نقش خبرنگاران در ارتباطات مدرن

از هنگام ظهور وسایلی چون تلفن همراه و رایانه و شبکه گسترده جهانی (اینترنت) تحولی عظیم در شیوه ارتباطات بین فردی و گروهی به‌وجود آمد که بدون تردید زندگی تمامی ساکنان کره خاکی را تحت تاثیر قرار داد. حجم و سرعت انتقال اطلاعات از یک‌سوی دنیا به سوی دیگر، آنچنان گسترده و سریع شده که فرصت تامل و درست اندیشیدن را گرفته است، چون هر لحظه با میلیون‌ها کلمه و جمله بمباران اطلاعاتی می‌شوند.
کد خبر: ۹۴۴۰۵۷
نقش خبرنگاران در ارتباطات مدرن

مخاطب در این فضای مملو از اطلاعات، همواره با یک سوال اساسی مواجه است که «چه کسی درست می‌گوید؟»

در اینجاست که نقش تولیدکنندگان خبر بیش از گذشته برجسته می‌شود. جایگاه خبرنگاری در این دوران نه‌تنها نسبت به گذشته کمرنگ نشده بلکه بسیار حساس‌تر می‌نماید، شاید بهترین دلیل آن را بتوان ایجاد فضای رقابتی شدید میان رسانه‌های جمعی برای جلب مخاطب عنوان کرد. خبرنگاران با انتخاب، طراحی و پردازش اخبار و اطلاعات، وظیفه سنگین هدف‌گذاری و گزینش را به عهده می‌گیرند.

امروزه دنیای خبرنگاری مملو از هیجانات شغلی و تنوع سوژه هاست. خبرنگار هرروز در مواجهه با اخبار و رویداد‌های متنوع و متعدد، تلاش می‌کند بهترین و فراگیرترین را انتخاب کند. اما باز هم سوال همیشگی در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد «چه کسی درست می‌گوید؟ »

بدون استثناء تمامی گردانندگان رسانه‌های گروهی اعم از مطبوعات، رادیو و تلویزیون، خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری در فضای مجازی، خود را صادق و متعهد به اطلاع‌رسانی صحیح و دقیق معرفی می‌کنند. نمونه بارز این گروه، ده‌ها خبرنگاری هستند که در طول دوران هشت ساله دفاع مقدس و حادثه سقوط هواپیمای سی ـ 130 جان خود را در راه انتشار حقایق فدا کردند و به شهادت رسیدند .

آنچه می‌تواند مرز افتراق میان خبرنگاران متعهد و خبرنگاران غیرمتعهد به اصطلاح کاسب را تعیین کند اخلاق گرا بودن و پایبندی آنها به رسالت اجتماعی و حرفه‌ای‌شان است. به وجود آمدن صدها یا بهتر بگویم هزاران رسانه به اصطلاح خبری مخصوصا در فضای مجازی که بخش اعظم آنها هیچ تخصص و تعهد و جایگاه رسانه‌ای ندارند، می‌تواند آسیب جدی به باورهای جامعه وارد کند. از طرفی گروهی از پردازشگران و خبرنگاران هستند که بدون ملاحظات اخلاقی و اجتماعی به تولید و انتشار موضوعاتی اقدام می‌کنند که بر آیند آن جز ترویج و اشاعه یاس و ناامیدی و سرخوردگی اجتماعی نیست .

نگاه منفی به همه رویدادها می‌تواند جامعه‌ای عصبی و پر تنش را به وجود آورد و نگاه مثبت قادر است بخشی از نارسایی‌ها و معضلات را حل و فصل کند. البته قرار نیست خبرنگار با ساده‌اندیشی و خوش‌باوری، چشم خود را بر معضلات و نارسایی‌های مهم و مبتلا به جامعه ببندد و عافیت طلب باشد.

خبرنگار حرفه‌ای همواره ابعاد مختلف یک موضوع را موشکافانه بررسی می‌کند و هرگز با ساده‌انگاری و تساهل و تسامح به موضوعات نمی‌نگرد. خبرنگار حرفه‌ای هرگز به‌دنبال جنجال آفرینی نیست. خبرنگار حرفه‌ای هرگز برای منافع خود نمی‌نویسد و نمی‌گوید . خبرنگار حرفه‌ای هرگز اطلاعات را تحریف و وارونه نمی‌کند. خبرنگار حرفه‌ای هرگز به حریم‌ها تجاوز نمی‌کند. خبرنگار حرفه‌ای هرگز مخاطب را تحریک نمی‌کند. خبرنگار حرفه‌ای هرگز موضع نمی‌گیرد. خبرنگار حرفه‌ای هرگز کاه را کوه و کوه را کاه جلوه نمی‌دهد . خبرنگار حرفه‌ای هرگز از پشت میز کار گزارش تنظیم نمی‌کند. خبرنگار حرفه‌ای هرگز انتقام جویی نمی‌کند. خبرنگار حرفه‌ای هرگز برای قلم و کلام خود قیمت تعیین نمی‌کند.

خبرنگار حرفه‌ای با سرلوحه قرار دادن اصول اخلاق و تقوا از نگاه یک مصلح اجتماعی برای تعالی جامعه و ترویج پاک‌اندیشی تلاش می‌کند.

حسین طالبی

مدرس خبر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها