پیش‌بینی تعامل مجلس دهم با دولت، در گفت‌وگو با منتخبان

همراهی، برای حل مسائل مهم کشور

درحالی ‌که تا ده روز دیگر، مجلس دهم کار خود را آغاز می‌کند و منتخبان مردم به‌عنوان نماینده، وظایف نظارتی و قانونگذاری خود را دنبال خواهند کرد، همچنان این پرسش ذهن افکار عمومی را به خود مشغول کرده که صف‌آرایی سیاسی مجلس چه تاثیری بر نحوه تعامل قوای مقننه و مجریه خواهد گذاشت و مجلس دهم چگونه با اقدامات خود مسیر تحولات سیاسی کشور را روشن خواهد کرد.
کد خبر: ۹۰۵۹۵۶

هرچند این روزها فضای رسانه‌ای کشور بیشتر معطوف به انتخاب هیات رئیسه مجلس دهم است، اما واقعیت آن است که مواضع تک‌تک 288 منتخب مجلس دهم، می‌تواند به گرایش سیاسی خانه ملت جهت دهد. بر همین اساس، جام‌جم در گفت‌وگو با برخی منتخبان مجلس دهم از آنها پرسیده است چه چشم‌اندازی پیش‌روی تعامل دولت و مجلس و سوگیری‌های سیاسی نمایندگان در این دوره می‌بینند؟

کارآمدی مجلس در گرو تضارب آرا

محمدحسین قربانی، منتخب مردم آستانه اشرفیه با اشاره به این‌که کارآمدی مجلس دهم در گرو تضارب آرا و اندیشه‌های جریانات مختلف سیاسی خواهد بود، گفت: اصولگرایان و اصلاح‌طلبان به دلیل عقلانیت سیاسی موجود، قطعا در فضای اخلاق و عقلانیت در مجلس از همه ظرفیت‌ها و تلاش‌ها برای بهبود شرایط کشور استفاده خواهند کرد.

این نماینده منتسب به طیف اصولگرایان با اشاره به پیش‌بینی خود از تعامل مجلس دهم و دولت یازدهم تاکید کرد: در شرایط فعلی کشور و در فضای بین‌المللی موجود باید بدانیم که دولت نیازمند حمایت جدی است و همراهی و همکاری مجلس می‌تواند بستر مناسبی را برای عرض اندام جمهوری اسلامی در عرصه بین‌الملل فراهم کند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم با اشاره به این‌که مجلس نباید چالش‌های نابه‌جا برای دولت فراهم کند، افزود: البته نباید اهمیت نقدهای سازنده را نادیده گرفت،‌ چون همکاری در جای خود و انتقاد نیز در زمان مقتضی الزام‌آور است.

وی با اشاره به تکثر گرایش‌های سیاسی در مجلس و میزان همکاری آنان در مجلس آینده اظهارکرد: اساس کار طیف‌های سیاسی باید حل مشکل اشتغال، معیشت و رفع موانع تولید باشد و قطعا دو جریان حاکم در مجلس دهم تمام تلاش خود را در این زمینه به خرج خواهند داد. قربانی پیش‌بینی کرد: ممکن است در فضای سیاسی حرف و حدیث زیاد شود، اما این سخنان به جنجال‌های دشمن پسند تبدیل نخواهد شد.

مجلس از سیاسی‌کاری مبرا باشد

سیدناصر موسوی لارگانی، منتخب مردم فلاورجان و دیگر نماینده منتسب به طیف اصولگرای مجلس گفت: مجلس آینده باید از سیاسی‌کاری مبرا بوده و بیشتر به دنبال بر طرف کردن دغدغه‌های رهبری و مردم باشد.

وی توجه به اشتغال، مبارزه با واردات بی‌رویه و عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی را از اصول همکاری‌ طیف‌های سیاسی مجلس آینده ذکر کرد و افزود: باید کار سیاسی را در داخل صحن مجلس کنار بگذاریم و متحد و منسجم پیگیر رفع مشکلات باشیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر این‌که همکاری اصولگرایان با اصلاح‌طلبان تا زمانی است که خطوط قرمز نظام شکسته نشود، گفت: همه نماینده ملتیم و اگر خدای‌ناکرده مباحثی که در مجلس ششم مطرح بود، دوباره طرح شود، نمایندگان اصولگرا تمام‌قد در مقابل اصلاح‌طلبان خواهند ایستاد. موسوی لارگانی تاکید کرد: اگر دولت و گروه‌های اصلاح‌طلب به دنبال منویات رهبری باشند و اولویت اصلی آنها مسائل سیاسی نباشد،‌ بدانند که اصولگرایان هم کنار آنها ایستاده‌اند.

عقلانیت، اجازه افراط و تفریط نمی‌دهد

سیدقسیم عثمانی، منتخب مردم بوکان و از طیف منتسب به اصلاح‌طلبان نیز با اشاره به این‌که نگاه بیشتر نمایندگان از طیف‌های مختلف سیاسی، فاصله زیادی با نگاه دولت یازدهم ندارد، گفت: حل چالش اصلی کشور، مسائل اقتصادی است که مورد توافق همه جریانات سیاسی است.

وی افزود: در وضعیت فلاکت‌بار بیکاری جامعه، همه طیف‌های سیاسی بر حل مشکلات اتفاق نظر دارند که همین امر می‌تواند سطح خوبی از تعامل را بین دولت و مجلس آینده فراهم کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به این‌که ممکن است تعدادی از منتخبان جدیدالورود، فشارهایی را بر دولت وارد کنند، افزود: بیشتر این نمایندگان در زمان انتخابات توقع مردم را بشدت بالا برده‌اند، اما مطمئنا بعد از حضور در مجلس خواهند فهمید که محدودیت منابع،‌ مشکلات سازمانی و ساختاری یا قانونی دلیل اصلی حل نشدن بسیاری از مشکلاتی است که آنها وعده حل آن را داده‌اند. وی با تاکید بر این‌که نمایندگان تازه‌وارد بیشترین چالش را با دولت خواهند داشت، ادامه داد:‌ قطعا دیدگاه سیاسی نمی‌تواند چالش اساسی برای حل مشکلات مجلس باشد، بر این مبنا می‌توان تاکید کرد همراهی مجلس دهم مناسب‌تر از همراهی مجلس نهم با دولت باشد. عثمانی در مورد تکثر حزبی نمایندگان دهم و میزان همکاری درون‌گروهی طیف‌های سیاسی، گفت: حد عقلانیت حاکم بر مجلس آینده اجازه نخواهد داد افراط و تفریط جایگزین درگیری‌های سیاسی شود. بنابراین امیدوارم مجلس دهم به عنوان یک ظرفیت برای کشور، گام بلندی را برای اهداف نظام بردارد.

وجود وفاق
به معنی نبود نقد نیست

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، منتخب مردم رشت و از طیف اصلاح‌طلب مجلس دهم نیز با اشاره به این‌که پیشرفت کشور در توسعه، وفاق و دوستی شکل می‌گیرد، گفت: البته این نظر به معنای نبود نقد و نداشتن نظر مخالف نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم افزود: تجربه 37 سال بعد از انقلاب نشان داده که عامل عقب‌افتادگی ما، غربی‌ها نیستند و عامل اصلی خودمان هستیم که زیرپای یکدیگر را خالی می‌کنیم.

وی با بیان این‌که همه طیف‌های سیاسی و حتی دولت برای رسیدن به موفقیت و حل مشکلات باید زیر چتر رهبری و در فضای همدلی و دوستی حرکت کنند، تاکید کرد: اگر این اتفاق بیفتد، مجلس می‌تواند سازنده و توسعه‌گرا باشد، ولی اگر چنین اتفاقی نیفتد، مطمئنا انرژی زیادی صرف خواهد شد.

منتخب مردم رشت افزود: ما به دنبال کمک به دولت و نه چوب گذاشتن لای چرخ دولت هستیم، زیرامجلس می‌تواند ناظر و چشم بینای قوه مجریه با نیت خیر باشد.

فاطمه امیری

سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها