گزارش تصویری از یک مسجد زیبا در برلین

بیش از ۸۰ مسجد در پایتخت آلمان وجود دارند. این مساجد، چه سنتی و یا مدرن، بخشی از تاریخ این کلان‌شهر هستند و نمایی از پایتخت آلمان.
کد خبر: ۹۱۴۵۲۵
گزارش تصویری از یک مسجد زیبا در برلین

گزارش تصویری از یکی از معروفترین مساجد برلین به نقل از جام جم آنلاین ، گرده آوری شده است:


مسجد احمدیه شبیه تاج محل هند

قدیمی‌ترین مسجد شهر برلین در منطقه مسکونی ویلمرزدورف این شهر قرار دارد. این مسجد که به فرقه اسلامی احمدیه تعلق دارد را کارل آگوست هرمان، معمار آلمانی طراحی کرده و شبیه بنای تاج محل هند ساخته است. مسجد احمدیه در سال ۱۹۲۸ افتتاح شد.


موعظه به زبان آلمانی

به‌‌رغم نوشته‌های عربی بر در و دیوار مسجد احمدیه، تمام موعظه‌ها در این مسجد به زبان آلمانی صورت می‌گیرد. انگیزه ساخت این مسجد نیز تبلیغی برای اسلام بوده است. در سال ۱۹۳۴ اولین زن و شوهر آلمانی در این مسجد به اسلام گرویدند. امروز از سالن‌های مسجد برای نماز جمعه و همچنین سخنرانی‌ها استفاده می‌شود.



حمایت دولت آلمان از مسجد احمدیه

در داخل مسجد احمدیه می‌توان گذر زمان را به خوبی تشخیص داد. این مسجد در جنگ جهانی دوم به شدت آسیب دید. ارتش اتحاد جماهیر شوروی به این مسجد حمله کرد، زیرا بسیاری از سربازان نازی در آن موضع گرفته بودند. این مسجد پس از جنگ با کمک نیروهای متفقین و کمک‌های مالی پاکستان تعمیر شد. از سال ۱۹۹۳ این مسجد جزو بناهای مورد حفاظت دولت آلمان است.



مسجد خدیجه به سبک باوهاوس

در منطقه هینرزدورف برلین مسجد دیگری باز هم متعلق به جنبش احمدیه قرار دارد. مسجد خدیجه با سبک تلفیقی معماری اروپایی و اسلامی ساخته شده است. در این مسجد خصوصیات برجسته‌ای از سبک معماری باوهاوس در کنار سبک معماری اسلامی قرار دارد و مناره‌ای به ارتفاع ۵/ ۱۲ متر در آن خودنمایی می‌کند.



مسجد خدیجه (س)

مسجد خدیجه در سال ۲۰۰۸ گشایش یافت. افتتاح این مسجد با مخالفت‌های فراوانی همراه بود. انجمن محل و اولین امام این مسجد، عبدالبسیط طریق، در تاسیس این مسجد تاثیر به سزایی داشتند. اولین امام مسجد خدیجه با شعار "عشق برای همه، نفرت برای هیچکس" موفق شد مخالفان افتتاح مسجد را آرام کند.



سادگی سالن اصلی

تاکید بر کارایی در بخش داخلی مسجد خدیجه خودنمایی می‌کند. خانم مباشره الیاس، معمار این مسجد، آگاهانه از تزئینات گوناگون برای مسجد پرهیز کرده است. سالن‌های مسجد خدیجه برای ۲۵۰ نفر جای دارند. در سالن اصلی مکان زنان و مردان از هم جدا است.



بزرگ‌ترین مسجد برلین

مسجد شهیدلیک در منطقه نوی‌کلن برلین مجموعه‌ای است از مسجد و مرکز فرهنگی. این مسجد در مراسم مختلف می‌تواند ۱۵۰۰ نفر را پذیرا شود. یوآخیم گاوک، رئیس جمهوری آلمان، در پائیز سال ۲۰۱۲ از این مسجد بازدید کرد.



گفت‌وگوی فرهنگ‌ها

مرکز فرهنگ اسلامی شهیدلیک خواستار ارتباط با شهروندان غیرمسلمان است. در این مرکز در کنار سخنرانی‌های متعدد روزانه بازدیدهای مختلفی از بخش‌های این مرکز برنامه‌ریزی شده‌اند. بازدیدکنندگان در جریان دیدار از این مرکز با اصول اسلام آشنایی پیدا کرده و از بخش‌های مختلف آن بازدید می‌کنند.



مرکز اسلامی

در نگاه نخست مشخص نیست که این بنا مرکزی اسلامی باشد. مسجدی در منطقه کرویتس‌برگ با ساختمان‌های همجوار هماهنگی کامل دارد. این مسجد بخشی از مرکز فرهنگی مشاریع است. در این مرکز در کنار نمازخانه‌ها، فروشگاه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و آژانس‌های مسافرتی نیز موجودند. این مرکز اسلامی همچنین دارای یک مدرسه قرآن نیز هست.



وضو در مسجد

در مرکز مشاریع دیوارها و طاق‌نماها بر طبق سنت معماری اسلامی ساخته شده‌اند. در زیرزمین این مرکز محل مخصوص وضو قرار دارد که برای زنان و مردان مجزا ساخته شده است.



مرکز بین‌المللی

در نمازخانه این مرکز در زیر چلچراغ‌های بزرگ آویزان از سقف حدود یک‌هزار نفر می‌توانند در مراسم نماز و نیایش شرکت کنند. بیشتر کسانی که در این مرکز رفت‌و‌آمد می‌کنند ترک‌های ترکیه هستند که در آلمان زندگی می‌کنند، اما شهروندان عرب، بوسنی یا آفریقایی نیز در میان مراجعه‌کنندگان کم نیستند. به هنگام برگزاری نماز جمعه دو صفحه بزرگ در دو طرف سالن ترجمه متن نماز را به زبان ترکی و آلمانی نشان می‌دهند.


یک مسجد و دو گنبد

گنبد مسجدی در برلین . یک گنبد دیگر نیز در بخش ورودی مسجد وجود دارد.

منبع : دویچه وله

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ایرانی اصیل
-
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
۰
۰
گزارشی از یك مساجد !!!!!!!!

نیازمندی ها