سناریوی اخیر بی.سی.سی در ارائه اسناد جعلی و طرح ادعاهایی مبنی بر وجود برخی نامه‌نگاری‌ها میان امام خمینی(ره) و مقامات آمریکایی پیش از انقلاب، گرچه خیلی زود نقش بر آب شد و دست‌اندرکاران بی.بی.سی از آن بهره‌ای نبردند، اما این فایده را داشت که ماهیت این رسانه انگلیسی را بیش از قبل، روشن کند.
کد خبر: ۹۱۱۵۱۴

این گزارش بی.بی.سی آن‌قدر غیرمستند بود که حتی گری سیک، عضو پیشین شورای امنیت ملی آمریکا نیز آن را گزینشی و غیرواقعی دانست و تاکید کرد: از هیچ‌یک از تماس‌های قبل از انقلاب نمی‌شود این‌گونه برداشت کرد که امام خمینی(ره) به دنبال برقراری ارتباط با آمریکا بوده است.

البته در پس این ماجرا می‌توان به بررسی دقیق انگیزه‌های بی.بی.سی پرداخت که یکی از آنها آن‌گونه که دیروز رئیس مجلس شورای اسلامی به آن اشاره کرد، از بین بردن قبح رابطه با آمریکا در میان مردم و مسئولان جمهوری اسلامی ایران است.

بازی کودکانه بی.بی.سی

علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی دیروز با تاکید بر این‌که باید قصد اصلی دست‌اندرکاران بی.بی.سی را از این اقدام فهمید اظهار کرد: شاید قصد آنها از این اقدام قلابی این بود که شوکی به افکار عمومی کشور وارد کنند که قبح ارتباط با آمریکا ریخته و این‌گونه تلقی شود که این ارتباط از گذشته حتی در سخت‌ترین شرایط، وجود داشته است.

وی با بیان این‌که بی.بی.سی قصد داشت به نحوی در اصالت مبارزه پرصلابت امام خمینی(ره) علیه آمریکا تردید ایجاد کند، افزود: این بازی کودکانه و دستکاری در کار انتشار سند به صورت گزینشی، خیلی زود برملا شد به طوری که گری سیک عضو شورای امنیت آمریکا در آن زمان، در مقاله‌ای خیلی روشن و در چند بند غیرواقعی بودن این اقدام بی.بی.سی را به صورت دقیق توضیح داد. رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اما آنهایی که با مشی امام از قبل از انقلاب و همچنین در دهه نخست انقلاب با صراط ایشان از نزدیک آشنا بودند، آن‌قدر این اقدام بیگانگان را دور از واقعیت دیدند که نیازی به توضیح ندانستند. لاریجانی گفت: گرچه این مکر و فسون به فضاحت رسانه‌ای و سیاسی برای آنها بدل شد، اما نشان می‌دهد آنها چقدر نیازمند شرایطی هستند که ایران را دچار ساده‌انگاری دیپلماتیک کنند.

آفت خوشبینی به آمریکا

هشدار رئیس مجلس بر ضرورت پرهیز از ساده‌انگاری دیپلماتیک، زمانی اهمیت بیشتری می‌یابد که مروری بر تلاش غرب و رسانه‌های خارجی برای عادی‌سازی روابط ایران و آمریکا در جریان مذاکرات هسته‌ای داشته باشیم و به این نکته توجه کنیم که گرچه مسئولان دستگاه سیاست خارجی، همواره در مذاکرات هسته‌ای با پیش چشم داشتن توصیه‌های رهبر معظم انقلاب، متوجه چنین توطئه‌هایی از سوی غرب بوده‌اند، اما در داخل کشور کم نیستند کسانی که با ساده انگاری، تفاهم در موضوع هسته‌ای را زمینه‌ای برای رفع خصومت‌ها میان ایران و آمریکا می‌دانند.

این در حالی است که در همین موضوع هسته‌ای نیز با توجه به کارشکنی‌های متعدد از سوی آمریکا هنوز نمی‌توان چشم‌انداز روشنی برای آینده توافق صورت گرفته میان ایران و 1+5 متصور بود.

اسماعیل کوثری، کارشناس مسائل سیاسی و نماینده پیشین مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به همین مساله گفت: بی.بی.سی با دروغگویی به دنبال جاانداختن این مساله است که حتی امام خمینی(ره) که رهبر مبارزات انقلابی بود با آمریکا در ارتباط بوده و از این طریق، کسانی را که در ایستادگی مقابل جنایات آمریکا تزلزل دارند با خود همراه کنند و از شدت نفرت مردم ایران نسبت به آمریکا بکاهند. وی با بیان این‌که بی.بی.سی همواره به دنبال ایجاد نفاق و دوگانگی بوده و معتقد است هدف، وسیله را توجیه می‌کند اظهار کرد: این رسانه با تبعیت از این سیاست انگلیسی که می‌گوید اختلاف بینداز و حکومت کن، می‌خواهد میان مردم و آرمان‌های انقلاب، اختلاف ایجاد کند و این در حالی است که اگر واقعا چنین نامه‌نگاری‌هایی میان امام و مسئولان آمریکایی صورت گرفته بود، حتما در دست‌نوشته‌های امام(ره) به آنها اشاره می‌شد. کوثری با بیان این‌که رسانه‌ای مانند بی.بی.سی برای رسیدن به اهدافش با بی‌انصافی هر دروغی را مطرح می‌کند، معتقد است بخشی از این گستاخی به آنچه او از آن به عنوان خوشبینی برخی مسئولان به آمریکا و اروپا یاد می‌کند، برمی‌گردد و می‌گوید: اگر مسئولان در چنین مواقعی محکم موضع بگیرند و همچون رهبر معظم انقلاب، پاسخ دروغگویی‌های چنین رسانه‌هایی را بدهند دیگر امثال بی.بی.سی به خود اجازه نمی‌دهند چنین گستاخی‌هایی انجام دهند، اما متاسفانه برخی مسئولان از این‌که توسط این رسانه‌ها نقد شوند و مورد هجمه قرار گیرند از گرفتن موضع محکم، خودداری می‌کنند.

طرح نفوذ

سیدحسین نقوی‌حسینی، نماینده ورامین در مجلس از زاویه‌ای دیگر به اقدام اخیر بی.بی.سی نگریسته و در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار کرد: گزارش اخیر بی.بی.سی را باید در چارچوب طرح نفوذ که رهبری بارها نسبت به آن هشدار داده‌‌اند، بررسی کرد.این نماینده مجلس با اشاره به اهمیت توجه داشتن تمام مسئولان به بحث نفوذ گفت: خطر نفوذ این است که بر تصمیم‌گیری‌های مسئولان تاثیر بگذارند و بیگانگان از طریق ارکان تصمیم‌گیری کشور به اهدافی که می‌خواهند، برسند. نقوی‌حسینی افزود: بی.بی.سی فارسی اخیرا در همین چارچوب، خط تبلیغاتی را در پیش گرفته تا نوع نگاه مسئولان جمهوری اسلامی ایران را تغییر دهد و رویکردی جدید نسبت به آمریکا را جا بیندازد. نماینده ورامین در مجلس با بیان این‌که آمریکا به‌دلیل سوابق جنایاتی که در حق ملت ایران انجام داده، مورد نفرت مردم کشورمان است و ملت ایران هرگز اجازه نمی‌دهند آمریکا روابط قبل از انقلاب را با ایران از سر بگیرد، اظهار کرد: رسانه‌هایی مانند بی.بی.سی تلاش می‌کنند قبح رابطه با آمریکا را بریزند و چهره زشت این کشور را تلطیف کنند. وی افزود: آنها به دنبال این نگاه در داخل هستند که رابطه با آمریکا عادی شود و مثلا گروه دوستی پارلمانی میان دو کشور تشکیل شده و رفت و آمدها عادی شود، اما مردم کشورمان هرگز اجازه چنین رویکردی را نخواهند داد و همان‌طور که امام خمینی(ره) فرموده‌اند تا آمریکا، آدم نشود، ایران ارتباط با این کشور را از سر نمی‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها