آدمیزاد جایزالخطاست! حتما همه شما برای یک بارهم که شده این ضرب‌المثل قدیمی را شنیده‌اید؛ حکایت ریشه‌های به وجود آمدن این مثَل قدیمی به کنار، امیدواریم حداقل در بحث انتخاب رشته کنکور سراسری هیچ‌وقت این ضرب‌المثل برای شما کاربرد پیدا نکند.
کد خبر: ۹۳۰۵۸۰
هشدار! مواظب این اشتباه‌ها باشید

البته قبول داریم امکان خطا و اشتباه همیشه وجود دارد، اما وقتی پای این خطا و اشتباه به موضوعی به این اهمیت کشیده می‌شود، یک اشتباه کوچک می‌تواند مسیر آینده فرد داوطلب را برای همیشه تغییر دهد. موضوعی که داوطلبان زیادی هرساله با آن درگیر شده و تازه بعد از اعلام نتایج نهایی کنکور است که متوجه خطایی که هنگام انتخاب رشته‌ها انجام داده اند می‌شوند. اگر پای صحبت این داوطلبان بنشینید، به خطاها و اشتباه‌های مشترکی می‌رسید؛ خطاهای کوچک و بزرگی که هر سال توسط عده‌ای تکرار می‌شود و می‌تواند گریبان همه داوطلبان را بگیرد. چه آنهایی که رتبه‌های خوبی آورده‌اند و با امیدواری دست به انتخاب رشته می‌زنند چه صاحبان رتبه‌های چندرقمی که برای انتخاب رشته انگیزه زیادی ندارند.

کاردانی یا کارشناسی!

شاید عجیب به نظر برسد، اما بی‌توجهی به مقطع تحصیلی رشته‌ای که قرار است داوطلبان در دانشگاه بخوانند یکی از تکراری‌ترین خطاهای بحث انتخاب رشته است. اشتباهی که داوطلبان زیادی را با رتبه‌های عالی به دانشگاه و رشته‌ای می‌رساند که تنها برای دوسال درهایش را به روی آنها باز کرده است. اینجا یک اشتباه ساده و غفلت از مقطع رشته‌های تحصیلی باعث می‌شود داوطلب مورد نظر با وجود رتبه‌ای بهتر در مقطع کاردانی ادامه تحصیل بدهد و برای رسیدن به مدرک کارشناسی دوباره مجبور به شرکت در کنکور باشد.

رشته‌های پولی را از غیرپولی‌ها تمیز دهید

بین تمام رشته‌هایی که در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری پشت سرهم ردیف شده‌، هم رشته‌های پولی دیده می‌شود و هم رشته‌های رایگان. امان از وقتی که داوطلبی بدون توجه به رایگان نبودن تحصیل در یک رشته، آن را جزو اولویت‌هایش انتخاب کند. نتیجه این انتخاب اشتباه، بعد از اعلام نتایج معلوم می‌شود. وقتی دانشجوی تازه وارد به دانشگاه مورد نظرش مراجعه می‌کند و تازه می‌فهمد برای ثبت نام باید هزینه یک ترم را بپردازد؛ هزینه‌ای که البته کم هم نیست. به همین دلیل به داوطلبان توصیه می‌شود قبل از انتخاب رشته، حتما از رایگان یا پولی بودن رشته‌ای که انتخاب می‌کنند مطمئن شوند.

من کجا، شهری که قبول شده‌ام کجا!

این اشتباه هم که جزو رکوردارترین اشتباه‌های انتخاب رشته در سال‌های گذشته بوده است، از آن خطاهایی است که موقع اعلام نتایج داوطلب را شوکه می‌کند. داوطلبانی که از فردای روز اعلام نتایج پشت در سازمان سنجش صف می‌کشند و می‌گویند اصلا خبر نداشتند رشته‌ای که انتخاب کرده اند در فلان شهر قرار دارد! این بی‌خبری البته دلیل موجهی نیست و به همین دلیل این اعتراض‌ها هم به حال داوطلبان ثمری ندارد. این اشتباه البته بیشتر شامل حال داوطلبانی می‌شود که به امید تحصیل در یک دانشگاه معروف، پردیس هایش را انتخاب کرده‌اند غافل از این که پردیس‌های پولی دانشگاه‌های معروف الزاما در همان شهر قرار ندارند.

پرکردن نادرست فرم انتخاب رشته

این اتفاق هم جزو تکراری‌ترین اشتباه‌های مرحله انتخاب رشته است، اشتباهی که هم می‌تواند ناشی از بی‌دقتی داوطلب باشد، هم استرس و نگرانی زیاد او برای انتخاب رشته تحصیلی‌اش. همین جاست که با تغییر یک عدد و یک کد، او شانس تحصیل در یک رشته بهتر را از دست می‌دهد. به همین دلیل به داوطلبان توصیه می‌شود فرم انتخاب رشته را محض احتیاط چند بار هم خودشان و هم یکی از اطرافیانشان چک کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محسن
-
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
۰
۰
ادمیزاد امكان الخطاست نه جایز برای خطا

نیازمندی ها