نوجوان ورامینی اختلال روانی داشته است

مرگ ستایش در ورامین و نیز دختربچه‌ای به همین نام در نی‌ریز فارس طی روزهای اخیر علاوه بر جریحه‌دار کردن احساسات جامعه، بار دیگر وقوع این اتفاقات تلخ و روند روبه رشد آن را به ما گوشزد کرد؛ اتفاقی که از نگاه آسیب‌شناسان اجتماعی به دلیل فقدان آموزش‌های لازم رو به افزایش است .
کد خبر: ۸۹۷۰۵۱

دکتر عباس گلدوست، استاد دانشگاه و مدرس آسیب‌های اجتماعی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین با اشاره به این که جرم اصولا در هر جامعه‌ای رخ می‌دهد، ولی آنچه از اهمیت برخوردار است نحوه برخورد با آن است، می‌گوید: یک پسربچه 17 ساله که به لحاظ سنی در اوج تمایلات جنسی قرار دارد و احتمال این که در این زمینه بیش‌فعال هم بوده باشد، تصمیم به آزار دختر شش ساله می‌گیرد و برای این‌که بر این خلاف خود سرپوش بگذارد، مرتکب خلاف بزرگ‌تری می‌شود. درحالی که اگر به این پسربچه توسط خانواده‌اش آموزش‌های لازم داده می‌شد که چنانچه مرتکب خلافی شدی و کار اشتباهی انجام دادی، با ما در میان بگذار تا کمکت کنیم، شاید این پسربچه پس از تجاوز دیگر مرتکب اسیدپاشی نمی‌شد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که آسیب‌های روحی و روانی تجاوز نیز برای فردی که مورد تجاوز قرار گرفته بسیار سنگین است، عنوان می‌کند: قبول دارم، ولی با روش‌های درمانی بهبود می‌یابد، ولی از آنجا که ما پلیس زن کم داریم، بیشتر جرم و جنایت‌هایی مثل تجاوز مخفی می‌ماند و نه‌تنها فرد متجاوز مورد پیگرد قرار نمی‌گیرد، زن و دختری هم که به او تجاوز می‌شود، بازتوانی نمی‌شود و با درد خود سال‌ها می‌سازد.

وی آموزش کودکان و فرزندان در زمینه انواع آسیب‌های اجتماعی را ضروری می‌داند و می‌افزاید: اغلب این جرم‌ها در حاشیه شهرهای بزرگ که ساکنان آن عموما مهاجرانی از روستا‌ها و شهرهای کوچک هستند، رخ می‌دهد. در این مناطق نیز پدر و مادرها از آموزش فرزندان خود غافلند و آنان را در کوچه‌ها و خیابان‌ها برای بازی رها می‌کنند بدون این که نگرانی درباره وقوع چنین اتفاقاتی داشته باشند.

گلدوست یادآور می‌شود: ما باید بپذیریم مسائل جنسی یک نیاز است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت، ولی باید به شکلی مناسب و صحیح هدایت شود، لذا وجود برنامه‌های آموزشی در این زمینه در صداوسیما آن هم در ساعت‌های مناسب ضروری است.

وی در عین حال رسانه‌ای کردن این نوع جرم و جنایت‌ها را آن هم در سطح وسیع که موجب برانگیختن احساسات جامعه می‌شود، جایز ندانسته و تصریح می‌کند: این پسر نوجوان مسلما دچار اختلالات روحی و روانی بوده و نیاز به بازپروری دارد و خانواده‌اش نیز در درمان او کوتاهی کرده است، لذا پرداختن به آن در سطح گسترده مشکلی را حل نمی‌کند. باید با بررسی علمی، آکادمی و در عین حال خاموش، درصدد رفع و کاهش آن برآمد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها