به عنوان برنده مدالیوم انجمن حرکت موسسه خانه تئاتر روی صحنه می‌رود و با صدای بلند و رسا تاکید می‌کند که نه جمهوری اسلامی و نه هیچ کس دیگر نمی‌تواند جلوی ما را بگیرد که روی صحنه برقصیم! این بخشی از یک فایل صوتی متعلق به سخنان محسن حسینی (یکی از برگزیدگان جشن خانه تئاتر) است که روز گذشته منتشر شد و در فضای مجازی دست به دست چرخید و برخی خبرگزاری‌ها از جمله باشگاه خبرنگاران جوان هم برای نخستین بار آن را منتشر کردند و نسبت به آن واکنش نشان دادند. جالب این است که برخی چهره‌های شناخته شده تئاتر هم پس از اظهارات حسینی سخنانش را تائید کرده و می‌گویند که بعد از مدت‌ها دچار شعف شده‌اند که علامت سوال این گزارش را پررنگ‌تر و بزرگ‌تر می‌کند.
کد خبر: ۹۰۰۸۸۹

آن طور که از برخی حاضران در این مراسم نقل شده است از این اتفاق ناراحت شده اند و با بغض به کناردستی خود گفته‌اند تمام این سال‌ها را تلاش نکرده اند تا از هنرشان به عنوان رقص یاد شود، از طرف دیگر مسئولان خانه تئاتر می‌گویند که به هیچ وجه سخنان حسینی را تائید نمی‌کنند و این موضوع ارتباطی به آنها ندارد.

حسینی تلفن همراهش را از دسترس خارج کرده و امکان صحبت با او وجود ندارد. گویا او حاضر نیست برای حاشیه‌هایی که برای همکاران خود و خانه تئاتر ایجاد کرده پاسخ دهد و ترجیح می‌دهد مدتی سکوت کند تا به قول معروف آب‌ها از آسیاب بیفتد.

پاسخ‌های رئیس هیات مدیره انجمن

علی اولیایی‌نژاد، رئیس هیات مدیره انجمن حرکت درباره این اتفاق به جام‌جم می‌گوید: جشن اهدای مدالیوم انجمن حرکت هر سال برگزار می‌شود و تاکنون همیشه بر اساس قانون کشور عمل کرده‌ایم و از این بعد هم همین برخورد را خواهیم داشت.

رئیس هیات مدیره انجمن حرکت می‌گوید: صحبت‌هایی که چالش‌هایی را ایجاد کرده مربوط به محسن حسینی نبوده و شخص دیگری این صحبت‌ها را بر زبان آورده است. خبرگزاری تسنیم اما این صحبت‌ها را به حسینی منسوب کرده و در فایل صوتی موجود هم از او با نام آقای حسینی یاد می‌شود.

او همچنین می‌گوید: بروز چنین اتفاقاتی در برنامه‌ها طبیعی است و وقتی یک نفر روی صحنه حاضر می‌شود، نمی‌توان پیش‌بینی کرد چه بگوید و چه رفتاری از خود نشان دهد.

اولیایی‌نژاد اظهار می‌کند: این نخستین مرتبه‌ای نیست که ما از یک کارگردان به خاطر استفاده از حرکت در نمایش قدردانی می‌کنیم و پیش از این چهره‌های شناخته شده‌ای چون کورش زارعی هم در این جشن تجلیل شده‌اند.

او در سخنانی تاکید می‌کند: حرکت بخش‌ها و شکل‌های مختلفی دارد و نمی‌توان از آن به عنوان رقص یاد کرد. هر نوع بازی بی کلام را حرکت می‌نامیم و از این رو پرفرومنس، پانتومیم و... هم حرکت هستند. حرکت‌هایی که همه بر اساس قانون کشورمان انجام می‌شوند و نباید کج فهمی یا اشتباه شخص دیگری را به پای انجمن گذاشت.

حرکت در آثار ارزشمند تئاتر

حرکت در نمایش طی سال‌های گذشته به خلق آثار نمایشی درخشانی کمک کرده است. نمونه‌اش هم نمایش «اروند خون» کورش زارعی کارگردان موفق تئاتر است که به شهدای غواص تقدیم شد و نمایش بسیار ارزشمندی بود. همچنین «رقص مرگ، بی‌بی لالا» ساخته یاسر خاسب هم سال گذشته در جشنواره‌های مختلف ایرانی و خارجی مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرد.

حسین مسافرآستانه، حسین پارسایی، امیرحسین شفیعی و بسیاری کارگردان‌های شناخته شده دیگر با استفاده از حرکت آثار خوبی را روی صحنه برده‌اند که هیچ یک رقص نبوده‌اند.

«حرکت» برخلاف خواست عمومی مردم

محمدرضا مداحیان / کارگردان تئاتر:

من نمی‌دانم آقایی که از تئاتر فیزیکال تلقی رقص دارند چه کسی هستند و ایشان را نمی‌شناسم. اما می‌توانم بگویم این روزها جو روشنفکری تا حدی بر تئاتر ما غالب شده است که برخی فکر می‌کنند هر قدر غرب‌زده‌تر باشند بهتر است. در هر صورت من هم در کارهایم که مذهبی هستند از حرکت استفاده کرده‌ام و گروه‌هایی هم که با آنها روبه رو بوده‌ام تلقی درستی از حرکت داشته‌اند. متاسفانه شرایط به‌گونه‌ای است که تئاتری‌ها اغلب وقتی دور هم جمع می‌شوند یک دردسری ایجاد می‌شود و علاوه بر این‌که در مسیر خواست عمومی مردم حرکت نمی‌کنند، مشکلات و معضلاتی هم برای خودشان و جامعه تئاتر ایجاد می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها