در روزهای اخیر، رویترز خبر از گزارشی محرمانه از سوی دبیرکل سازمان ملل داده که در این گزارش از فعالیت‌های موشکی ایران به اقدامی مغایر با روح قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل یاد شده است.
کد خبر: ۹۲۰۰۲۵
کار ویژه سیاسی جدید آقای دبیرکل

کاملا مشخص است که مفاد برجام به هیچ وجه درباره فعالیت‌های موشکی ایران با شرایطی که از سوی کشورمان انجام می‌شود، ممانعتی ندارد و آقای بان‌کی مون از بندبند مفاد توافق برجام مطلع است.

اما متاسفانه با وجود این اطلاع، ایشان یک موضع خلاف قانون اتخاذ کرده است که اگر خبر رویترز را قبول ندارد، طبق اصل دیپلماسی عمومی در سازمان ملل متحد ایشان موظف است یا آن را تکذیب یا توضیحات لازم را درباره آن ارائه کند.

آقای بان‌ کی‌ ‌مون می‌داند که آژانس انرژی اتمی دیگر نمی‌تواند مدعی نقض تعهد از سوی ایران شود و گزارش‌های این نهاد به اجبار گزارش‌هایی است که نشان‌دهنده حسن نیت جمهوری اسلامی ایران است، منتها برای فضاسازی سیاسی علیه تهران، کارویژه سیاسی تازه‌ای از سوی دبیرکل سازمان‌ملل در پیش گرفته شده است.

این درحالی است که ایشان طبق قوانین بین‌المللی همان‌طور که در صدور هفت قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران مسئول بوده در پیگیری بندبند برجام هم که یکی از رژیم‌های توافقی بدیع در تاریخ مناسبات بین‌المللی است، مسئول است.

البته با توجه به این‌که بتدریج به پایان دوره کاری دبیرکل سازمان ملل و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نزدیک می‌شویم، طبیعتا بیش از این شاهد موضعگیری‌های سیاسی از سوی مدیران نهادهای بین‌المللی خواهیم بود و به نظر می‌رسد آقای بان‌کی مون هم به عمد و در جهت کارویژه سیاسی، موضع اخیر را درباره فعالیت‌های موشکی کشورمان مطرح کرده که موضعی خلاف مقررات بین‌المللی است.

البته در طول یک ماه اخیر شاهد تخلفی دیگر از سوی دبیرکل سازمان ملل بودیم که آن حذف نام عربستان سعودی از فهرست سیاه کشورهای ناقض حقوق کودکان بود و اکنون نیز در اقدامی خلاف قانون، کشورمان را متهم به کاری کرده که به هیچ وجه در آن زمینه، اتهامی متوجه ایران نیست.

دلیل این مساله نیز روشن است و در شرایطی که بهانه‌ای جدید در موضوع هسته‌ای ایران شکل نگرفته، بان‌کی مون بخشی از جریانی است که می‌خواهند بعد از بهانه‌زدایی هسته‌ای، جریانات تازه‌‌ای را علیه کشورمان شکل دهند تا بخش‌هایی از تحریم را حفظ کنند.

بر همین اساس، موضع وزارت خارجه باید نسبت به این اتفاق، خیلی صریح باشد و اگر تکذیبیه‌ای از سوی دبیرکل سازمان ملل صورت نگرفت، وزارت خارجه باید بلافاصله بعد از تعطیلات یکشنبه، اعتراض رسمی خود را نسبت به دبیرکل در سازمان ملل مطرح کند.

دکتر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه - عضو کمیسیون امنیت‌ ملی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها