حاتمی‌کیا، آبیار، مهدویان، طالبی و افخمی از جمله کارگردانان حاضر در جشنواره مقاومت هستند

فیلمسازان؛ پشت خاکریزِ سینما

سرانجام هیات انتخاب چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، اسامی 21 فیلم نهایی بخش مسابقه سینمای ایران، این رویداد سینمایی را اعلام کرد. با مروری بر نام فیلم‌ها و کارگردانان سرشناس آنها به نظر می‌رسد امسال با جشنواره‌ای پربار روبه‌رو باشیم و رقابت برای کسب عناوین برتر در آن حسابی داغ باشد.
کد خبر: ۹۲۷۶۶۶

پرویز شیخ‌طادی، حبیب‌الله کاسه‌ساز، علی غفاری، بهروز اثباتی و مهدی سجاده‌چی، به عنوان اعضای هیات انتخاب این دوره جشنواره فیلم مقاومت، با بررسی 36 فیلم سینمایی که متقاضی حضور در بخش مسابقه بودند، سرانجام 21 فیلم را برای رقابت انتخاب کردند. «اروند»، «هیهات» و «ماه گرفتگی» از جمله این فیلم‌‌ها هستند که برای اولین‌بار در این رویداد از آنها رونمایی خواهد شد.

تازه نفسی به نام مهدویان

خوشبختانه، سینمای دغدغه‌مند و متعهد در هر دوره‌ای، استعدادهای خود را دارد و گاهی، جوانانی زیر پرچم و سایه بزرگان ژانر انقلاب و دفاع مقدس رشد می‌کنند و خبر از فضایی نو و خلاقانه در این زمینه می‌دهند. محمدحسین مهدویان، یکی از همین تازه نفس‌های پرآتیه است؛ جوانی که می‌کوشد آن نگاه کلیشه‌ای و کم کاربرد رایج در این عرصه را کنار بگذارد و با ساخت آثاری جذاب و تجربه‌گرایانه، پیشنهادهای تازه‌ای برای سینما داشته باشد. همه چیز از مجموعه تلویزیونی موفق «آخرین روزهای زمستان» شروع شد و در ادامه مهدویان همان روش ساختاری امتحان پس داده را به سینما آورد و «ایستاده در غبار» را ساخت. فیلمی درباره زندگی جاویدالاثر احمد متوسلیان که در جشنواره فیلم فجر سال گذشته تماشاگران را شگفت‌زده کرد و برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم این رویداد شد. «ایستاده در غبار» با توجه به ساختار نو و جذابش، بخت زیادی برای موفقیت در جشنواره امسال فیلم مقاومت دارد.

حاتمی‌کیا؛ بادیگارد جشنواره

حضور ابراهیم حاتمی‌کیا در هر جشنواره‌ای، باعث جلب‌توجه خواهد شد. نگاهی به بازتاب حضورهای او در دوره‌های مختلف جشنواره فیلم فجر موید همین نکته است. به همین دلیل انتظار می‌رود، بخش مهمی از گرمای جشنواره پیش روی مخاطب، به دلیل حضور او با فیلم خوش ساخت و جذاب «بادیگارد» باشد. فیلمی که با پشتوانه استقبال در جشنواره فیلم فجر و اکران عمومی در نوروز امسال، به جشنواره مقاومت قدم می‌گذارد و از همین حالا می‌تواند رقیبی جدی برای فیلم‌های دیگر باشد.

نفس گرم آبیار

نرگس آبیار، نویسنده و کارگردان موفق سینمای ایران، با فیلم ارزشمند «شیار143» همه چشم‌ها را به خود خیره کرد. تائید و تحسین از این فیلم به اندازه‌ای بود که انجام کار بعدی برای او دشوار به نظر می‌رسید. با این حال، آبیار تلاش کرد در فیلم تازه‌اش، در فرم و ساختار، متفاوت از اثر قبلی‌اش عمل کند، اما در مضمون، پیوند و نزدیکی‌اش را با شیار143 به نوعی حفظ کند. «نفس» به محض نمایش در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با شیار143 مقایسه شد و مردم و کارشناسان، اظهارات متفاوتی درباره آن مطرح کردند. البته کفه ترازوی نظرات مثبت بیشتر بود و این فیلم توانست برنده سیمرغ زرین بهترین فیلم با نگاه ملی شود. آبیار راه خودش را در سینما پیدا کرده و در هر رویدادی که شرکت کند، ظرفیت موفقیت را دارد.

طالبی، برزیده، تبریزی، شعیبی و افخمی

جشنواره امسال فیلم مقاومت، میزبان چهره‌ها و نام‌های مهم دیگری هم است. ابوالقاسم طالبی، کارگردان فیلم‌هایی چون دست‌های خالی و قلاده‌های طلا، یکی از این افراد است که با فیلم «یتیم‌خانه ایران» در این دوره حضور دارد. اثری درباره دوران سیاه اشغال ایران به وسیله روس‌ها و انگلیس‌ها که در پروداکشنی عظیم تولید شده و نمی‌توان نادیده‌اش گرفت. عبدالحسن برزیده هم با فیلم خوش‌ساخت «مزارشریف» در جشنواره حاضر است که تا اینجا تنهاترین و در عین حال مهم‌ترین اثر سینمای ما درباره شهادت دیپلمات‌های ایرانی در افغانستان محسوب می‌شود. فیلم «امکان مینا» ساخته کمال تبریزی هم از آثار قابل اشاره بخش مسابقه جشنواره مقاومت امسال است؛ اثری که با موضوع اقدامات خرابکارانه گروهک تروریستی منافقین ساخته شده و در جشنواره سال گذشته فیلم فجر، نامزد دریافت 9 جایزه شد. یک فیلم دیگر هم با موضوع این گروهک و شکل‌گیری آن با نام مجاهدین خلق در این دوره از جشنواره وجود دارد؛ «سیانور» ساخته بهروز شعیبی که باوجود امتیازاتی در جشنواره فجر سال قبل مورد بی‌مهری واقع شد و بعید نیست که جشنواره مقاومت، این بی‌اعتنایی را جبران کند. آخرین ساخته بهروز افخمی، «روباه» هم در این رویداد حضور دارد. فیلمی با بازی حمید گودرزی که همچون «بادیگارد» حاتمی‌کیا با موضوع ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان ساخته شده است.

فیلم‌ها و فیلمسازان دیگر

«دلبری» به کارگردانی سیدجلال دهقانی اشکذری و تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی، «ماهی سیاه کوچولو» به کارگردانی مجید اسماعیلی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی، «جشن تولد» به کارگردانی عباس لاجوردی و تهیه‌کنندگی مهدی فیوضی، «تا دوردست» به کارگردانی حسین قاسمی‌جامی و تهیه‌کنندگی ناصر دهقان، «بدون مرز» به کارگردانی امیرحسین عسگری و تهیه‌کنندگی مجتبی امینی و «پری دریایی» به کارگردانی امیرمسعود آقا‌باباییان و تهیه‌کنندگی محمدرضا عرب، از دیگر فیلم‌هایی هستند که در این دوره جشنواره فیلم مقاومت با یکدیگر رقابت می‌کنند.

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با شعار تجلی گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی و به همت بنیاد فرهنگی روایت و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از دوم تا 9 مهر امسال در تهران برگزار می‌شود.

نخستین نمایش

ظاهرا هنوز قانون و قاعده انتخاب فیلم‌ها در جشنواره فیلم مقاومت چندان مشخص نیست و سال تولید فیلم‌ها و این‌که اولین نمایش آنها در این رویداد باشد، اهمیت ندارد. به همین دلیل بیشتر آثاری که در جشنواره مقاومت امسال به نمایش درمی‌آیند پیشتر در جشنواره فیلم فجر اکران شده‌اند. حتی در میان آثار بخش مسابقه، فیلم‌هایی به چشم می‌خورد که در جشنواره دو سال قبل فیلم فجر حاضر بودند: از خود فیلم «مزارشریف» بگیرید تا فیلم‌هایی مثل «تا آمدن احمد» به کارگردانی صادق صادق‌دقیقی و تهیه‌کنندگی پروانه مرزبان و «تگرگ و آفتاب» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی رضا کریمی. با این حال فیلم‌هایی هم وجود دارد که نخستین نمایش آنها در این رویداد خواهد بود و همین مساله می‌تواند تا اندازه‌ای، طراوت و تازگی این جشنواره را حفظ کند. «اروند» به کارگردانی پوریا آذربایجانی و تهیه‌کنندگی مهدی داوری، «هیهات» به کارگردانی هادی نائیجی، هادی مقدم‌دوست، روح‌الله حجازی و دانش اقباشاوی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی، «عین شین قاف» به کارگردانی قاسم جعفری و تهیه‌کنندگی صدیقه صحت و «ماه گرفتگی» به کارگردانی سیدمسعود اطیابی و تهیه‌کنندگی هادی انباردار از جمله این فیلم‌ها هستند.

علی رستگار

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها