت کنیم و مترو یکی از این مراکز است.
قناعتی با اعلام این موضوع میگوید: بحث ایجاد دیوار حائل برای حفظ سیستم ایمنی در مترو، قبلا در شورای شهر مورد توجه قرار گرفته، آن موقع هم چند خودکشی پشت سرهم اتفاق افتاده بود، اما در همان برهه کمیسیون عمران برآوردی را انجام داد که نشان میداد با بودجهای که برای ساخت دیوار حائل هزینه میشود، میتوان چند کیلومتر خط جدید برای مترو ساخت و بهواسطه کمتر آلوده شدن هوا، جان شهروندان بیشتری را حفظ کرد. همین دلیل به گفته قناعتی باعث اولویتگذاری این موضوع در شورای شهر شد؛ اولویتگذاریای که نتیجهاش اختصاص بودجه به بحث ساخت خطوط جدید شد.
عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران میگوید: با تمام این تفاسیر با توجه به اینکه در یکی از حوادث اخیر، قصد خودکشی مطرح نبوده و به خاطر ازدحام جمعیت، وجود نداشتن دیوار حائل و برخورد قطار با سر یکی ازشهروندان حادثه مرگ رخ داده است، به نظر میرسد باید دوباره این موضوع در شورا مورد بررسی قرار بگیرد و انشاءالله در بودجه سال 96، برای این موضوع هم رقمی در نظر گرفته شود.
مینا مولایی - جامعه
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد