مدیر خبرگزاری النخیل عراق در گفت‌وگو با جام جم:

بازی مثلث آمریکا، عربستان و قطر در عراق

عراق این روزها اوضاع مناسبی را سپری نمی‌کند. تنش‌های سیاسی هر روز اوضاع را بدتر می‌کند و بیم آن می‌رود اوضاع این کشور از کنترل خارج شود. در همین رابطه با محمدعلی الحکیم، مدیر خبرگزاری النخیل عراق به گفت‌وگو نشسته‌ایم.
کد خبر: ۸۹۷۲۹۲

با توجه به تنش‌های چند هفته گذشته در عراق شما ریشه این تحولات را در چه می‌بیند؟

با حمله آمریکا به عراق در سال 2003 و انتصاب پل برمر به عنوان حاکم نظامی در این کشور، وی در آن زمان قانون‌هایی را اجرا و برای مذاهب و اقوام مختلف ازجمله شیعیان، سنی‌ها و کردها سهمی را از قدرت تعریف کرد. در واقع آمریکا سم مهلکی را در عراق ریخت. تمام مصیبت‌های عراق از همان زمان که پل برمر این قانون را گذاشت شروع شد.

الان در شرایط کنونی عراق، چه راهکاری برای پایان دادن به این تنش‌ها وجود دارد؟

در این شرایط هیچ راهی جز تغییر قانون اساسی برای پایان دادن به این تنش‌ها وجود ندارد. در شرایط فعلی نخست‌وزیر نمی‌تواند وزیری را کنار بگذارد چراکه یک حزب پشت‌سر آن وزیر قرار دارد؛ مثلا هوشیار زیباری وزیر خارجه قبلی و وزیر دارایی فعلی را نمی‌تواند برکنار کند چراکه زیباری وظیفه پاسخگویی در برابر نخست‌وزیر را ندارد و او تنها باید نسبت به فراکسیون کردها پاسخگو باشد. در هیچ جای دنیا جز عراق چنین قانونی وجود ندارد که نخست‌وزیر حق سوال و برکناری وزیری را ندارد و این مساله به ضرر عراق و ملت آن کشور تمام شده است.

آیا این اعتراض‌ها از تحریک کشورهای دیگر هم برخوردار هست یا خیر؟

در همین زمان که ما مشغول جنگ با داعش هستیم سیاستمداران دواعش در حکومت و پارلمان عراق هم حضور دارند. هدف اول و آخر عربستان، قطر و ترکیه در سال 2006 و 2007 به راه انداختن جنگ طایفه‌ای و مذهبی بود. در آن سال‌ها زمانی که از دجله عبور می‌کردیم صدها سر بریده از طوایف مختلف سنی‌ها و شیعیان دیده می‌شد. پشت همه این حوادث عربستان، ترکیه و قطر بودند. بعد از اتمام جنگ طایفه‌ای میان شیعیان، سنی‌ها و کردها با میانجیگری برخی مراجع بزرگ شیعیان، عربستان، آمریکا و قطر در تلاش هستند این بار نه جنگ طایفه‌ای بلکه جنگی بزرگ تر میان خود شیعیان به راه بیندازند.

ظاهرا برخی تحلیل‌های مهم اشاره به این داشته که رویکرد تروریسم در عراق یک دستاورد برای سنی‌ها و شیعیان داشته به این معنا که آنها را به هم نزدیک کرده و رهبران دو طیف دیگر از طوایف صحبت نمی‌کنند بلکه از «ملت عراق» سخن می‌گویند. این مساله را تا چه میزان مؤثر می‌دانید؟

خیلی از سنی‌ها آگاه شدند که سیاستمدارانشان در حق آنها اشتباه که نه، بلکه خیانت کردند. حضور داعش هم سبب شده ملت عراق اعم از شیعیان، سنی‌ها و کردها با هم متحد شوند، اما سیاستمداران دواعش که با داعش همکاری می‌کنند و اهداف و اوامر عربستان و برخی کشورهای همجوار را اجرا می‌کنند، این لحظه آگاه نشده‌اند زیرا هدفشان با داعش یکی است.

همه می‌دانند در حال حاضر سیاسیون دواعش در پارلمان عراق حضور دارند و به طور علنی اظهارنظر می‌کنند که شیعیان جزو ملت عراق نیستند. آنها در واقع مسائل طایفه‌ای و مذهبی را می‌خواهند در ذهن مردم عراق القا کنند. این افکار استعماری مربوط به برخی کشورها بخصوص آمریکا و اسرائیل است و برای توده مردم عراق قابل پذیرش نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها