توجه به سالمندان؛ توجه به آینده کشور

جمعیت سالمندان کشور (افراد بالای 60 سال) حدود ده میلیون نفر برآورد می‌شود. براساس برآورد‌ها و افق 20 ساله پیش‌رو جمعیت سالمندان کشور به 20 میلیون نفر خواهد رسید؛ این درحالی است که به جمعیت کنونی سالمندان کشور خدمات مناسبی ارائه نمی‌شود؛ لذا می‌توان گفت اگر زیرساخت‌های لازم برای حمایت از این گروه آسیب‌پذیر فراهم نشود در آینده کشور با بحرانی جدی روبه‌رو خواهد شد.
کد خبر: ۹۵۱۸۶۵
توجه به سالمندان؛ توجه به آینده کشور

دغدغه اصلی در حوزه سالمندان را باید نبود انسجام و یکپارچگی در سیاستگذاری و اجرا دانست، چراکه اکنون دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ای که در حوزه رفاه اجتماعی سیاستگذاری می‌کنند به وظیفه خود بدرستی عمل نمی‌کنند.

برای نمونه حدود سه سال پیش وزیر کار اعلام کرد شورای عالی سالمندان را با حضور رئیس‌جمهور تشکیل داده و قرار است جلسات آن مرتب تشکیل شود، اما تاکنون هیچ اتفاق قابل توجهی در این حوزه رخ نداده است. علاوه بر این وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که از ادغام سه وزارتخانه تشکیل شده هنوز ضوابط اجرایی خود را آماده و به مجلس ارائه نکرده است.

در واقع چون در حوزه سیاستگذاری انسجام وجود ندارد، در برنامه‌های اجرایی نیز هر سال با کاهش عملکرد روبه‌رو هستیم.

به این ترتیب برای جلوگیری از ایجاد بحران در جامعه باید زیرساخت‌های لازم را برای افق 20 ساله کشور فراهم کرد؛ به این شکل که با کمک گرفتن از بخش غیردولتی مراکزی مانند فرهنگسراها، خانه‌های فرهیختگان و باشگاه‌ها تخصصی سالمندان را توسعه داد. افزون بر این طب سالمندی و پیشگیری را نیز باید جدی گرفت؛ زیرا به‌عنوان مثال اکنون ابتلا به آرتروز زیر سن سالمندی اتفاق می‌افتد.

مساله دیگر که باید به آن پرداخت احترام به سیاست‌های تخصصی در حوزه اجتماعی است؛ زیرا مدیران سیاسی به این مهم توجه نمی‌کنند و این در حالی است که سیاست‌های اجتماعی هر کشور نباید با تغییر دولت به فراموشی سپرده شود.

بنابراین اگر بسترهای لازم برای حمایت از سالمندان مهیا نشود جامعه در آینده با بحرانی اساسی روبه‌رو خواهد شد.

همایون هاشمی - عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها