حذف وزنه‌برداران روس از المپیک

ورزش ایران در آزمونی بدون روس‌ها

دوپینگ گسترده ورزشکاران روسی و حذف بسیاری از آنها، ورزش جهان را تحت‌الشعاع قرار داده است. در هفته گذشته اعلام سریالی محرومیت دوپینگی‌های روس بازتاب بین‌المللی پیدا کرد و احتمالا در روزهای آینده نیز این رویه با خبرهای بیشتر محرومیت روس‌ها از المپیک ریودوژانیرو ادامه خواهد داشت. سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) از کمیته بین‌المللی المپیک درخواست اخراج روسیه را کرده، اما با توجه به قدرت روس‌ها در ادوار مختلف المپیک، این می‌تواند به منزله یک جنگ تمام‌عیار ورزشی تلقی شود. از طرفی کمیته بین‌المللی المپیک تصمیم برای حضور ورزشکاران روس در بازی‌های ریو را به‌عهده فدراسیون‌های بین‌المللی رشته‌های مختلف ورزشی گذاشته است. اثبات این موضوع که روسیه دوپینگ سیستماتیک داشته، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را وادار به واکنش کرد تا حذف برخی ورزشکاران روس از المپیک ریو را اقدامی سیاسی و کوته‌بینانه بخواند.
کد خبر: ۹۲۶۸۴۴

وی دلیل حذف گروهی از ورزشکاران را کارزاری علیه این کشور دانست و آنان را قربانی استاندارد دوگانه خواند.

ورزش ایران در رشته‌های وزنه‌برداری و کشتی، حریفان سرسختی در جمع ورزشکاران روسیه دارد که با نیامدن تعدادی از این رقبا به اتهام دوپینگ، بخت مدال‌آوری کاروان ورزش ایران بیشتر می‌شود. در گزارشی که در این‌باره منتشر شده، اعلام شده است هیات اجرایی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری با مطالعه دقیق گزارش‌های آژانس (وادا) به این تصمیم رسید که ورزشکاران وزنه‌برداری روس از حضور در المپیک ریو محروم شوند. سایت اتحادیه جهانی کشتی هم در گزارشی نوشت، کمیسیون ویژه اتحادیه جهانی کشتی بازبینی پرونده‌های دوپینگ کشتی‌گیران روسی که پیش‌تر سهمیه حضور در بازی‌های المپیک 2016 ریو را گرفته بودند، به سرانجام رساند و توصیه‌های خود را به کمیته بین‌المللی المپیک و دادگاه عالی ورزش ارسال کرد. بر این اساس ویکتور لبدف، آزادکار وزن 57 کیلوگرم این کشور از بازی‌ها کنار گذاشته شد تا ورزش ایران در دو ورزش سنتی خود در المپیک، آزمونی بدون حضور ورزشکاران روس را تجربه کند.

با حذف ورزشکاران وزنه‌برداری و کشتی دو رشته‌ای که امید به مدال‌آوری ورزش ایران در هر دو زیاد است، این تصور ایجاد می‌شود که ایران با گرفتن مدال‌های بیشتر می‌تواند رتبه‌اش را نسبت به المپیک لندن ارتقا دهد که تا حدودی درست است، اما نباید فراموش کرد این دوری روس‌ها از کسب مدال بازی‌های ریو برای کشورهای دیگر هم فرصت افزایش مدال ایجاد می‌کند و ممکن است تقسیم مدال برای کشورهای متعددی صورت بگیرد. بنابراین در راه ارتقا، نباید به اخراج دیگران اتکا کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها