عقیلی: اجرایم با ارکستر ملل ذهنیت‌های منفی را از بین می‌برد

سالار عقیلی در روز خبرنگار می‌خواند

جام‌جم پیشتر در گزارشی به آسیب‌ها و محاسن برگزاری کنسرت‌های آنلاین اشاره کرده بود. باتوجه به این که سالار عقیلی فردا یکشنبه 17 مرداد 1395 در روز خبرنگار از ساعت 20 و 30 دقیقه کنسرت‌آنلاین خواهد داشت، با او و آهنگساز اثرش درباره جوانب مختلف برگزاری این نوع از کنسرت‌ها گفت‌وگویی کوتاه داشته‌ایم.
کد خبر: ۹۲۸۸۸۴

سامانه کنسرت‌آنلاین اتفاقی تازه در عرصه موسیقی کشور است؛ اتفاقی که آرام آرام پیش می‌آید تا به تحولی در این عرصه تبدیل شود. تحولی که می‌تواند کنسرت‌های موسیقی را از انحصار سالن‌ها خارج کند و کنسرت‌ها را به خانه‌ هر ایرانی ببرد؛ حال این ایرانی در یکی از شهرستان‌های دور از پایتخت باشد یا در یکی از کشورهای آن سر دنیا.

وقتی کنسرتی برگزار می‌شود شما می‌توانید از طریق سامانه «کنسرت‌آنلاین» با پرداخت هزینه‌ای اندک آن کنسرت را از طریق فضای مجازی و به صورت آنلاین تماشا کنید. این یعنی یک کنسرت موسیقی می‌تواند همزمان چند میلیون بیننده در سراسر دنیا داشته باشد.

شرکت «حام» اولین سامانه کنسرت‌آنلاین کشور تاکنون سه کنسرت را به صورت آنلاین برگزار کرده که هر سه کنسرت با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شده‌اند؛ علیرضا قربانی، حجت اشرف‌زاده و گروه «دنگ‌شو» گروه‌های هنری‌ای بودند که در سه اجرای گذشته کنسرت‌آنلاین روی صحنه رفته‌اند.

سالار عقیلی: کنسرت آنلاین باید همه‌گیر شود

سالار عقیلی درباره «کنسرت‌آنلاین» می‌گوید: برگزاری کنسرت‌های موسیقی به صورت آنلاین کار خوبی است، البته نمی‌دانم ایده‌اش وارداتی است یا در ایران به وجود آمده است. به هر حال ایده‌ خوبی است به شرط این‌که همه‌گیر شود تا همه بتوانند از این امکان استفاده کنند. بی‌شک «کنسرت‌آنلاین» به اطلاع رسانی وسیعی نیاز دارد؛ الان خیلی‌ها نمی‌دانند چنین امکانی برای دیدن کنسرت وجود دارد.

عقیلی با اشاره به دیدگاه برخی تهیه‌کنندگان موسیقی درباره «کنسرت‌آنلاین» می‌گوید: با چند نفر از تهیه‌کنندگان کنسرت‌های موسیقی که صحبت می‌کردم خیلی به این کار راغب نبودند و حتی به من گفتند: شما هم در پروژه «کنسرت‌آنلاین» شرکت نکن.

وی ادامه می‌دهد:‌ آنها معتقدند «کنسرت‌آنلاین» در آینده ممکن است به کنسرت‌های موسیقی لطمه بزند. اما من موافق این عقیده نیستم و معتقدم با توجه به شرایط خاص موسیقی در کشور ما می‌تواند بسیار به فضای موسیقی کشور کمک کند. ضمن این که کنسرت‌آنلاین امکانی را در اختیار مخاطبان می‌گذارد تا از هر جای دنیا بتوانند اجرای هنرمند محبوبشان را تماشا کنند.

عقیلی درباره ادامه همکاری وی با «کنسرت‌آنلاین» می‌گوید: قرارداد اجرای بعدی را هم با کنسرت‌آنلاین بسته‌ایم و قرار است حدود سه ماه دیگر کنسرت «مایه ناز» را با همکاری همسرم حریر شریعت‌زاده برگزار کنیم. سالار عقیلی با اشاره به اجرایش با ارکستر ملل در 17 مرداد، می‌گوید:‌ با پیمان سلطانی سال‌ها بود که کنسرتی نداشتیم و برخی‌ها گمان می‌کردند بین ما مشکلاتی وجود دارد که با اجرای این برنامه و این همکاری آن ذهنیت هم از بین می‌رود.

وی ادامه می‌دهد:‌ ما دو آلبوم را با آقای سلطانی ضبط کردیم که چندی پیش ضبط این آثار تمام شد. یکی از این آلبوم‌ها با عنوان «عاشق می‌شویم» چندی پیش منتشر شد و دیگری هنوز منتشر نشده است. در اجرای پیش رو با همراهی ارکستر ملل و به رهبری سهراب کاشف، قطعه‌هایی از این دو آلبوم را به صورت «کنسرت‌آنلاین» اجرا می‌کنیم.

پیمان سلطانی: نقش هنردوستان شهرستانی در کنسرت‌ها پررنگ‌تر می‌شود

پیمان سلطانی، آهنگسازی است که آثارش در موسیقی ایرانی و در میان مردم ماندگار شده‌اند. بسیاری از آثار ماندگاری که با صدای سالار عقیلی شنیده‌اید حاصل آهنگسازی سلطانی است.

این آهنگساز درباره برگزاری «کنسرت‌آنلاین» و تاثیرش بر فضای موسیقی می‌گوید: کنسرت‌آنلاین چند حُسن و چند عیب دارد. حُسن نخستش برای کسانی است که از پایتخت دورند و نمی‌توانند شاهد حرکت‌های جدی موسیقی باشند. همه‌ ما می‌دانیم که اتفاق‌های جدی در حوزه موسیقی معمولا در تهران رخ می‌دهد. حال پروژه «کنسرت‌آنلاین» می‌تواند به کسانی که در شهرستان‌های دیگر زندگی می‌کنند این امکان را بدهد که کنسرت‌های موسیقی را از همان جایی که هستند دنبال کنند.

وی ادامه می‌دهد:‌ کسانی که در شهرستان‌هایی مانند بوشهر، خرم‌آباد، اهواز یا زاهدان و یا هر جای ایران زندگی می‌کنند و به کنسرت‌های موسیقی پایتخت دسترسی آسان ندارند، با کمک کنسرت‌آنلاین می‌توانند نقشی به عنوان مخاطب داشته باشند.

سلطانی با برشمردن یکی دیگر از حُسن‌های «کنسرت‌آنلاین» می‌گوید: برخی خانواده‌های چهار یا پنج نفره که می‌خواهند به تماشای کنسرت بیایند، اما توان خرید بلیت‌های کنسرت را ندارند و نمی‌توانند هزینه 400 یا 500 هزار تومانی را پرداخت کنند؛ «کنسرت‌آنلاین» امکان دیدن کنسرت‌های موسیقی را با حداقل هزینه به آنان می‌دهد. وی ادامه می‌دهد: همچنین عده‌ای در خارج از ایران هستند و دوری از وطن امکان حضور در کنسرت‌های داخلی را به آنان نمی‌دهد، عده‌ای هم گرفتاری بسیار دارند و وقت آمدن به کنسرت را ندارند، برخی هم ممکن است بیمار باشند و توان حضور در سالن‌های کنسرت را نداشته باشند. کنسرت‌آنلاین به همه اینان امکان دیدن کنسرت‌های موسیقی را می‌دهد.

سلطانی درباره نقطه ضعف «کنسرت‌آنلاین» هم می‌گوید: ‌اما «کنسرت‌آنلاین» عیبی هم دارد که مربوط به حس و حال اجراست؛ واقعیت این است حس و حالی که در سالن هست در صفحه مانیتور پیدا نمی‌شود.

به هر روی کنسرت‌آنلاین پدیده‌ای دیجیتال است که مانند دیگر پدیده‌های زندگی مدرن، گریزی از آن نیست. آنچه در این پدیده‌ مدرن بیش از همه به چشم می‌آید، همان عدالت فرهنگی است که برای همه اقشار جامعه فراهم می‌کند تا با صرف کمترین میزان هزینه بتوانند کنسرت‌های موسیقی را در سبد شنیداری خانواده‌هایشان داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها