پارلمان آلمان با صدور قطعنامه‌ای کشتار ارامنه توسط ترک‌های عثمانی طی یک قرن پیش را نسل کشی خواند. تصمیمی که نخست‌وزیر ترکیه آن را آزمونی در روابط دو کشور در دورانی حساس خواند.
کد خبر: ۹۱۰۲۵۲
پارلمان آلمان: کشتار ارامنه «نسل‌کشی» است

به گزارش جام جم آنلاین، پارلمان آلمان امروز پنجشنبه طی مصوبه ای کشتار ارامنه در سال ۱۹۱۵ میلادی به دست امپراتوری عثمانی را نسل کشی اعلام کرد – تصمیمی که بی شک خشم دولت ترکیه را آن هم درست زمانی که اتحادیه اروپا برای مهار بحران مهاجرت نیازمند جلب رضایت آنکارا است، به دنبال خواهد داشت.

ترکیه در اولین واکنش به اعلام رای نهایی و در عین حال قابل پیش بینی پارلمان آلمان، سفیر خود را برای مشورت، از این کشور فرا خواند.

ارامنه می گویند که امپراتوری عثمانی در سال ۱۹۱۵ میلادی حدود ۱.۵ میلیون نفر از پیروان این آئیین را قتل عام کرده حال آنکه دولت ترکیه با رد این رقم از کاربرد واژه «نسل کُشی» برای این رویداد تاریخی امتناع می کند.

اقدام امروز پارلمان ترکیه در حالی انجام گرفت که «نعمان کورتولموش» معاون نخست وزیر ترکیه از آن به عنوان یک اشتباه تاریخی نام برد.

در عین حال، «ادوارد نعلبندیان» وزیر امور خارجه ارمنستان از این اقدام پارلمان آلمان به عنوان مشارکتی ارزشمند در پذیرش و محکومیت نسل کُشی ارامنه از سوی جامعه جهانی یاد کرد.

گفتنی است که بیش از ۲۰ کشور جهان از جمله فرانسه، روسیه و همچنین چهره مذهبی چون «پاپ فرانسیس»، کشتار ارامنه در سال ۱۹۵۱ را نسل کُشی قلمداد کرده اند.

در رای گیری امروز، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان حضور نداشت حال آنکه حزب متبوع وی یعنی «دموکرات مسیحی» و شرکای ائتلافیش از دو حزب «سوسیال دموکرات» و «سبزها» به اتفاق در حمایت از قطعنامه رای دادند.

گفته می شود که اعضای پارلمان آلمان از سوی اتباع ترک ساکن این کشور مورد ارعاب و اعمال فشار قرار گرفته و بعضا ایمل های تهدید آمیزی را نیز دریافت کرده اند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه نیز پیش از برگزاری جلسه رای گیری پارلمان آلمان، در تماسی تلفنی مراتب اعتراض خود را به مرکل اعلام کرده و هشدار داده بود که اگر دولت برلین در دام چنین بازی اسیر شود، روابط دو کشور دستخوش تغییرات تلخی خواهد شد.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
ممد
-
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۴
۰
۰
ما هم این نسل كشی رو محكوم میكنیم
شریف
-
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۴
۰
۰
ارامنه راست می گویند، تركیه در زمان حكومت عثمانی اشغالگر بود و جنایات بسیاری مرتكب شد. آنها برای ایران هم خط و نشان كشیدند. ولی مردم ما خیلی زود فهمیدند ترك ها «قمپز» در می كنند و آن را ضرب المثل كردند.
*(قمپز= كنایه از صدای نوعی توپ جنگی است كه در زمان های گذشته تركیه عثمانی در جنگ ها برای ترساندن مردم استفاده می كرد.)

فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها