تلاش برای عادی‌سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی مدتی است که آغاز شده است. یک نمونه آن سفر چندی پیش انور عشقی ژنرال بازنشسته سعودی به سرزمین‌های اشغالی بود.
کد خبر: ۹۳۱۰۵۷
آل‌سعود، خادمان جدید رژیم صهیونیستی

معمولا کشورهایی که قصد شروع روابطی ممنوعه با دیگر کشورها را داشته یا قصد انجام عملی را دارند که پیش‌بینی می‌شود در صورت علنی شدن مورد تنفر و انزجار افکار عمومی قرار گیرد، از افراد بازنشسته خود در این موارد استفاده می‌کنند.

از این‌رو سفر ژنرال بازنشسته سعودی به سرزمین‌های اشغالی بدون اطلاع مقامات عالی‌رتبه عربستان امکان‌پذیر نیست. اگر غیر از این باشد در صورتی که قانون وزارت کشور هنوز پابرجا باشد ، می‌بایست این فرد را دستگیر،محاکمه و زندانی می‌کردند. چراکه در دستورالعمل «سفر به کشورهای خارجی»، از اسرائیل به عنوان یک کشور ممنوع‌السفر یادشده است.

وقتی واکنشی در رابطه با این مسافرت در نظام سیاسی عربستان مشاهده نمی‌شود، بوضوح دلالت بر اطلاع و هماهنگی مقامات عالی رتبه عربستانی با انجام این سفر دارد.

اما در رابطه با علت وقوع چنین اتفاقاتی باید اذعان کرد که این روابط از چندین دهه قبل شروع شده بود و اکنون زمان علنی شدن آن فرا رسیده است.

عربستان این‌طور تصور می‌کند اکه اگر در مسیر علنی و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی گام بردارد، می‌تواند از قدرت این رژیم بهره مطلوب را ببرد.

حال آن‌که این موضوع خیانت به آرمان ملت فلسطین، آرمان اعراب محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که ادعای عربیت و دفاع از عرب‌ها که رژیم سعودی داعیه‌دار آن است، ادعاها و وعده‌های تهی و دروغ بوده است. از نظر سیاسی هم این عادی‌سازی روابط بدون گرفتن هیچ امتیازی به مثابه خلع سلاح عربستان در مقابل رژیم صهیونیستی و اقدامی بسیار پرهزینه برای این کشور خواهد بود.

اگر از زاویه دیگر به روابط عربستان و رژیم صهیونیستی نگاه کنیم، درمی‌یابیم که امنیت عربستان که شامل امنیت خاندان سلطنتی آل‌سعود و از آن مهم‌تر و حیاتی‌تر امنیت اماکن مقدسه مسلمانان باشد در اختیار اسرائیل قرار می‌گیرد و این موضوعی بسیار حساس برای جهان اسلام و خطرناک برای کشورهای منطقه خواهد بود. چراکه حیثیت، هویت و موجودیت جهان اسلام و مقدسات آن را در اختیار این رژیم قرار می‌دهد و این مساله‌ای است که باید مورد توجه جدی کشورهای اسلامی باشد.

در رابطه با تاثیر آشکار شدن این روابط بر افکار عمومی داخل عربستان باید متذکر شد که ساکنان فعلی عربستان حدود 60 درصد از ملیت‌های مختلف را تشکیل می‌دهند و شامل آفریقایی، آسیایی و حتی اروپایی و آمریکایی می‌شوند که تحت عناوین شغلی کارگر، مهندس و پزشک در این کشور مشغول هستند.

بقیه آن 40 درصد که به عنوان شهروند عربستانی شناخته می‌شوند، از طیف‌های مختلفی هستند که طیف مذهبی آن بشدت نسبت به آغاز این روابط حساسیت داشته و دارند و قطعا در زمان مناسب عکس‌العمل نشان خواهند داد. در پایان یادآوری می‌شود، اعتبار و مشروعیت نظام سلطنتی عربستان از بین رفته و هویت آن به عنوان یک حکومت خدمتگزار رژیم صهیونیستی در نزد افکار عمومی دارد جامی‌افتد. چنین رویدادی طبعا مورد اعتراض مردم شریف عربستان خواهد بود.

صباح زنگنه

کارشناس مسائل منطقه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها