روز جهانی قدس که یادگار ماندگار از امام خمینی(ره) است، یکی از ایام بزرگ و مهم تقویم امت اسلامی به شمار می‌رود. در این روز امت اسلامی بیعت و اتحاد خود را علیه رژیم اشغالگر قدس تازه می‌کنند. این حضور قدرتمند امت‌های اسلامی زمانی که توسط رسانه‌ای بین‌المللی به تصویرکشیده می‌شود، عظمتی دوچندان می‌یابد. از جمله این رسانه‌های بین‌المللی، شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی برون‌مرزی هستند که نه‌تنها در ایام منتهی به روز جهانی قدس بلکه در تمام سال سعی در افشای چهره امپریالیسم جهانی و رژیم صهیونیستی دارند. به بهانه این روز عظیم مصاحبه‌ای با دکتر محمد اخگری، معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیما انجام شده است که می‌خوانید.
کد خبر: ۹۱۷۹۲۱

آقای اخگری، روز جهانی قدس در شبکههای برون مرزی چه بازتابی خواهد داشت؟

امسال روز قدس اهمیت خاصی پیداکرده است؛ چراکه برخی از کشورهای عربی متاسفانه به روند سازش با رژیم صهیونیستی پیوستهاند. اخیرآ هم کشور ترکیه این توافق نامه را امضا کرده است. در حالیکه قدس و آزادی قبله نخست مسلمانان جهان یکی از مشترکات و آرمانهای امت اسلام است.

با توجه به وضعیت امروز منطقه، وظیفه شبکههای برون مرزی رسانه ملی بسیارسنگینتر از قبل است. وظیفه حکم میکند که آرمانهای قدس، مظلومیت مردم فلسطین، جنایتها و سابقه رژیم صهیونیستی، حمایت و همکاری آن رژیم با گروههای تروریستی و امثالهم را برای ملتهای جهان بخصوص نسل جوان تبیین و تعریف کنیم. این خط مشی درطول سال در شبکههای برون مرزی پیگیری و اجرا میشود اما در روزهای منتهی به روزجهانی قدس، مستندها، مصاحبهها و اخبار بسیاری با این موضوع تهیه، پخش و موجآفرینی جهانی میشود.

چه هماهنگیهایی تاکنون برای پوشش جهانی این روز انجام شده است؟

همیشه اخبار و تحولات حوزه فلسطین جزو اولویتهای خبری شبکههای برون مرزی بوده و هست. در این ارتباط با بیش از 300 خبرنگار آزاد و خبرنگاران شبکههای برونمرزی در سراسر جهان هماهنگی شده است تا برنامهها و مراسم مربوط به روز جهانی قدس را به شکل خبر مکتوب، رادیویی و تلویزیونی چه به صورت زنده و چه تولیدی و تصویر خام پوشش دهند. تعامل معاونت برونمرزی با رسانههای جبهه مقاومت در حوزه مبادلات خبر و تصویر در طول سال بسیار خوب است. این تعامل در روزهای منتهی به روز قدس بخصوص در شبکههای العالم و الکوثر و پرستیوی بسیار بیشتر شده است. بتازگی یکی از خبرنگاران العالم توسط رژیم صهیونیستی دستگیر و سپس آزاد شد. البته این خبرنگار هماکنون تحت نظر نامحسوس نیروهای امنیتی است.

چه مقدار برنامه رمضانی در شبکههای برونمرزی ساخته شده است و برای عید فطر چه برنامهای دارید؟

در ماه مبارک رمضان شبکههای رادیویی برونمرزی بیش از هزار ساعت و شبکههای تلویزیونی بیش از 500 ساعت برنامهسازی کردند. این برنامهها در بسیاری مواقع به صورت 24 ساعته به زبانهای آذری، اردو، کردی، انگلیسی و عربی تولید و پخش شده است. روزانه حدود 12 گزارش تولیدی که بیشتر شامل آداب و رسوم اقوام و مذاهب مختلف در ماه مبارک رمضان است،روی آنتن شبکههای برونمرزی میرود. گزارشهایی نیز از آداب و رسوم عید فطر در جوامع مختلف اسلامی همزمان با عید سعید فطر تولید شده وبه نمایش درمی آید. خطبهها و نماز عید سعید فطر توسط مقام معظم رهبری نیز از تمام شبکههای برونمرزی پخش زنده خواهد شد.

آیا کیفیت تصاویر شبکههای برونمرزی از استانداردهای بینالمللی هم برخوردار شده است؟

بله، درسالهای اخیر روند ارتقای کیفیت فنی تصاویر شبکههای برونمرزی با سرعت پیگیری و اجرایی شده است. درحال حاضر شبکههای هیسپان تیوی، پرس تیوی انگلیسی، پرس تیوی فرانسوی، آیفیلم فارسی و آیفیلم انگلیسی برنامههای خود را با کیفیت HD تولید و پخش میکنند. شبکههای الکوثر و العالم نیز از فرمت 3: 4 به قاب 9: 16 ارتقای کیفیت داشتهاند.

آیا شبکه پارس تودی به مراحل پایانی راهاندازی خود رسیده است؟

شبکه پارس تودی را میتوان به عنوان عیدانه رسانه ملی و معاونت برونمرزی در عیدسعیدفطر تلقی کرد و سعی برآن است که در این روز مبارک راهاندازی شود. دلیل راه اندازی آن هم بدخواهی برخی کشورهای امپریالیستی و محدودیتهای امواج رادیویی است؛ لذا مقرر شد با بهرهگیری از فضای وب تعداد 36 رادیوی برونمرزی با 32 زبان مختلف تجمیع شده و با همافزایی این رادیوها، شبکهای اینترنتی با نام پارس تودی راهاندازی شود. ظرفیت اینترنت باعث شده پارس تودی تنها به صدا محدود نشود و میتوان متن و تصویر هم به آن پیوست کرد.

یکی از ویژگیهای پارس تودی تعاملی بودن آن است ؛ به عبارتی میان کاربر و سرور (server) ارتباط دوطرفه برقرار میشود و کاربر میتواند جدول پخش و برنامه مورد تقاضای خود را انتخاب کند. ویژگی دیگر آن، این است که اگر یک گزارش به یک زبان تهیه شود میتوان آن را به بیش از 30 زبان منتشرکرد.

پارس تودی به نوعی بازتعریف روش رسانههای سنتی رادیوهای برونمرزی است ؛ لذا ضروری بود همکاران این بخش با آموزش و مهارتهای لازم، کار در این محیط را فراگیرند تا جایی که شغلی تازه با عنوان «دبیر چندرسانهای» در این شبکه تعریف شد. دبیران چندرسانهای توانایی خبرنویسی، اِدیت رادیو، تدوین تصویر، بارگذاری در سایت و در برخی موارد تهیه ولههای خبری را یافتهاند.

چشمانداز و ماموریت نهایی پارس تودی چه خواهد بود؟

چشمانداز پارس تودی به عنوان یک شبکه بینالمللی، تبادل تصویر و مرجع اخبار در رقابت با شبکههای رویترز و آسوشیتدپرس تعریف شده است. برای نیل به این هدف سه برنامه در نظر گرفته شده است؛ برنامه کوتاهمدت که تجمیع و همافزایی رادیوهای برونمرزی بود انجام پذیرفت، برنامه میانمدت که شامل تولید محتوا و صوت و تصویر برای اشتراک گذاشتن روی شبکه و برنامه بلندمدت شامل توسعه همه جانبه شبکه تا رسیدن به جایگاه یک مرجع بینالمللی اخبار است. برای این کار 300 خبرنگار برونمرزی از سراسر دنیا دادهها و اطلاعات خبری خام خود را روی خط آنلاین پارس تودی میگذارند.

پرس تیوی فرانسه زبان، بزودی

شبکه پرس تیوی فرانسوی زبان مدتی است به صورت آزمایشی در داخل شبکه پرس تیوی انگلیسی و نه روی ماهواره، پخش میشود. این شبکه در حال حاضر روزی شش ساعت کار خبری میکند تا دوره آزمون و خطای خود را بگذراند. وبسایت پرس تیوی فرانسویزبان مدت شش ماه است که راهاندازی شده و بازدیدکننده بسیاری دارد. دکورها و استودیوی تولید و پخش HD آن آماده و برنامههایی در قالب مستند تهیه شده است. با پیشرفتهای مطلوبی که شاهد هستیم پیشبینی میشود تا یک یا دو ماه آینده به طور کامل شبکه پرس تیوی فرانسویزبان راهاندازی شود.

محمدزند کریمخانی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها