آن طور که از شواهد برمی‌آید، قسمت چهارم Gears of War به یکی از بهترین خروجی‌های این سری تبدیل خواهد شد.
کد خبر: ۹۴۰۶۲۸

نمایش‌های ارائه شده از این عنوان، نوید بهترین گرافیک، بهترین انیمیشن و بهترین مکانیک‌های گیم‌پلی را در طول این سری می‌دهد. البته Coalition فقط به عناصر محتوای منبع ـ عناوین گذشته سری ـ اکتفا نکرده و بداهه‌پردازی‌هایی کرده که تا پیش از عرضه، ثمره‌اش برای این عنوان مشخص نخواهد شد. اشتباه نکنید، این بداهه‌پردازی‌ها به گیم‌پلی لطمه‌ای نزده و شاید حتی فرصت‌هایی تازه برای این سری خلق کند و اگر ثمره‌ای منفی در کار باشد، به منطق حضور دشمنان جدید در جهان این بازی و حفظ حرمت این فرنچایز مربوط خواهد بود.

میراث مارکِس

ماجراهای این قسمت از بازی، 25 سال پس از جریان‌های قسمت سوم بازی و به کارگیری آن سلاح نابودی جمعی که توسط کاگ‌ها در سیاره سِرا برای نابودی لوکاست‌ها و لَمبِنت‌ها به کار گرفته شد، اتفاق می‌افتد. متاسفانه این اقدام، استفاده از سوخت‌های فسیلی را غیرممکن و بشریت را وادار به اِعمال روش‌هایی تازه برای بقا کرده است. همچنین سلاح «عمل متقابل» به ظهور «منورهای بادی» منجر شده است: «توفان‌هایی مخرب که هر از گاهی سیاره را در می‌نوردند.» پس از فجایع ناشی از حضور لمبنت‌ها، با توجه به تخمین دولت تنها چند صد هزار نفر در سِرا باقی مانده اند. برای ممانعت از کاهش بیشتر جمعیت، شهرهایی محصور در سیاره بنا شده تا شهروندان را از خطرات مصون بدارد. کاگ‌ها همچنین اعلام حکومت نظامی کرده و کسی را به درون شهرها راه نمی‌دهند و ... .

داستان این قسمت، روی پسر جوان مارکس فینکس، یعنی جِی.دی. فینکس تمرکز دارد که همراه دوستانش، دِلمانت واکر و کیت دیاز مقابل تهدید نوپا علیه بشریت قد علم می‌کنند. البته برخلاف تصورات اولیه، خود مارکس فینکس نیز در این قسمت نقشی پررنگ دارد.

منور افروخته

این قسمت در حالت تکنفره روی 30 فریم بر ثانیه و در حالت مولتی‌پلیر روی 60 فریم بر ثانیه فیکس شده است. رزولوشن بازی پویا خواهد بود و در صحنه‌های سنگین، رزولوشن آن پایین آمده، سپس Upscale خواهد شد تا دچار افت فریم نشود. البته نسخه PC بازی گزینه‌های تنظیم فراوانی دارد که روی XOne نخواهیم دید. از جمله غیرفعالسازی Vertical Sync تا گیمرها از همان ابتدا بتوانند قفل فریم را باز کنند. نسخه PC رزولوشن بالاتر را هم پشتیبانی کرده و برای بعضی از بافت‌های خاص به 4K هم می‌رسد. در این نسخه، رزولوشن متغیر ـ از جمله فوق عریض‌ـ در دسترس بوده و یک حالت بنچمارک هم وجود دارد. از طرفی می‌توان حرکات دویدن و پناه گرفتن را از یک دکمه به دو دکمه تغییر داد. گفتنی است نسخه PC این بازی فقط از طریق Windows 10 Store قابل تهیه خواهد بود. طبق دیده‌ها، انیمیشن این قسمت بسیار دیدنی‌ و نرم‌تر از قسمت‌های قبل است. این مورد در اولین مشاهده‌ از پرش‌ کاراکترها از روی جان‌پناه‌ها یا حملات فیزیکی براحتی چشم می‌نوازد. انیمیشن‌های آتش، صاعقه و توفان بشدت چشمگیر بوده و بخوبی حس بیچارگی و تباهی را القا می‌کند. حتی در لیپ سینک‌ها نیز شاهد بهبود هستیم. به طور کل از حیث گرافیک، این بازی یکی از پرچمداران حقیقی مایکروسافت در این نسل خواهد بود.

ویژگی‌ها و سلاح‌های جدید

سری Gears هر چه بیشتر پیش رفت، به اکشن گرایش پیدا کرد و از حالت تاکتیکی قسمت اول فاصله گرفت. قسمت جدید، ظاهرا حتی از قسمت اول هم بهتر است، چراکه در این قسمت نه تنها بی‌محابا به دل دشمن زدن مایه تسریع مرگ بوده و بازیکن به پناه گرفتن تشویق می‌شود، که اغلب جان‌پناه‌ها قابل تخریب بوده و بازیکن مجبور است مدام تغییر موقعیت بدهد تا بتواند از نبردها موفق بیرون بیاید. اگر خاطرتان باشد، در قسمت‌های پیشین، هنگامی که بازیکن پشت مانعی پناه می‌گرفت و دشمنی آن سوی جان‌پناه حضور داشت، معمولا از پا درآوردن دشمن آسان بود و تا وقتی دشمن به این سوی جان پناه نقل مکان نمی‌کرد، خیال بازیکن راحت بود. در این قسمت، هم بازیکن و هم دشمن قادرند فرد پشت جان‌پناه را با حرکتی خاص به سوی خود کشیده و حمله فیزیکی انجام داده و او را از پا دربیاورند. پس در چنین موقعیت‌هایی، فقط سرعت عمل حرف اول را می‌زند. حرکت دیگری به اسم Shoulder Charge اضافه شده که بازیکن در حال دویدن می‌تواند به دشمن کوبیده و او را سرنگون کند. حرکت دیگری نیز به نام Vault Kick افزوده شده و می‌توان با پرش از روی جان‌پناه، دشمن را با لگد به عقب رانده و سپس به او حمله کرد. سلاح سرد تازه‌ای به نام Melee Knife در این قسمت هست که با آن می‌توان حملات فیزیکی خاصی روی دشمن اعمال کرد.

سازندگان، در طراحی اسلحه منطقی بوده‌اند. با توجه به موقعیت خاص بشریت در زمان روایت داستان، اسلحه کاگ‌ها از تجهیزات ساختمانی الهام گرفته است. Dropshot مته خاصی شلیک می‌کند که می تواند بالای سر دشمنان به پرواز درآمده و با فرود روی آنها منفجر شود. Buzzkill نیز تیغه‌های اره گَردانی شلیک می‌کند که با تکیه بر خاصیت کمانه‌گری‌اش می‌توان چند دشمن را مورد اصابت قرار داد. البته اینها تنها اسلحه جدید این قسمت نیستند. Overkill شاتگانی است که با فشار اول دکمه، یک تیر زده و با رها کردن دکمه، تیر دوم را می‌زند.

دو فرقه جدیدِ دشمن برای بازی معرفی شده است؛ یکی را Swarm نامگذاری کرده‌اند که کم و بیش مثل لوکاست‌ها است. Swarm چند نوع مختلف دارد: Droneها بشدت مثل لوکاست‌ها هستند؛ Juvieها با سرعتی برق‌آسا حمله می‌کنند؛ Pouncerها نیز با پریدن روی کاراکتر بازی و خاک کردنش، تیغ‌های مهلکی از دمشان پرت می‌کنند.

در قسمت‌های قبلی، لوکاست‌ها از حفره‌هایی موسوم به «حفره اضطرار» خارج می‌شدند. سوآرم‌ها از حفره‌های موسوم به «لانه» بیرون می‌آیند که چندان فرقی با حفره اضطرار ندارد. فقط در این یکی می‌شود پناه گرفت.

دشمن‌های ربات‌مانندی نیز به این قسمت افزوده شده‌اند که منشا آنها فعلا معلوم نیست، اما از نظر ظاهر و عملکرد، بشدت یادآور گیم فراموش‌نشدنی، اما غریب‌مانده Binary Domain هستند. اینها نیز انواع دارند که هرکدام سلاحی جدید به بازی می‌افزاید. از جمله می‌توان به Embar، یک مسلسل سنگین و Tri-shot chaingun اشاره کرد که با داغ شدن، سرعت شلیکش کاهش می‌یابد. بازی چهار حالت آب و هوایی دارد. در حالت نسیم سنگین شاهد تکان‌خوردن درختان و برگ‌ها و در نتیجه گرد و خاک هستیم. حالتی به اسم Wind Flare یا همان منور بادی، روی نحوه عملکرد و حتی تیراندازی اثر می‌گذارد و در فجیع‌ترین حالت که Stormwall نام دارد، صاعقه‌هایی متحرک به وجود می‌آید که باید همزمان با مبارزه، به فکر دوری از آنها نیز بود.

در کل با اطمینان می‌توان گفت اکتبر یا مهر امسال، ماه گیمرهای مایکروسافت خواهد بود. سازندگان، هم برای بخش داستانی و هم بخش آنلاین تدابیر فراوانی اندیشیده‌اند که ذکر همه در این مجال نمی‌گنجد، اما همه چیز نوید یک هدیه فاخر از کولیشن را می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها