چند سال پیش ایران گل زعفران را به عنوان نماد دوستی به افغانستان هدیه داد. هدیه ای که این روزها مایه امید آنها شده و در پی ثبت آن در سازمان تجارت جهانی هستند و مایه نگرانی برای محصولات بکر ایران است.
کد خبر: ۹۳۴۴۸۸
هدیه ای که بلای جان ایران شد!

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، چند سال پیش ایران گل زعفران را به عنوان نماد دوستی به افغانستان هدیه داد. هدیه ای که این روزها مایه امید آنها شده است و در پی ثبت آن در سازمان تجارت جهانی هستند، مایه نگرانی برای محصولات بکر ایران است. با این اوصاف، دور از ذهن نیست که در آینده‌ای نه چندان دور ایران برای صادرات زعفران خود، به افغانی‌ها هزینه‌ای پرداخت کند!

اکنون برای زعفران ایران ۶ مدعی پیدا شده است. کشوهایی ادعا دارند که زعفران تولید ملی آنهاست. ابتدا چین و اسپانیا مدعی بودند، امروز ترکیه، کشمیر، مراکش و افغانستان نیز به این لیست اضافه شده اند و ادعای دریافت کد تجاری(آی جی) زعفران در جهان را دارند اما در این میان ایران هنوز سکوت اختیار کرده است. با تصمیم گیری های اشتباه مسئولان، نه تنها مالکیت زعفران حفظ نشده بلکه اعتباری که تاکنون ایران از طریق این کالای اصلی به دست آورده در حال از بین رفتن است.

هدیه ای که بلای جان ایران شد!


درهمین راستا، در نمایشگاه برلین، زعفران افغانستان به عنوان بهترین زعفران جهان شناخته شد، این در حالی است که این زعفرانی همان زعفرانی است که ایران بهترین پیازچه‌های آن را به دولت افغانستان هدیه داد.

امروز در ۱۶ ایالت افغانستان زعفران ایران کشت می‌شود. در حال حاضر که ایران پای خود را از تجارت جهانی و دریافت کد «جی ای» کنار کشیده، افغانستان در تلاش است که به عنوان آخرین عضو WTO، براساس معاهده لیسمون کد جی آی بگیرد. کد «جی ای» کدی است که نشان می دهد مالکیت و اصالت هر محصول مربوط به کدام کشور است.

اگر این اتفاق رقم بخورد ایران برای صادرات زعفران خود باید به افغانستان حق لایسنس (هزینه صادرات) بپردازد. این موضوع برای بسیاری از محصولات کشور ما وجود دارد، ضمن آنکه در حال حاضر یک هلدینگ بزرگ اروپایی در حال جلب رضایت افغان ها برای سرمایه گذاری در صنعت زعفران این کشوراست. هلند نیز در این کشور به کشت زعفران مشغول است.

هدیه ای که بلای جان ایران شد!


به نظر می رسد با ناامیدی سرمایه گذاران خارجی از حضور در ایران به دلیل موانع سرمایه گذاری موجود توجه خارجی ها به زعفران ایران کشت شده در افغانستان جلب شده که این امر به یک زنگ خطر جدی برای ایران و زعفران ایرانی بدل شده است.

زنگ خطر زعفران به صدا درآمد/ توجه خارجی‌ها به کشت زعفران ایرانی در افغانستان

در ایران محصولاتی وجود دارد که شاید نتوان مانند آنها را در جهان پیدا کرد اما متاسفانه اراده ای برای به ثبت رساندن آنها وجود ندارد. به عنوان مثال، نقش فرش ایرانی توسط برخی کشورها کپی می‌شود در صورتی که نقشه راه مشخص است و ما می‌توانیم با دریافت یک کد از تمامی این موارد جلوگیری می‌کنیم.

افغانستان اکنون با هدیه سرزمین ایران ( پیاز زعفران) توانسته است به کاشت زعفران دست بزند و با بسته بندی متفاوت زعفران خود را در نمایشگاه‌های بین‌المللی معرفی کند. علاوه بر افغانستان چین نیز اقدام به کشت زعفران کرده و به همین خاطر اخیرا ورود زعفران ایرانی به چین ممنوع اعلام شده است.

در این میان، حتی هندی‌ها هم اولویت خود را در واردات زعفران به افغانستان داده اند. در حال حاضر هند به افغانستان امتیازاتی داده و بدون ممنوعیت یا محدودیتی زعفران افغانی‌ها را وارد می‌کند. البته دور از انتظار نیست که سایر کشورها نیز به آرامی به جای زعفران ایرانی زعفران افغانی را برگزینند. تولید زعفران در حال حاضر در افغانستان به خوبی تقویت شده است.

در خصوص محصول زعفران، چین یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان این محصول در دنیاست و ایران نیز بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران در دنیا به شمار می‌آید. تعرفه صادرات زعفران به کشورهای اروپایی و کشورهای خاورمیانه مانند کویت، قطر و دوبی بدون پیچیدگی و با تعرفه‌های پایین و زیر ۱۰ درصد انجام می‌شود، این در حالی است که تعرفه صادرات زعفران به چین بالای ۳۰ درصد است. زعفران در چین مصارف دارویی دارد و به همین خاطر وارد کردن این محصول به این کشور با محدودیت‌ها و کنترل‌هایی همراه است.

زنگ خطر زعفران به صدا درآمد/ توجه خارجی‌ها به کشت زعفران ایرانی در افغانستان

با وجود اینکه چین جزو اصلی‌ترین واردکنندگان کالا به ایران است و سیل عظیم واردات چین به ایران بدون هیچ سخت‌گیری صورت می‌گیرد، اکنون این کشور به راحتی واردات زعفران ایرانی را متوقف کرده است.

با این حال هنوز هیچ اتفاقی در جهت حل این مسئله در سالیان گذشته رقم نخورده است؛ مثل اینکه اراده ای وجود ندارد که از به یغما بردن میراث سرزمین مادری جلوگیری کنند! زعفران جزو سه کالای اساسی صادراتی ایران در کنار پسته و فرش است اما اگر با وضعیتی که در پیش است، نه تنها زعفران ایرانی بلکه سایر کالاهای اساسی که به نام ایران هستند، توسط کشورهای دیگر به ثبت می رسد.

در حال حاضر ایران بیش از ۹۶ درصد از تولیدجهانی زعفران را در اختیار دارد. پیش از دهه ۷۰، بازار زعفران در اختیار اسپانیا بود و اکنون در اختیار ایران است اما اگر تولید و صادرات زعفران به درستی مدیریت نشود این امکان وجود دارد که دوباره ایران این بازار آماده را از دست بدهد.

امسال صادرات زعفران بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش داشته است. با برداشته شدن تحریم‌ها، امکان ورود ایران به بازار آمریکا مهیا شده است. از زمان برداشته شدن تحریم‌ها تاکنون حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلو زعفران به آمریکا صادر شده است.

ایران اکنون به ۴۶ کشور زعفران صادر می کند و در این زمینه رقیب ندارد؛ هر چند در زمینه زعفران رقیب نداریم اما باید مراقب باشیم و تولید و تجارت زعفران را به درستی مدیریت کنیم تا سکوی نخست را در این زمینه حفظ کنیم.

منبع:پارسینه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۷
آریا
-
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
۰
۰
احسنت!
دستاوردی دیگر از تفكر مدیریتی و برنامه ریزی كلان در كشور!
وطنم ایران!
نیما
-
۰۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
۰
۰
ممنون جام جم از به اشتراك گذاشتن این خبر ، زعفران یكی از مهمترین محصولات زراعی ایرانیست كه اگر نابود بشه ضربه بزرگی به كشاورزی ایران وارد خواهد شد ، این خبر رو باید در شبكه های اجتماعی به اشتراك گذاشت تا همگان آگاه شوند
مسیح
-
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
۰
۰
جام‌جم اگه انصاف داشتی نظر منو هم منتشر كن. نه توهین كردم، نه بی‌اخلاقی و نه خلاف قانون حرفی زدم:

سؤالی دارم از مبتكر و نویسنده‌ی این داستان!
آیا این هدیه مشروط بوده؟
آیا بلحاظ حقوقی می‌توان پیازچه رو برگرداند؟
آیا با پیگیری در مجامع بین‌المللی می‌توان از كشت زعفران در افغانستان جلوگیری بعمل آورد؟
آیا در آزمایش دی‌ان‌ا‌ی انجام‌شده در كارگاه جناب نویسنده، این همان پیازچه‌ایه كه از ایران هدیه شده؟
آیا آقای نویسنده پیازچه را از باغچه‌ی حیاط خونه‌شون كَنده بودن؟
آیا اصل پیازچه به افغان‌ها داده شده بوده یا كُپی آن؟
آیا شرایط آب و هوایی این‌ور خط مرز با آب‌وهوای اون‌ور خط مرز فرق داشته یا در نوسان است؟
جناب نویسنده از شرایط آب‌وهوایی و جغرافیایی كشت زعفران و نیز سابقه‌ی كشت آن هم اطلاعاتی دارند؟
فعلاً كه گرانی و بیكاری و بیماری و غیره و غیره رو گردن افغان‌ها انداخته‌ایم...
با این روال جلو برویم چند روز دیگر نتیجه ندادن توافق برجام را هم به گردن افغانی‌ها می‌اندازیم!
نیما
-
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
افغانیها الان با پررویی هرچه تمامتر اقدام به قاچاق زعفران میكنن :؛اونهم در ابعاد وسیع و بسیار نگران كننده سری به روستاهای خراسان جنوبی بزنید ؛ متوجه همه چیز خواهید شد ؛ وگرنه خودشون بهیچ وجه توانایی تولید پیاز زعفران كه امكانات ویژه میخاد رو ندارن ، آیا شما با اطلاع رسانی این خبر هم مشكلی دارید كه اینطور میسازید ؟ باید اطلاع رسانی و تبلیغات وسیع بشه تا جلوی این اقدامات ضد منافع ملی از سوی افغانیها بخصوص قاچاق پیاز زعفران گرفته بشه
مسعود
-
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
بله ، متاسفانه هر روز چند ده تن پیاز زعفران در منطقه ما سرایان قاچاق میشه كه مشكلات بسیار زیادی رو درست كرده ، و اكثر كشاورزان در حال ورشكست شدن هستن ، تولید پیاز زعفران امكانات ویژه و آزمایشگاههای مجهز میخواد كه افغانیها ندارن و به باغ و باغچه نویسنده این مطلب هیچ ربطی نداره ، تقریبا تمام زعفران كشت شده در افغانستان بصورت قاچاق از ایران وارد میشه ، و بعد افغانیها با وقاحت ادعای مالكیت اون رو هم میكنن ، زعفران محصول بسیار پر هزینه ایه و اگر وضع به اینصورت پیش بره زعفران ایرانی كاملا نابود میشه !!! مسئولین هرچه سریعتر جلوی قاچاق پیاز زعفران رو بگیرن ، از جام جم بابت گذاشتن این مطلب بسیار سپاسگزارم
شیوای بلخی
-
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
آقای مسیح واقعا زدی به خال .برخی نویسنده هاهم فكرمیكنن این ورمرز آب وهواوگیاهش بااون ورمرز فرق داره !!!.بعدشعارهای شكست برجام روهم به زعفراتن می چسبونن!!ونژادپرستی راه می اندازند
روح الله
-
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
۰
۰
تا وقتی مدیرانی پول پرست داریم اوضاع ازین بهتر نمیشه ما در هر استان و هر شهر و محله الگوهای بسیار سختكوشی داریم چرا پا پیش نمیذارن برای هدف والا/برای اقتصاد مقاومتی/ برای جهت دادن به همیاری و دوستی
javad
-
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
۰
۰
تو رو به خدا به این مسولین بگین مواظب و قاطع باشن
پس فردا ایرانم برای خودشون ثبت جهانی میكنند
هموطن
-
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
۰
۰
هه بعضی مسئولین فقططط فكر اینن كه چجوری پول پارو كنن تو این مملكت
رسول
-
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
۰
۰
این خبرها فقط نشان از بی لیاقتی مسئولین كشوره و نه چیز دیگه چه تو صنعت چه كشاورزی و اقتصاد
پدرام
-
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
۰
۰
آخه پیاز رو هدیه میدن؟؟؟ اینا كی ین كه شدن مسئول؟!؟!؟!؟ خود زعفران رو هدیه باید داد نه پیازش روووو!!! ای خدا به داد برسید
رضا
-
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
۰
۰
به نظر من حقمونه وقتی به جونامون رحم نمی كنیم وقتی به كشورهای دیگه میرسیم وقتی ماشین تو ایران 4 برابر قیمتیش فروخته میشه تو خارج 4 برابر ارزونتر از ایران میفروشیم . چی بگم از این مسئولین
نرم افزار موبایل
-
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
۰
۰
الان زعفران وبعدچیزهای دیگرخدابداداین ملت برسد.شایدچندوقت دیگرهم هدیه دادند
سعید
-
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
۰
۰
در مورد برنج ایرانی هم همین گونه است برنج ایرانی در پاكستان كشت میشود و از پاكستان صادر میشود به اسم برنج شهرزاد كه در كشورهای اروپایی پر است
علی
-
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
۰
۰
وقتی عده ای با تفكرات عهد پارینه سنگی در این كشور مسئول هستن ازشون بیش از این انتظاری نیست ، مسئولین جلوی قاچاق پیاز زعفران رو بگیرن ، اطلاع رسانی بیشتر و به اشتراك گذاشتن خبر در شبكه های اجتماعی وظیف هر ایرانیه
نرم افزار موبایل
-
۰۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
۰
۰
بخدا قصد تخریب ندارم،اما تا جاییكه میدونم این شاهكار در زمان دولت احمدی نژاد اتفاق افتاد،ایشان برای اینكه نشان بده در سیاست خارجی منزوی نیست اقدامات مشابه زیادی مثل اون انجام داد،و ایكاش مردم ایران بشناسن كشورشون رو دست چه ادمهایی سپردن،لطفا نظرمو سانسور نكنید
شیوای بلخی
-
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
۰
۰
چقدرفكربسته دارین ، مگه موز رودرختان گرمسیری و گوجه فرنگی روقاچاق كردن .الان جهانی شدنه .اسپانیاهم زعفران داره
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها