jamejamonline
اقتصادی عمومی کد خبر: ۹۴۱۷۰۷ ۱۵ شهريور ۱۳۹۵  |  ۱۲:۳۷

با اجرای سه طرح جدید در طول فعالیت دولت یازدهم میزان قاچاق گازوئیل از کشور به کمترین میزان کاهش یافته و معادل تولید یک پالایشگاه در مصرف گازوئیل صرفه‌جویی شد.

قاچاقچیان گازوئیل خانه‌نشین شدند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در طول چند سال گذشته ایران یکی از بزرگترین مصرف کنندگان گازوئیل در بین کشورهای منطقه خاورمیانه و حتی جهان بود به طوری‌که متوسط مصرف گازوئیل کشور همواره بیش از 100 میلیون لیتر در روز بود و حتی در زمستان این رقم از مرز 120 میلیون لیتر در روز عبور می‌کرد.

در طول فعالیت دولت یازدهم دو سیاست جدی به منظور مدیریت مصرف گازوئیل در داخل کشور در دستور کار قرار گرفت به طوری‌که در فاز نخست با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش تولید گاز طبیعی، این حامل انرژی جایگزین گازوئیل در سبد سوخت نیروگاه‌ها و صنایع کشور شد.

با این وجود اجرای طرح «جایگزینی گاز طبیعی به جای گازوئیل» در سبد سوخت صنایع و نیروگاه‌ها صرفا منجر به مدیریت مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی در بخش غیر حمل و نقل می شد و به منظور مدیریت مصرف گازوئیل و به ویژه مقابله با قاچاق این محصول نفتی، اجرای یک برنامه جدید در طول سه سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است.

معادل تولید یک پالایشگاه، گازوئیل صرفه‌جویی شد

بر این اساس از مهر ماه سال گذشته با اجرای طرح «تخصیص سهمیه گازوئیل بر اساس میزان پیمایش» با استفاده از ظرفیت‌های سامانه هوشمند سوخت عملیاتی شد که با گذشته حدود 11 ماه از اجرای این پروژه به طور متوسط روزانه حدود هفت میلیون لیتر در مصرف گازوئیل بخش حمل و نقلی کشور صرفه جویی حاصل شده است.

از ابتدای سال جاری تاکنون به استناد آمارهای رسمی، متوسط مصرف گازوئیل در دو بخش حمل و نقل و غیر حمل و نقلی با کاهشی حدود 9 درصدی به 72.5 میلیون لیتر در روز رسیده است و نکته قابل توجه آن است که مصرف گازوئیل در بخش حمل و نقل هم از روزانه 50 میلیون لیتر به 42 تا 43 میلیون لیتر در روز کاهش یافته است.

به عبارت دیگر با اجرای طرح «تخصیص سهمیه گازوئیل بر اساس میزان پیمایش» معادل ظرفیت تولید گازوئیل یک پالایشگاه 120 تا 150 هزار بشکه ای (معادل 7 میلیون لیتر در روز) در مصرف این فرآورده میان تقطیر پالایشگاه‌های نفت کشور صرفه جویی شده است.

هم اکنون هزینه سرمایه گذاری طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی یک پالایشگاه 150 هزار بشکه‌ای نفت خام و یا میعانات گازی در کشور حدود یک میلیارد و 800 میلیون دلار تا دو میلیارد دلار برآورد می‌شود و عملا با اجرای طرح تخصیص سهمیه گازوئیل بر اساس میزان پیمایش با کمترین هزینه ممکن و بدون صرف سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری، در مصرف گازوئیل کشور صرفه جویی حاصل شده است.

در مجموع توقف واردات گازوئیل و عضویت جمهوری اسلامی ایران در باشگاه کشورهای صادرکننده گازوئیل، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به دنبال کاهش مصرف گازوئیل در بخش نیروگاهی و حمل و نقل و در نهایت درآمدهای ارزی ناشی از صادرات روزانه 13 میلیون لیتر گازوئیل از مهمترین دستاوردهای اجرای این پروژه کم هزینه و مطابق با سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی است.

سناریوهای جدید مقابله با قاچاقچیان گازوئیل

در حال حاضر هر چند توقف عرضه کارتی در بخش بنزین یکی از سیاست‌های کلیدی دولت یازدهم به شمار می رود اما از ظرفیت‌های سامانه هوشمند سوخت برای مقابله با قاچاق گازوئیل استفاده حداکثری شده است.

بر این اساس پس از اجرای طرح «تخصیص سهمیه گازوئیل بر اساس میزان پیمایش»، دومین مرحله این طرح ملی با رویکرد تجهیز خودروهای دیزلی به سامانه «جی.چی.اس» و عرضه سوخت مطابق با بارنامه، برای رصد بیشتر عرضه و تقاضای گازوئیل در بخش حمل و نقل به عنوان یک سیاست کلیدی کلید خورده است.

همزمان با آغاز مطالعات نهایی و بررسی گزینه‌های عملیاتی برای اجرای فاز دوم اجرای طرح «تخصیص سهمیه گازوئیل بر اساس میزان پیمایش»، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با هماهنگی بیمه‌های کشور، طرح توقف عرضه سهمیه گازوئیل به خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث را از تیر ماه سال جاری آغاز کرده است.

با اجرای این طرح هم که بدون انجام هزینه‌های سنگین و صرفا با استفاده از ظرفیت‌های سامانه هوشمند سوخت انجام شده است تاکنون به طور متوسط روزانه حدود یک تا 1.5 میلیون لیتر در مصرف این محصول پرطرفدار نفتی صرفه‌جویی به عمل آمده است.

در مجموع با تکمیل و اجرای طرح‌های در دست اجرا و در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تا پایان فعالیت دولت یازدهم، با مدیریت مصرف گازوئیل در دو بخش نیروگاهی و حمل و نقل و توقف قاچاق گازوئیل و خانه‌نشین شدن قاچاقچیان سوخت، ظرفیت‌هایی برای صادرات روزانه بیش از 20 میلیون لیتر از این فرآورده نفتی در کشور ایجاد خواهد شد.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

دقیقاً 10سال پیش، رهبر معظم انقلاب با اشراف کامل از شرایط محیطی و محاطی کشور و آگاهی از آینده جامعه، مهم‌ترین مسأله روز اقتصادی را شیوه مصرف آحاد مردم ومسؤولان و راه برون‌رفت از مشکلات پیش‌رو را صرفه‌جویی عمومی و اصلاح الگوی مصرف دانستند و بر این اساس، شعار سال 88 را «حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف» نام نهادند و فرمودند: «من آنچه را که می‌خواهم در این برهه عرض کنم این است که ملت عزیز جداً از اسراف و زیاده‌روی پرهیز کنند. چون وضع جامعه ما از لحاظ مصرف، وضع خوبی ندارد...عادت‌های ما، سنت‌های ما، روش‌های غلطی که از این و آن یاد گرفته‌ایم، ما را سوق داده است به زیاده‌‌روی در مصرف به نحو اسراف. یک نسبتی باید در جامعه میان تولید و مصرف وجود داشته باشد. امروز در کشور ما اینجوری نیست.»

ظرفیت بازار سرمایه برای تامین منابع مالی دولت

ظرفیت بازار سرمایه برای تامین منابع مالی دولت

شیوع ویروس کرونا طی شش ماه اخیر باعث شده حدود 80 درصد مشاغل و کسب و کارها تحت تاثیر قرار گیرند و با مسائلی چون تعدیل نیرو، کاهش تولید یا افزایش هزینه‌ها مواجه شوند و گاهی میزان موجودی آنها در انبار افزایش یابد.

باید به تغییر نسخه اندیشید

باید به تغییر نسخه اندیشید

آنچه امروز در عرصه اقتصاد ایران می‌گذرد نشان‌دهنده و حکایتگر وجود مشکلی ساختاری و ساختی در اقتصاد کشور است،‌ مشکلی که رفع آن فقط از طریق بازطراحی بنیادین و انقلابی این اقتصاد و تغییر نسخه کلان حاکم بر آن امکان‌پذیر است.

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر