جام‌جم در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی می‌کند

کودکان کار، کودکان فراموشی

همه ما هر روزه که به سرکار می رویم ویا برای خرید وانجام کاری مجبور می شویم به خیابان برویم با کودکان زیادی روبه رو می شویم که برسر چهارراه ها ویا درمترو و خیابان ها مشغول فروشندگی هستند این ها اغلب کودکانی هستند که چاره‌ای ندارند تا خرج پدر معتاد و مادر مریض خود را تأمین کنند، این در حالیست که بر اساس ماده 32 پیمان جهانی حقوق کودک، این کودکان باید در برابر هر کاری که رشد و سلامت آن‌ها را تهدید می‌کند حمایت شوند و دولت‌ها نیز موظف هستند چاره ای برای تامین مخارج زندگی آنها بیندیشند.
کد خبر: ۹۱۳۰۳۷
افزایش روزافزون کودکان کار نگران کننده است/  جمع آوری بی فایده است،باید ساماندهی شوند

بر اساس آمار سازمان جهانی کار، سالانه ۲۵۰ میلیون کودک ۵ تا ۱۴ ساله در جهان از کودکی محروم می‌شوند، طبق این آمار ۱۲۰ میلیون‌ نفر از آن‌ها وارد بازار کار شده و مشغول به کار تمام‌ وقت می شوند. ۶۱ درصد این کودکان در آسیا، ۳۲ درصد در آفریقا و۷ درصد در آمریکای لاتین زندگی می‌کنند.

اینها کودکانی هستند که وظیفه دارند بخشی ازهزینه های زندگی خانواده را تامین کنند، کودکانی که شناسنامه ندارند، و حتی گاهی اوقات در ازای مقداری پول معامله می‌شوند .

در ایران نیز وضعیت این کودکان چندان خوب نیست به طوریکه به گفته دکتر هادی معتمدی جامعه شناس ،آینده این کودکان بسیار مبهم است واحتمال قرار گرفتن در دام انواع جرائم و ناهنجاری های اجتماعی برای این افراد وجود دارد.

این استاد دانشگاه در گفت وگو با جام جم آنلاین از افزایش آمار این کودکان در کشور خبر داد و گفت:این درحالیست که براساس قوانین کشور استفاده از کودکان برای تامین درآمد زندگی که موجب ترک تحصیل آنان می شود یک عمل مجرمانه است .

معتمدی کودکان کار را به چند دسته تقسیم کرد و افزود:یک دسته از این کودکان هیچ ارتباطی با خانواده ندارند .درواقع کودکان بی سرپرستی هستند که در گوشه وکنار خیابان ها وپارک ها می خوابند ومورد انواع سوءاستفاده ها نیز قرار می گیرند.دسته دوم نیز گروهی هستند که خانواده دارند ولی دورادور با خانواده هایشان در ارتباطند اینها اغلب شهرستانی هستند و به تنهایی در شهرهای بزرگی چون تهران کار می کنند.دسته سوم نیز کودکانی هستند که همراه پدر ومادر وخانواده در خیابان ها کار می کنند .

این جامعه شناس بخش عمده کودکان کار را در کشورما همین دسته سوم اعلام کرد و گفت:دو دسته اول اغلب اوقات مورد سوءاستفاده باندهای سوداگر قرار می گیرند،که در خیابان ها نیز قابل مشاهده هستند.درواقع افزایش تعداد این کودکان نشان دهنده منفعت زیادی است که از قبل این کودکان نصیب باندهای سوداگرمی شود.

وی معتقد است:این کودکان به غیر از ناامنی که در سطح شهر ایجاد می کنند به خود نیز آسیب های زیادی وارد می کنند.زیرا نه تنها از آموزش وتحصیل دور می افتند بلکه انواع بزه و خلاف ها را یاد می گیرند وسلامت جسمی شان نیز با خطر روبه رو می شود.

به گفته معتمدی ،حجم بالای کودکان کار وخیابانی حاکی از آن است که برنامه ریزی جدی در زمینه ساماندهی این افراد وجود ندارد. ودر آینده بسیار نزدیک نیز باید منتظر عواقب ناخوشایند وبدتری از این کودکان در سطح جامعه باشیم.

وی درباره نحوه کمک جامعه ودولت به این افراد گفت:کودکان کار گدا نیستند لذا با راه اندازی انجمن های مردم نهاد می توان تا حدودی به آنان کمک کرد.دولت نیز ضروری است برای اسکان این کودکان تدابیری بیندیشد.در حال حاضر مهمترین نکته تحصیل آنان است چون در آینده این کودکان به جوانان بی سوادی تبدیل می شوند که به انواع ناهنجاری ها وخلاف ها آشنا هستند.

این استاد دانشگاه جمع آوری صرف این کودکان را بی فایده دانست و افزود :این کودکان باید ساماندهی شوند . که تامین شغل برای یکی از افراد خانواده می تواند یکی از راهکارها باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی
-
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
۰
۰
همش شعار... همش وعده و وعید... كو عمل؟

نیازمندی ها