صفحه‌ استرالیا یکی از بزرگ‌ترین صفحات تکتونیکی جهان است که هر سال حدود 7 سانتی‌متر به سمت شمال حرکت می‌کند. این حرکت آهسته در چند دهه‌ اخیر موجب ایجاد ناهماهنگی‌هایی میان مختصات محلی ثبت شده روی نقشه‌ها و مختصات جهانی نمایش داده شده در سیستم‌های جهت‌یابی دیجیتال شده است، زیرا حرکت این صفحه در تصاویر ارسالی ماهواره‌ها ثبت نمی‌شود. این ناهماهنگی در حال حاضر حدود 5/1 متر گزارش شده است.
کد خبر: ۹۳۳۵۹۵
تغییر مختصات جزیره استرالیا

اختلاف جزئی 1/5 متری میان مختصات آنالوگ و دیجیتال شاید چندان مهم به نظر نرسد، اما با توجه به فراگیرتر شدن تردد خودروهای خودران در سال‌های آینده، همین اختلاف جزئی ممکن است حادثه‌آفرین شود. این اختلاف می‌تواند در هر وسیله‌ای که مبتنی بر سامانه مکان‌یاب جهانی (GPS) کار می‌کند ـ گوشی یا خودروی هوشمند ـ اطلاعات نادرست ایجاد کند. برای مثال، استرالیا درصدد استفاده از تراکتورهای خودران در مزارع کشاورزی است. این تراکتورها که زمین را براساس نقشه‌های ماهواره‌ای شخم می‌زنند، ممکن است در صورتی که اختلاف مختصات محلی و جهانی استرالیا برطرف نشود، به خارج از محدوده زمین‌های کشاورزی هدایت شوند.

به منظور اصلاح این اختلاف، مختصات محلی استرالیا در سال آینده 8/1 متر به سمت شمال تغییر خواهد کرد. پس از اعمال این تغییر، مختصات محلی و جهانی استرالیا در سال 2020 بر یکدیگر منطبق خواهد شد. سیستم مختصات محلی این کشور آخرین بار سال 1373 شمسی/ 1994 میلادی به روز شد. اکنون پژوهشگران سعی دارند سیستمی طراحی کنند که مختصات آنالوگ و دیجیتال استرالیا را در زمان واقعی منطبق بر یکدیگر نگه دارد.

صفحه استرالیا در گذشته به اَبَرقاره باستانی گوندوانا متصل بوده است. حدود صدمیلیون سال پیش، صفحه هند از گوندوانا جدا شد و به سمت شمال حرکت کرد و کمی بعدتر، حدود 85 میلیون سال پیش، صفحه استرالیا و قطب جنوب نیز بتدریج شروع به جدا شدن از یکدیگر کردند. میلیون‌ها سال طول کشید تا این دو صفحه به طور کامل از یکدیگر جدا شدند. صفحه استرالیا بعد از این که به صورت یک صفحه مستقل درآمد، به سمت شمال یعنی در جهت صفحه هند حرکت کرد. این حرکت هنوز هم ادامه دارد. پژوهشگران پیش‌بینی می‌کنند صفحه استرالیا تا 50 میلیون سال آینده به سواحل جنوب‌شرقی چین برسد و رشته‌های کوه‌های عظیمی را در این منطقه شکل دهد.

منبع: IFLScience

مترجم: صدف دژآلود

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
راوی
-
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
۰
۰
كوهها را بنگرید و آنها را ساكن و جامد تصور می كنید در صورتی كه مانند ابر در حركتند. نمل 88
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها