5 پیشنهاد ویژه چمدان برای سفر در تابستان

سفر در واپسیـن روزهای بهار

بهار فصل سفر ایرانیان است. اهل سفرها می‌دانند که طبیعت در هر جای ایران و هر نوعش، در فصل بهار، در بهترین و رویایی‌ترین شکل خودش به سر می‌برد. اهالی همه شهرها هم معمولا افراد را به سفرهای بهاری به شهرشان فرا می‌خوانند.
کد خبر: ۹۰۵۶۴۰

برای سفر در بهار گزینه‌های زیادی در دسترس شماست. می‌توانید در مسیر تهران، کاشان، اصفهان و شیراز سفر کنید. در مسیر هنر و تمدن که ده‌ها جاذبه گردشگری نصف جهان و شیراز را به شما هدیه می‌کند. می‌توانید راهی مشهد مقدس شوید و در طول مسیر از غار نمکی گرمسار، دروازه‌های گرمسار، دروازه ارگ سمنان، مسجد تاریخانه، چشمه علی و تپه حصار دامغان، جنگل ابر شاهرود، آرامگاه عطار و مسجدجامع در نیشابور بازدید کنید و در مشهد هم پس از زیارت حرم، تماشای کلات نادری، آرامگاه نادرشاه افشار، زندان هارون‌الرشید و... را از دست ندهید.

مسیر طبیعت‌گردی حاشیه دریای خزر هم که مثل همیشه برقرار است. می‌توانید از تالاب انزلی شروع کنید و بعد به خشکبیجار، لاهیجان، لنگرود، رودسر و سیاهکل بروید. بعد از این شهرها و سیاحت در رامسر، کلاردشت، سلمان شهر و چالوس هم می‌تواند مقصدهای بعدی شما باشد. مسیر آذربایجان هم پیشنهاد خوبی برای این روزهاست. سفر به اردبیل، تبریز و ارومیه امکان سرک کشیدن در مقبره شیخ صفی، دریاچه شورابیل، بازار تبریز، مسجد کبود، ارگ علیشاه، تپه حسنلو و خود دریاچه ارومیه را به شما می‌دهد. حاشیه ی خلیج فارس، مسیر کردستان ـ کرمانشاه ـ همدان و سفر به استان‌های غربی هم می‌تواند گزینه‌های دیگر سفر بهاری شما باشد. ما هم چند مقصد متنوع را برای شما آماده کرده‌ایم تا از واپسین روزهای بهار برای سفر استفاده کنید.

قلعه فلک‌الافلاک

قلعه تاریخی فلک الافلاک اولین جایی است که به محض ورود به خرم‌آباد خودش را به رخ می‌کشد؛ قلعه‌ای که از دوران ساسانی به یادگار مانده. این قلعه را مردم خرم‌آباد به 12 برجی و قلعه سپهر هم می‌شناسند. قلعه را بر خرابه‌های دژ معروف به «شاپور خواست» متعلق به دوره شاپور اول ساسانی ساختند. این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیکی خود در قرن چهارم هجری قمری به عنوان مقر حکومت آل‌حسنویه و گنجور در زمان آل‌بویه شناخته شد. همچنین استفاده از خزانه حکومتی خاندان بدر در قرن چهارم هجری و مقر حکومتی اتابکان لر کوچک و والیان لرستان در دوره صفویه تا قاجار و سرانجام پادگان نظامی و زندان سیاسی در دوران پهلوی اول و دوم از مهم‌ترین کاربردهای قلعه در گذشته محسوب می‌شود. احداث بنا بر فراز صخره‌های سنگی و اشراف کامل آن بر دره تاریخی خرم‌آباد و نیز جاری شدن چشمه پرآب گلستان از دامنه شمالی تپه از ویژگی‌های اصلی بنا به‌شمار می‌آید. از سوی دیگر نزدیکی بنا با غارهای پیش از تاریخ دره خرم‌آباد و دیگر آثار دوران تاریخی مانند سنگ‌نبشته، مناره آجری، آسیاب گبری، پل شاپوری و گرداب سنگی بیانگر پیوستگی تاریخی قلعه با آثار یاد شده است. از دوره صفوی به بعد، فلک‌الافلاک مرمت شد تا به شمایل امروزی‌اش برسد و داخل آن موزه‌های مردم‌شناسی و باستان‌شناسی وجود دارد. برای رسیدن به این قلعه استوار و مغرور، اگر مبدا سفر تهران باشد، بعد از قم و اراک و بروجرد و 500 کیلومتر سواری به لرستان و خرم‌آباد می‌رسید.

موزه زمان

اگر نمی‌خواهید از تهران خارج شوید یا امکان مرخصی گرفتن از محل کار را ندارید، برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم. تهران شهر موزه‌هاست و خیلی از موزه‌های منحصر به‌فرد کشور در این شهر قرار دارد. می‌توانید یک بعد از ظهر تعطیل یا حتی غیرتعطیل خود را به بازدید از یکی از موزه‌های معروف و بی‌نظیر پایتخت اختصاص دهید. پیشنهاد ما موزه زمان است. موزه ساعت یا تماشاگه زمان که نخستین موزه ساعت در ایران است در خیابان ولیعصر، خیابان زعفرانیه واقع شده است. این موزه در خرداد ماه 1378 افتتاح شد و در محوطه‌ای به مساحت 6000 مترمربع و با عمارتی 700 متری سازماندهی و آغاز به کار کرد. نمای ظاهری ساختمان موزه ساعت جذابیت این مجموعه را دوچندان کرده است. در این موزه ابزارهای زمان‌سنجی به نمایش گذاشته شده است. در واقع تماشاگه زمان مکانی است که بخشی از تلاش‌های چند هزار ساله بشری در زمینه ساخت انواع ابزارهای سنجش زمان را در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده است. این موزه با فراهم آوردن زمینه‌ای مناسب به موضوعاتی چون مفهوم زمان، دیدگاه اقوام و ملل مختلف و نگرش آنها نسبت به زمان و چگونگی تکامل صنعت ساعت و ساعت‌سازی پرداخته است. رفتن به این موزه هم که خیلی سرراست است. از هر جای شهر اگر به خیابان ولیعصر برسید، می‌توانید با استفاده از خط بی‌آرتی خودتان را به ابتدای خیابان سرلشگر فلاحی برسانید و آنجا هم با کمی قدم زدن به موزه زمان برسید. این پیشنهاد را از دست ندهید.

گردنه حیران

گردنه تاریخی و معروف حیران را با اقلیم سرسبز و جاده پرپیچ و خم و خطرناکش می‌شناسند. گردنه‌ای که آستارا را به اردبیل وصل می‌کند و با آب و هوا و اقلیم بی‌نظیر هر گذرنده‌ای را مدهوش. اگر به این منطقه سفری داشته باشید متوجه خواهید شد که چرا این نام را برای این منطقه انتخاب کرده‌اند. زیبایی بیش از حد این طبیعت هر تماشاگری را حیران می‌کند. جاده‌ای که مثل یک مار تنومند به یک کوه بزرگ پیچیده شده، تا ارتفاع بسیار زیادی بالا رفته و خودروها را می‌بینیم که سوار بر این مار دراز در آن ارتفاع بلند در حرکت هستند. وقتی که این مسیر زیبا طی می‌شود هر چند دقیقه کوتاه با پیچ تندی روبه‌رو می‌شویم که باید آن را دور زد. وقتی بالاتر می‌رویم در طول مسیر رستوران‌ها و استراحتگاه‌‌های زیادی در حاشیه گردنه وجود دارد. این استراحتگاه‌ها هم مجالی برای دیدن چشم‌اندازهای بدیع و هم خرید تمشک و عسل محلی است. اگر نمی‌دانستید بدانید که با سوار شدن به تله‌کابین می‌توانید زیبایی و هیبت گردنه حیران و دره و کوهستان زیبایش را تماشا کنید و لذت ببرید. طول خط تله‌کابین حیران حدود 1.6 کیلومتر است و وقتی سوار آن می‌شوید، بسته به این‌که با چه سرعتی حرکت کند، بین 11 تا 20 دقیقه در راه خواهید بود تا به ایستگاه آخر برسید. اگر آهنگ سفر کردید، ایستگاه تله‌کابین در میانه شهرهای آستارا و اردبیل قرار دارد و از هرکدام حدود 35 کیلومتر فاصله دارد.

روستای کندوان

کندوان تنها روستای صخره‌ای و مسکونی جهان است. روستایی که خیلی از سال خورده‌هایش می‌گویند فقط زیر همین سقف‌های سنگی خانه‌های عجیب روستا خوابشان می‌برد. می‌گویند سابقه سکونت در اینجا به زمان حمله مغول‌ها برمی‌گردد که اهالی روستا به آن پناه آورده و ماندگار شده‌اند. تقریبا همه خانه‌های این روستا شبیه سکونتگاه‌های اولیه انسان‌هاست و همه آنها مخروطی شکلند. اینجا یک موزه کوچک مردم‌شناسی هم دارد که بعضی از اسباب مرتبط با زندگی مردم کندوان را در آن به نمایش گذاشته‌اند. حدود یک کیلومتر روستا هم در سمت چپ جاده خانه‌هایی شبیه خانه‌های کندوان به نام «هیله‌ور» وجود دارد. برای رفتن به این روستا باید از تبریز باید وارد جاده آذرشهر شوید و بعد از گذراندن شهرک سهند، به این روستا برسید.

شهر سوخته

پیشنهاد بعدی به دیار سیستان و بلوچستان مربوط است؛ پیشنهاد رویایی شهر سوخته. شهری پنج هزار ساله در جنوب شرقی ایران، در استان سیستان و بلوچستان. «شهر سوخته» یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای دوره باستان محسوب می‌شود. ارزش محوطه باستانی شهر سوخته به یافته‌های منحصر به فرد آن است: مثل آثار کهن جراحی جمجمه، چشم مصنوعی، نخستین پویانمایی جهان، نمونه‌های معرق‌کاری، ظروف سنگ مرمری و... که اوایل قرن بیستم کشف شد. در کنار این سایت باستانی موزه‌ای قرار دارد که اشیای به دست آمده از کاوش‌های باستان‌شناسی در آنجا نگهداری می‌شود. این موزه شامل چندصد شیء باستانی است که می‌توانید رایگان آنها را تماشا کنید. برای رفتن به شهر سوخته، اگر از سمت زاهدان بروید 140 کیلومتر و از زابل 55 کیلومتر راه در پیش دارید.

حامد اصغرنژاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها