از زمان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، هر روز نشانه و خبر تازه‌ای از اختلافات میان آنها در رسانه‌ها و گزارش‌های خبری منتشر می‌شود. در حالی که مقامات بروکسل بر خروج هر چه سریع‌تر انگلیس از اتحادیه اروپا تاکید می‌کنند، اما هیچ نشانه‌ای در این زمینه از سوی انگلیسی‌ها مشاهده نمی‌شود و حتی برخی گزارش‌ها از اختلاف میان مقامات انگلیسی حکایت دارد. نشست هفته گذشته سران اتحادیه اروپا در شهر براتیسلاوا در کشور اسلواکی زمینه‌ساز بروز اختلاف دیگری میان طرفین بود.
کد خبر: ۹۴۹۲۱۱

یکی از موضوعات مهم مطرح شده در این نشست، تشکیل ارتش اروپایی بود که با واکنش منفی و سریع مقامات انگلیسی روبه‌رو شد. مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس اعلام کرد لندن با هر تلاشی برای ایجاد ارتشی که رقیب ناتو باشد، مقابله می‌کند. این اظهار نظرها باعث شد مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا در سفر به انگلیس به آن پاسخ بدهد. او که برای اولین‌بار پس از همه‌پرسی «برگزیت» به انگلیس سفر کرده بود، اعلام کرد انگلستان دیگر حق وتوی برنامه‌ها و پیشنهادهای اعضای اتحادیه اروپا را ندارد. او مثل دیگر اعضا و رهبران اتحادیه اروپا از مقامات لندن خواست روند برگزیت را هر چه سریع‌تر اجرایی کنند.

انگلیسی‌ها، اسب تروای آمریکا در اتحادیه

مرتضی مکی، کارشناس مسائل اروپا در مورد علت مخالفت انگلیسی‌ها با ارتش اروپایی و چشم‌انداز تشکیل چنین ارتشی در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار کرد: انتقاد مارتین شولتز به مواضع انگلیس در رابطه با تشکیل ارتش اروپایی، به نوع رفتار و عملکرد لندن در زمان حضورش در اتحادیه اروپا باز می‌گردد. انگلیس یکی از بازوهای نظامی و اطلاعاتی اتحادیه اروپا بود و با داشتن دیدگاه‌های فرا‌آتلانتیکی و نزدیک به آمریکا همواره از جمله کشورهایی بوده که با تشکیل هرگونه ارتش اروپایی مخالف بوده است که دلیل این امر به پیوندهای عمیق این کشور با ایالات متحده باز می‌گردد. عاملی که انگلیسی‌ها در چنین فضایی باز بر این نکته تاکید می‌کنند که اتحادیه اروپا حق ندارد به سمت تشکیل ارتش اروپایی برود، بیشتر از آن‌که بار سیاسی داشته باشد، بار تبلیغاتی دارد و بیشتر برای نشان دادن وزنه سنگین انگلیس در اروپا است. از سوی دیگر باید اذعان داشت اتحادیه اروپا توانایی تشکیل چنین ارتشی را ندارد. یکی از آسیب‌هایی که اتحادیه اروپا از خروج انگلیس متحمل می‌شود، همین وضع نظارتی و امنیتی اتحادیه اروپا است. فرانسه و انگلیس به‌عنوان بازوهای اطلاعاتی و امنیتی این اتحادیه نقش مهمی در سیاست‌های دفاعی اروپایی‌ها داشتند. در نتیجه خروج انگلیس باعث می‌شود اتحادیه اروپا با ضعف‌هایی روبه‌رو شود.

این کارشناس مسائل اروپا در مورد توانایی این اتحادیه در تشکیل چنین ارتشی افزود: در حالی که حدود 60 سال از تاسیس اتحادیه اروپا می‌گذرد، یکی از انتقادهای اصلی مطرح‌شده به این اتحادیه، بحث سیاست خارجی و امنیت دفاعی مشترک بوده است. درست است که آنها در جهت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گام‌های مهمی در مسیر همگرایی برداشته‌اند، اما در عرصه سیاست خارجی و دفاعی عملا ناکام بوده‌اند. با خروج انگلیس از این اتحادیه نیز بعید است سیاست خارجی مستقلی بین 27 عضو باقی مانده شکل بگیرد.

دکتر احمد نقیب‌زاده‌، استاد دانشگاه تهران نیز در مورد علت مخالفت انگلیسی‌ها پیش از این به جام جم گفته بود: دلیل این کار را باید در تجربه‌های این کشور در تاریخ معاصر جست و جو کرد. زیرا هرگاه یک قدرت نظامی در قاره اروپا سر برافراشته مزاحمت‌های جدی برای انگلستان به‌وجود آورده است که دو نمونه آن ناپلئون و هیتلر هستند. در چنین فضایی بود که اروپا بناچار خود را زیر چتر اتمی آمریکا قرار داد و آمریکا هم پس از سلطه اقتصادی که با طرح مارشال آغاز شده بود، با طیب خاطر مایل بود سلطه نظامی خود را نیز بر اروپا اعمال کند. از آن پس انگلستان به مدافع جدی ناتو و مخالف جدی هر اقدامی که بوی استقلال نظامی اروپا از آن بلند باشد تبدیل شد.

نیاز اروپا؛ ارتش یا واحد‌های واکنش سریع؟

دکتر سایمون لایت‌فود، استاد روابط اروپا در دانشگاه لیدز انگلیس در مورد این‌که آیا اتحادیه اروپا توانایی چنین اقدامی را دارد، در گفت‌وگو با روزنامه اکسپرس گفت: ممکن است نیرویی تلفیقی و در سطحی محدود تشکیل شود. با توجه به بودجه دفاعی مجزای هر کدام از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، امکان تشکیل محدود چنین ارتشی وجود دارد. اما نباید این مساله را فراموش کرد که تشکیل این ارتش از سوی اروپایی‌ها از منظر سیاسی، مشکلات فراوانی به همراه خواهد داشت.

لایت‌فود قصد تشکیل چنین ارتشی را در‌واقع فاصله گرفتن اروپایی‌ها از اهداف اولیه خود می‌داند و می‌گوید: اروپایی‌ها با هدف برقراری صلح و امنیت در مرزهای خود، چنین اتحادیه‌ای را تشکیل دادند، اما عملا امروز شاهد ناآرامی‌ و تنش‌های فراوانی در مرزهای اروپا هستیم. وی اظهار کرد: اتحادیه اروپا به جای ایجاد ارتشی همچون نیروهای نظامی انگلستان، به‌دنبال تشکیل تیم‌ها و واحدهای واکنش سریع باشد تا با ناآرامی‌ها مقابله کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها