بانوی ریاضیدان ایرانی و برنده مدال فیلدز در ریاضیات به عنوان اولین بانو به عضویت آکادمی ملی علوم آمریکا درآمد.
کد خبر: ۹۰۴۷۹۲

به گزارش مهر، اعضای این مجمع علمی به‌عنوان «مشاوران ملی» در علوم، مهندسی و پزشکی آمریکا محسوب می‌شوند و عضویت در این نهاد افتخار بزرگی برای دانشمندان ایالات متحده به شمار می‌آید. از اعضای افتخاری این مجمع علمی در گذشته می‌توان به آلبرت اینشتین، توماس ادیسون و الکساندر گراهام بل اشاره کرد. پروفسور مریم میرزاخانی، استاد ریاضی دانشگاه استنفورد به‌عنوان یکی از 84 عضو جدید و 21 عضو خارجی آکادمی ملی علوم آمریکا انتخاب شده است. اعضای جدید آکادمی ملی علوم آمریکا را اعضای فعلی آن و بر مبنای دستاوردهای برجسته و پیوسته در تحقیقات بدیع انتخاب می‌کنند. این عنوان قرار است سال آینده میلادی طی مراسمی رسمی به وی اعطا شود.

مریم میرزاخانی سال 1356 در تهران به دنیا آمد. وی سال 1994 میلادی برنده مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی در هنگ‌کنگ شد و با کسب این عنوان نخستین دانش‌آموز دختر ایرانی بود که توانست مدل طلای المپیاد ریاضی را به خود اختصاص دهد.

او همچنین سال 1995 میلادی اولین دانش‌آموز دختر ایرانی بود که توانست نمره کامل را در المپیاد ریاضی در مسابقات کانادا از آن خود کند و دو مدال طلا را به ارمغان آورد. پس از آن دوره کارشناسی ریاضی را در دانشگاه صنعتی شریف طی کرد. سپس با دریافت بورسیه از طرف دانشگاه هاروارد به ایالات متحده رفت و دوره دکترای خود را در دانشگاه هاروارد سپری کرد. پروفسور میرزاخانی در 31 سالگی و در دانشگاه استنفورد به عالی‌ترین جایگاه دانشگاهی (مقام استادی) رسید و در سال 2014، برنده مدال فیلدز شد که معتبرترین جایزه جهان در ریاضیات است. او نخستین بانو و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها