عضو آکادمی علوم جهان اسلام مطرح کرد:

تشویق نخبگان از طریق اعطای جوایز علمی

عضو آکادمی علوم جهان اسلام گفت: اعطای جوایز علمی به دانشمندان و افراد نخبه، تشویق کردن و تبلیغ برتری بین دانشمندان و سازمان­ها است.
کد خبر: ۹۱۸۸۲۵
تشویق نخبگان از طریق اعطای جوایز علمی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع ­رسانی جایزه مصطفی (ص)، عدنان بدران با اشاره به پیدایش علاقه به علم و فناوری بعد از جنگ جهانی دوم گفت: علاقه به علم و فناوری در بیشتر کشورهای عضو OIC (سازمان همکاری­ های اسلامی) بعد از جنگ جهانی دوم بوجود آمد؛ زمانی که بیشتر این کشورها مستقل شده بودند. امروزه تنها چند کشور OIC دارای سیاست­های ملی برای علم و فناوری هستند.

نخست وزیر سابق اردن با بیان اینکه بسیاری از کشورهای اسلامی کماکان در حال طراحی سیاست ­ها و استراتژی­ های علم و فناوری هستند، افزود: اردن، دانشگاه ملی خود را در سال 1962 و مرکز تحقیقاتی اش را در سال 1970 بناگذاری کرد و عربستان سعودی سیاست­ های علم و فناوری خود را در سال 2003 پایه ریزی کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در کشورهایی که سیاست­ های علم و فناوری وجود دارد، آن ها بسیار بلند پروازانه و گنگ هستند، گفت: در بسیاری از کشورهای عضو OIC، نوآوری هنوز قسمتی از علم و فناوری نشده است؛ این در حالی است که در مالزی این مسئولیت بر دوش وزارت علم و فناوری گذاشته شده است.

بدران به رابطه ضعیف صنعت و سازمان­های تحقیق و توسعه اشاره کرد و افزود: فراگیری دانش، برای دریافتن مشکلات و تولید ثروت، لازم است. با توجه به تاریخ، پیشرفت در بسیاری از توسعه­ ها با خروجی فعالیت­ های تحقیقاتی در ارتباط بوده است. تبدیل یافته ­های تحقیق و توسعه به تضمین اینکه از تحقیقات علمی سود اقتصادی بدست خواهد آمد، لازم است.

رئیس دانشگاه پترا و عضو هیئت معتمدین دانشگاه اردن با بیان اینکه اهدای جوایز علمی بر رشد و توسعه علم و فناوری تاثیر بسزایی دارد، گفت: اعطای جوایز علمی به دانشمندان و افراد نخبه، تشویق کردن و تبلیغ برتری بین دانشمندان و سازمان­ها است. تاثیر برنده شدن یک جایزه روحیه را بسیار بالا می­برد. جوایز متعلق به کسانی است که موفقیت­های چشم­گیری داشته­اند.

وی در ادامه بیان داشت: متولیان جوایزعلمی باید برای یک محرک عمیق سرمایه­گذاری کنند تا دیدگاه مردم را درباره موضوع مورد نظر از طریق معرفی و ساخت قهرمانان و داستان­های تاثیرگذار به خود جلب کنند.

بدران به جایگاه و رهیافت اولین دوره اعطای جایزه مصطفی (ص) در دنیای اسلام اشاره کرد و گفت: در مرحله کنونی قضاوت کردن درباره رویکرد جایزه مصطفی(ص) در توسعه علم و فناوری در دنیای اسلام بسیار دشوار است؛ اما امیدواریم در چند سال آینده، پس از اینکه این جایزه چند بار اعطا شد، بهتر بتوانیم تاثیرگذاری این جایزه را ارزیابی کنیم.

نخست وزیر سابق اردن با اشاره به جایگاه صندوق سرمایه­ گذاری و موقوفات جایزه مصطفی (ص) گفت: وقف یا همان اموال موقوفه که یک اصل در قانون اسلام است، معمولا به اهدای زمین، قسمتی از یک محوطه یا حتی وجوه نقد برای مسلمین یا اهداف نیک اختصاص داده می شود و دارایی­های اهدا شده توسط یک مرکز نیکوکاری نگهداری می­شوند.

عضو آکادمی علوم جهان اسلام در پایان تصریح کرد: ایجاد شرایط وقف یکی از بهترین کارها و روش­ها برای کمک به خیریه ­ها است که یکی از رفتارهای پیامبر(ص) نیز بوده است. وقف نقش بسیار مهمی را در توسعه و سعادت­مندی مسلمین در طول تاریخ ایفا کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها