کارشناسان معتقدند در چند سال اخیر تمرکز بانک مرکزی برای مقابله با موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز بیشتر شده اما اقدامات لازم برای ریشه کن شدن آنها به درستی انجام نشده است.
کد خبر: ۹۲۶۷۰۱
چرا موسسات مالی غیر مجاز منحل نمی شوند؟

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ساماندهی موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز چندسالی است که در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد تا با تحقق این امر نظام پولی کشور نظم پیدا کند؛ این موضوع به اندازه ای اهمیت دارد که رییس کل بانک مرکزی ساماندهی بازارغیرمتشکل پولی را از دغدغه‌های مهم خود برشمرده و پیش از این هشدار داده بود که آحاد مردم باید بدانند اعتماد کردن به آن دسته از موسسات مالی که تحت نظارت بانک مرکزی نیستند، می‌تواند خطرآفرین باشد و دارایی‌های آنها را در معرض خطر قرار دهد.

کارشناسان معتقدند که مشکل اصلی بانک مرکزی درطولانی شدن روند ساماندهی این موسسات، فعالیت بی‌نام و نشان و نبود اطلاعات درستی از آنهاست؛ دلیل این ادعا را شاید بتوان دریک گزارش بین‌المللی جستجو کرد که تعداد موسسه های بی نام و نشان در حوزه مالی کشورمان را بالغ برهفت هزار موسسه برآورد کرده که از این تعداد بالغ بر دو هزار مورد غیرفعال و پنج هزار مورد آن به شکل نام و نشان‌دار در اقصی نقاط کشور فعال هستند.

نکته قابل تامل در مورد این موسسات با وجود همه خط و نشان ها که در برخورد با آنها عنوان شده، تجربه تلخ مردمی است که زمانی در غیرمجازهایی چون میزان و ثامن الحجج سپرده مالی داشته و اکنون سرگردان روزگار سپری می کنند و فقط یک سوال مطرح می شود که بانک مرکزی چرا تاکنون اقدام جدی برای منحل کردن تمامی موسسات مالی غیر مجاز انجام نداده است؟

** مقابله با موسسات مالی غیر مجاز عملکرد کندی داشته است

محمد رجایی کارشناس اقتصادی با بیان این که بانک مرکزی در مقابله با موسسات مالی غیر مجاز عملکرد کندی داشته، اظهار کرد: اینکه در یک کشور تعداد زیادی موسسه مالی بدون مجوز فعالیت کند بسیار تعجب آور است و باید یک حساسیت عمومی در این رابطه ایجاد شود.

وی افزود: بانک مرکزی باید به عنوان یک نهاد مسئول در مورد موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز حساسیت های لازم را داشته باشد و بلافاصله آنها را به دادگستری معرفی کند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی یادآور شد: عموم مردم باید قبل از سپرده گذاری در یک موسسه مالی و اعتباری شناخت لازم را کسب و از مجوزدار بودن آن اطمینان خاطر داشته باشند.

رجایی اظهار داشت:عمده این موسسات در گذشته شکل گرفته اما این موضوع دلیلی نمی شود که مسئولان وظیفه ای در قبال آنها نداشته باشند.

**نظارت ضعیف بانک مرکزی بر موسسات غیرمجاز

محمدحسین میرمحمدی کارشناس اقتصادی نیز با بیان کرد: نظارت بانک مرکزی بر موسسات مالی غیرمجاز در دولت های مختلف ضعیف بوده است.

وی افزود: در چند سال اخیر تمرکز بانک مرکزی برای مقابله با موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز بیشتر شده اما اقدامات لازم برای ریشه کن شدن این گونه موسسات به درستی انجام نشده است.

گفتنی است طبق اعلام برخی منابع 15 تا 20 درصد از نقدینگی کشور نزد موسسات مالی غیرمجاز تجمیع شده که این امر عزم جدی برای انسجام‌بخشی به بازار پول کشور را می طلبد.

**پرداخت بدهی سپرده گذاران در اولویت قرار گیرد

در همین رابطه محمدعلی پور مختار, نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی ،بیان کرد: موضوع ساماندهی مسئله بسیار مهم و ضروری است اما در جلساتی که میان مجلس و دولت تشکیل شد بانک مرکزی بیشتر به دنبال تعطیل شدن فعالیت های این موسسات بوده اما متاسفانه هیچ گونه اقدام شایسته ای در خصوص حل مشکلات مربوط به سپرده گذاران انجام نداده است.

پور مختار تصریح کرد: گرچه امور مربوط به این موسسات به برخی از بانک ها واگذار شد اما این بانک ها به دلیل کمبود منابع هنوز به طور کامل نسبت به پرداخت مطالبات مردم اقدام نکرده اند.

وی در پایان افزود: بهتر است که در کنار حل بحران این موسسات، رسیدگی به امور سپرده گذاران نیز در اولویت بانک مرکزی قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
رضا
-
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
۰
۰
بله بانك موسس قابل اعتماد كمتر میلیاردبرای اختلاس وكمتر 200میلیون هم برای حقوق كسر شا ن حضرات است

نیازمندی ها