فینال پانزدهمین دوره جام ملت‌های اروپا را امشب فرانسه میزبان با پرتغال برگزار می‌کنند. این پنجمین بار در طول 56 سال گذشته است که میزبان یورو یک پای دیدار نهایی این تورنمنت خواهد بود. اگرچه آخرین باری که تیم میزبان به فینال رسید، خاطره‌ای تلخ برای مردم کشورش به یادگار گذاشت، (شکست پرتغال در فینال یورو 2004) اما در سه مورد قبلی همه تیم‌های میزبان فینال را هم با پیروزی پشت سر گذاشتند و قهرمانی را در کشور خودشان و در حضور تماشاگران خودی جشن گرفتند.
کد خبر: ۹۲۰۱۶۴

اولین نمونه از این دست به یورو 1964 برمی‌گردد که اسپانیای میزبان فینالیست شد و در بازی نهایی هم دو بر یک از سد شوروی سابق گذشت. سرشناس‌ترین بازیکن آن فینال لئو یاشین، دروازه‌بان افسانه‌ای فوتبال بود که نتوانست در حضور 79 هزار تماشاگر حاضر در سانتیاگو برنابئوی شهر مادرید مانع قهرمانی تیم میزبان شود.

چهار سال بعد در یورو 1968 نیز ایتالیای میزبان خود را تا فینال بالا کشید و آنجا با دو گل از سد یوگسلاوی سابق گذشت. البته آن فینال یک بار به دلیل تساوی 1-1 دو تیم در پایان وقت‌های قانونی و اضافی تکرار شد و ایتالیا در بازی تکرار بود که توانست با گل‌های ریوا و آناستازی قهرمانی را در ورزشگاه المپیک شهر رم جشن بگیرد. دینو زوف و کاپیتان فاکتی، دیگر چهره‌های سرشناس ایتالیا در آن یورو بودند.

سومین حضور میزبان در فینال‌های یورو هم در سال 1984 بود. این‌بار فرانسه با کاپیتان میشل پلاتینی در کشور خودش تا روز پایانی در تورنمنت باقی ماند و در نهایت با برتری دو بر صفر مقابل اسپانیا در حضور 48 هزار تماشاگر ورزشگاه پارک دوپرنس پاریس، قهرمانی در اروپا را جشن گرفت.

در تاریخ رقابت‌های جام‌جهانی نیز کفه ترازو در فینال‌ها به سمت تیم میزبان سنگین‌تر است. در مجموع 8 فینال از 20 فینال جام‌جهانی با حضور تیم‌های میزبان برگزار شده و در 6 مورد تیمی که در خانه خودش بازی می‌کرده جام قهرمانی را بالای سر برده است؛ اروگوئه (1930)، ایتالیا (1934)، انگلیس (1966)، آلمان غربی (1974)، آرژانتین (1978) و فرانسه (1998).

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها