هفته گذشته، ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی لبنان همسو با سیاست‌ آمریکا در تشدید فشار بر حزب‌الله، بخشنامه‌ای در خصوص نحوه تعامل با قانون آمریکایی تحریم حزب‌الله صادر کرد. این بخشنامه شامل سه بند برای اجتناب از همکاری مالی با حزب‌الله و نحوه تعامل سیستم‌های اجرایی است.
کد خبر: ۹۰۵۰۲۹

این بخشنامه با استناد به آنچه آن را قانون مبارزه با پولشویی و حمایت مالی تروریسم مصوب 24‌/‌11‌/‌2015 نامیده شده، دستور لازم در زمینه جلوگیری از فعالیت‌های مالی و داد و ستد تجاری حزب‌الله، از جمله بستن حساب‌ها و ممانعت از افتتاح حساب‌های جدید بانکی را صادر کرده است. اتحادیه کل بانک‌های لبنان در رویه همسو با آمریکا و عربستان در بیانیه‌ای، ضمن استقبال از اقدام اخیر بانک مرکزی، مدعی شد که این تصمیم به نفع لبنان و منافع این کشور است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، این اتحادیه با ابراز خرسندی از اجرای قوانین چهارگانه مالی، آن را نشانه پیشرفت لبنان در زمینه مالی و بانکی دانست. به گفته این اتحادیه،‌ پارلمان لبنان این چهار قانون را در راستای انسجام و هماهنگی با قوانین بین‌المللی بانکی تصویب کرده است.

فراکسیون پارلمانی حزب‌الله نیز با انتقاد از اقدام اخیر بانک مرکزی لبنان در تبعیت از دستورهای بانکی آمریکا، آن را غیر قابل قبول و مصداق بارز نقض حاکمیت مالی و پولی لبنان دانست.

پیشتر،‌ متیو لویت، مدیر برنامه «استاین» (برای مقابله با تروریسم و اطلاعات) در موسسه بنیاد واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک، اعلام کرده است: طی هفته‌های آینده پیش‌بینی می‌شود که آژانس امنیت ملی آمریکا، گزارش خود را در مورد حزب‌الله تکمیل کرده و به کنگره و رئیس‌جمهور ارائه کند.

در همین ارتباط، تریه رود لارسن از طراحان توافق‌نامه اسلو و ناظر بر اجرای قطعنامه 1559 شورای امنیت از احتمال کناره‌گیری خود تا پایان ماه جاری میلادی خبر داده است. لارسن، نماینده ویژه سازمان ملل در اجرای قطعنامه 1559 است. قطعنامه‌ای که دوم سپتامبر 2004 (دو سال قبل از جنگ 33 روزه) صادر شد و ضمن الزام نیروهای خارجی بخصوص نیروهای سوریه به خروج از لبنان، خواستار خلع سلاح گروه‌های مختلف لبنانی از جمله حزب‌الله شد.

لارسن نروژی به بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل پیشنهاد کرده، این سمت و نظارت بر پرونده قطعنامه 1559 شورای امنیت را به جفری فلتمن، معاون دبیر کل سازمان ملل و معاون سابق وزیر خارجه آمریکا بسپارد. او هرچند اکنون سمت معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد را دارد، اما دیپلمات‌ها او را به عنوان یکی از عناصر پر نفوذ وزارت خارجه آمریکا می‌شناسند که در پوشش این پست به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.

شاید جنجالی‌ترین دوره فعالیت فلتمن به سال‌های 2004 تا 2008 برگردد که به عنوان سفیر آمریکا در بیروت منصوب شد و سید‌حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله بارها از دخالت این دیپلمات آمریکایی در امور داخلی لبنان انتقاد کرد، به گونه‌ای که در سال 2006 به دنبال تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک لبنان، سید‌حسن نصرالله دولت فواد سنیوره، نخست‌وزیر وقت لبنان را به دلیل دخالت‌ها و تاثیر‌ات گسترده فلتمن بر تصمیم‌گیری‌های کابینه سینوره، دولت فلتمن خواند.

فلتمن به زبان‌های عربی، فرانسه و مجاری تسلط کامل دارد و به دشمنی‌اش با حزب الله معروف است، به گونه‌ای که فرانکلین لامپ، نویسنده و تحلیلگر آمریکایی با بیان این‌که دادگاه بین‌المللی ابزاری در دست آمریکا و اسرائیل برای دستیابی به اهدافشان در منطقه از‌جمله تخریب حزب‌الله لبنان است، فلتمن را ابزار اجرایی واشنگتن و تل‌آویو در لبنان و منطقه می‌داند. بی‌شک اجرای قطعنامه 1559 شورای امنیت درباره خلع سلاح مقاومت حزب‌الله، مهم‌ترین ماموریت فلتمن در لبنان و منطقه شمرده می‌شد که موفق به محقق کردن آن نشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها