هزاران تن از معترضان اقلیت هزاره به خیابان‌های کابل آمدند و اعتراض خود را به طرح دولت برای تغییر مسیر خط انتقال برق از ترکمنستان به کابل را ابراز کردند.
کد خبر: ۹۰۵۳۴۳
اعتراض هزاره‌ها در کابل/ ما برق می‌خواهیم

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، تظاهرات معترضان در کابل که در اعتراض به تغییر مسیر خط برق از بامیان به سالنگ است، تحت تدابیر شدید امنیتی آغاز شد. همزمان با آماده شدن مقامات افغان برای تظاهرات گسترده هزاره‌ها، کابل به صورت کامل تعطیل شده است.

کابینه افغانستان در یازدهم اردیبهشت موضوع انتقال برق ۵۰۰ کیلو ولت ترکمنستان معروف به توتاپ را از سالنگ تأیید کرد. استدلال مقام‌های دولتی این است که این راه کوتاه‌تر و کم هزینه‌تر است. این تصمیم واکنش‌های شدیدی را در بخش‌های مختلف افغانستان از جمله در کابل در پی داشت. معترضان تصمیم دولت برای تغییر مسیر توتاپ را از بامیان به سالنگ را تصمیمی سیاسی می‌دانند و خواهان برگشت به برنامه اولیه خط توتاپ هستند.

معترضان می‌خواهند که مسیر تعیین شده برای انتقال برق از ترکمنستان به کابل تغییر کرده و از دو ولایتی که اکثر جمعیت آن هزاره هستند، عبور کند اما دولت افغانستان این اقدام را در شرایطی که کشورش به شدت نیازمند برق است، مستلزم صرف میلیون‌ها دلار و تاخیر در اجرای پروژه می‌داند.

طبق طرح‌های کنونی که قرار است تا 2018 اجرایی شود، مسیر مذکور از ایستگاه انتقال برق در شهر پل خمری در شمال به سمت منطقه کوهستانی سالنگ و سپس به کابل می‌رسد. معترضان می‌خواهند که طرح پیشین اجرا شود. طبق آن انتقال برق مسیر طولانی‌تری را می‌پیماید و از پل خمری به سمت ولایت‌های بامیان و وردک به سمت غرب کابل می‌رود.

صبح امروز (دوشنبه) ده‌ها هزار تن از اقلیت‌های هزاره افغانستان برای تظاهرات به سمت کاخ ریاست جمهوری این کشور در غرب کابل گردهم آمدند. این در حالی است که طی شب گذشته پلیس با قرار دادن موانع در مرکز تجاری پایتخت مانع ورود عابران و ماشین‌ها به این منطقه شده بود.

همزمان با برگزاری این تظاهرات تمامی راه‌ها و اتوبان‌های داخلی بسته شده و در حالی که خبری از ترافیک هر روزه نیست. اکثر مغازه‌ها نیز تعطیل هستند. در همین حال پلیس‌های مسلح و نیروهای واکنش سریع افغان در سراسر کابل مستقر شده‌اند.

مقامات افغانستان به برگزارکنندگان این تظاهرات هشدار داده‌اند که ممکن است اعتراض آنها در مسیر دیگری غیر از کاخ ریاست جمهوری برگزار شود چرا که این مقامات نگرانند خشونت‌های تظاهرات نوامبر هزاره‌ای‌ها بار دیگر تکرار شود.

معترضان با این تظاهرات خود از دولت افغانستان می‌خواهند تا برق ولایت بامیان را که عمدتا هزاره نشین است، تامین کند. پیش از این برنامه برای برق‌رسانی به این ولایت تهیه شده بود اما دولت قبلی افغانستان در سال 2013 این برنامه را تغییر داد. این برنامه که مورد حمایت بانک توسعه آسیایی است تاکنون شش ماه از برنامه خود عقب افتاده است.

شب گذشته تمام مسیرهای منتهی به ارگ ریاست جمهوری، وزارت دفاع، کشور، مناطق دیپلمات‌نشین کابل با چیدن کانتینر‌ها بسته شده است. نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان زمان تظاهرات را از ساعت ۶ صبح تا ۶ عصر اعلام کرده‌اند. معترضان از غرب کابل به سمت مرکز شهر حرکت کرده‌اند. تظاهرکنندگان گفته‌اند که محل اصلی تجمع آنان مقابل ارگ ریاست جمهوری افغانستان بوده و درباره ادامه تظاهرات در مسیر تعیین شده توسط نیروهای امنیتی افغانستان بعدا تصمیم می‌گیرند.

تظاهرکنندگان اعلام کرده‌اند که تا زمان برآورده نشدن خواست آنان به تظاهرات خود ادامه می‌دهند. تدابیر شدید امنیتی برای شهروندان کابل مشکلات زیادی ایجاد کرده است. شماری از کارمندان دولت نیز به این وضعیت معترض هستند. آنها از دولت انتقاد دارند که با در نظر داشتن تدابیر شدید امنیتی که تردد در شهر را مشکل ساخته است، چرا اداره‌های دولتی را تعطیل اعلام نکرده است.

کریم خلیلی، معاون پیشین رئیس‌جمهوری افغانستان و از رهبران معترضان در جریان سخنرانی برای آنها گفت که تا وقتی دولت خواسته‌های معترضان را نپذیرد، اعتراض‌ها ادامه خواهد داشت.

این در حالی است که محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان فرمان توقف عملیات اجرایی خط انتقال برق را تا روشن شدن نتیجه بررسی‌های کمیسیونی که برای این منظور تشکیل شده، صادر کرده است. دولت غنی می‌گوید، تصمیم تغییر مسیر خط انتقال برق از بامیان به سالنگ در دولت قبلی اتخاذ شده است.

یکی از سخنگویان معترضان گفت که آنها تعلیق را کافی نمی‌دانند و خواهان لغو تصمیم دولت هستند.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۷
امام رحمان
-
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
۰
۰
دلیل دشمنی تان با مردم هزاره را نمی دانم چه است.
كاش میدانستم دلیل این دشمنی ها را
سمیه حسینی
-
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
۰
۰
با سلام و خسته نباشید.
نشر و پخش خبرهای مربوط به افغانستان بسیار قابل قدر است اما با به كاربردن واژگانی كه واقعیت را رنگ و بوی دیگری ببخشد دیگر خبر نیست و ذهنیت ها را در مورد واقعیت تغییر میدهد .
۱- هزاره ها اقلیت نیستند. بلكه بخش اعظم جمعیت را تشكیل میدهند.
۲- تظاهرات به بهترین شكل و با نظمی با شكوه به پایان رسید و كلمه آشوب نمایانگر خوبی در این جمله نیست.
با تشكر.
مهاجر محترم
-
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
۰
۰
... چرا اول تیتر زدی اشوب ...
عبدالقیوم
-
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
۰
۰
سلام
درمورد خبر فوق دو نكته را باید بیان شود:
١-در كشور افغانستان تاكنون سرشماری انجام نشده است، لزا بكاربردن كلمه "اقلیت" برای هزاره ها اشتباه است، آیا برای این كلمه دلیلی دارید؟
٢-شما بعنوان یك منبع معتبر باید دلایل این اعتراض را روشنتر بیان كنید، متن شما طوری نوشته شده كه گویی هزاره ها بی دلیل منطقی دست به اعتراض زدند.
م ح ع
-
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
۰
۰
هزاره ها در افغانستان اقلیت محسوب نمی شوند. و یكی از چهار تبار اكثریت در افغانستان می باشند. چون در افغانستان سرشماری نفوس انجام نگرفته و یا نمی خواهند انجام بگیرد پس چگونه می شود اقلیت و یا اكثریت را ذكر كرد. به طور تخمینی از جمعیت 31 میلیونی افغانستان در حدود 7-8 میلیون را هزاره ها تشكیل می دهند.
هزاره
-
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
۰
۰
...باز میگویی نظرات حاوی كذب و توهین منتشر نمیشود. تو كدام ... هستی كه تظاهرات صلحجویانه و حق طلبانه ای مردم ما را آشوب می نامی...
مدرک دانشگاه کیلیویی چند!؟
Japan
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
۰
۰
اشوب ، اشوب گر !! نویسنده با قوم شریف هزاره اشنایی ندارد به گمانم!
نویسنده محترم اول میبایست قوم هزاره را درک میکرد و با مردم فهمیده هزاره اشنا میشد بعد ذهن کثیف خود را درگیر این چرندیات میکرد. و مفت حرف نمیزدی!
ادم بی شعور مردک احمق واقعا بایستی جمله “حیف نان” را برای تو استفاده کرد.
انقدر نفهم هستی که تفاوت “شورش” و “تظاهرات مسالمت امیز” را نمیدانی.

نیازمندی ها