آتش‌بس در یمن؛ از اعلام تا اجرا

تلاش ریاض برای خروج از باتلاق یمن

به نظر می‌رسد عربستان سعودی که پس از یک سال جنگ تجاوزگرانه در یمن به هیچ‌یک از اهداف خود نرسیده، سرانجام تسلیم واقعیت شده و حاضر به پذیرش آتش‌بس شده باشد. به همین مناسبت قرار است امروز سازمان ملل متحد در این کشور آتش بس اعلام کند؛ آتش‌بسی که هرچند ممکن است شکننده باشد، اما نشان می‌دهد هیچ کشوری نمی‌تواند با بمباران شهرها و روستاهای یمن، اراده خود را بر ملت مظلوم این کشور تحمیل کند و در آخر این مردم یمن هستند که باید سرنوشت خودشان را تعیین کنند.
کد خبر: ۸۹۴۰۷۷

به هر حال روز گذشته احمد العسیری، سخنگوی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به طور ضمنی برقراری این آتش‌بس را اعلام کرد. از سوی دیگر، شبکه المیادین لبنان نیز روز جمعه متنی از یک توافق نامه 20 ماده‌ای را منتشر کرد که زیر نظر سازمان ملل تهیه شده و طرفین آن را پذیرفته‌اند. قرار است یک هفته بعد از برقراری این آتش‌بس، مذاکرات صلح یمن با میانجیگری سازمان ملل متحد در کویت برگزار شود.

احمد العسیری، سخنگوی ائتلاف متجاوز عربستان به آسوشیتدپرس گفت: حوثی‌ها باید پایبندی خود را به مذاکرات صلح که 30 فروردین در کویت برگزار می‌شود، نشان دهند. به گزارش ایسنا، وی افزود: آنها باید دولت عبدربه منصورهادی را به رسمیت شناخته و سلاح‌های سنگین خود را تحویل دهند. اگر تمامی تلاش‌ها شکست بخورد، گزینه نظامی همچنان روی میز قرار دارد. براساس موعدی که سازمان ملل تعیین کرده، آتش‌بس از نیمه‌شب یکشنبه آغاز خواهد شد. مذاکرات کویت نیز 18 آوریل (30فروردین) برگزار خواهد شد. اخیرا انصارالله و عربستان با توقف تدریجی درگیری‌ها در یمن توافق کرده بودند.

سند آتش‌بس

پیش‌نویس سندی که شبکه المیادین منتشر کرد، شامل 20 بند می‌شود که مهم‌ترین آنها عبارتند از: 1ـ انصارالله و حزب کنگره سراسری مردمی با توقف درگیری‌ها از نیمه شب دهم آوریل موافقت کرده‌اند. 2ـ فرماندهان نظامی محلی می‌توانند در بین خود با توقف درگیری‌ها و خارج کردن تجهیزات و یگان‌های نظامی محلی توافق کنند. 3ـ طرف‌ها فقط می‌توانند با هدف دفاع از خود و به شرط استفاده از کمترین میزان قدرت برای واکنش به حمله مستقیم یا تضمین امنیت یک منطقه به زور متوسل شوند. 4ـ رفت و آمد تمامی هیات‌های انسانی و امدادرسانی به تمامی مناطق یمن بلا مانع است . 5 ـ انصارالله و کنگره مردمی به آتش‌بس رسانه‌ای و ایراد اظهارات در جهت حمایت از حل مسالمت‌آمیز بحران همزمان با اجرای آتش‌بس پایبند خواهند بود . 6 ـ چهار نفر از افسران ارشد نظامی و دو افسر دیگر برای مشارکت در کمیته آتش‌بس انتخاب می‌شوند. این افسران نماینده انصارالله و کنگره مردمی هستند. 7ـ کمیته آتش‌بس و هماهنگی نباید مسئولیت نقض را به عهده طرف‌های دیگر بگذارد و باید گزارش‌های خود را در این زمینه فقط به سازمان ملل ارائه کند. 8 ـ فرستاده ویژه سازمان ملل یا هر مسئول دیگری که از سوی این سازمان تعیین شود، تمامی فعالیت‌های مربوط به صدور گزارش‌ها یا ارتباط را با همکاری کمیته آتش بس به‌عهده می‌گیرد. 9ـ کمیته‌های محلی با فرماندهان نظامی محلی از تمامی تشکلات نظامی در مناطق خود برای تثبیت آتش‌بس فعالیت می‌کنند. 10ـ کمیته‌های محلی آتش‌بس گزارش یا هرگونه ادعا در ارتباط با نقض‌های صورت گرفته را به کمیته آتش‌بس ارائه خواهند کرد.

ادامه درگیری‌ها

به رغم وعده برقراری آتش‌بس در یمن، روز گذشته مانند روزهای پیشین درگیری‌ها در این کشور ادامه داشت. به گزارش پرس. تی. ی، منابع خبری از کشته شدن پنج شهروند یمنی در حمله هواپیماهای جنگی عربستان به استان تعز در جنوب این کشور خبر دادند.

جنگنده‌های عربستان صبح شنبه منطقه ضباب در این استان را بمباران کردند که در پی این حمله پنج غیرنظامی از جمله سه زن کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند. همچنین هواپیماهای جنگی عربستان، مناطقی را در استان‌های جوف و مارب هدف قرار دادند. روز جمعه نیز در حملات هوایی عربستان به استان تعز دست‌کم ده غیر‎نظامی از جمله چند زن و کودک کشته شدند.

به دنبال کناره‌گیری عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن از قدرت و فرار از پایتخت، عربستان سعودی با هدف بازگرداندن وی به قدرت و تضعیف جنبش مردمی انصارالله، حملات هوایی خود را به یمن آغاز کرد.

در این حملات که از فروردین 1394 آغاز شد، تاکنون بیش از 9000نفر کشته و هزاران نفر زخمی شده‌اند. همچنین حملات تجاوزگرانه عربستان به یمن تاکنون موجب تخریب بیش از 80 درصد موسسات خدماتی، بیمارستانی، آموزشی و آثار باستانی و منازل مردم و نیز شهید یا مجروح شدن 24 هزار نفر از جمله زنان و کودکان بی‌گناه و آوارگی صدها هزار نفر دیگر شده است.

امپراتوری کوچک القاعده در یمن با کمک عربستان

رویترز در گزارشی ویژه نوشت: حمله نظامی ائتلاف به رهبری عربستان به یمن، باعث تقویت گروه تروریستی القاعده در این کشور شده است. این خبرگزاری با استناد به اظهارات تعدادی از دیپلمات‌ها، مسئولان امنیتی یمن، رهبران قبایل و ساکنان شهر مکلا در یمن نوشت: یکی از تبعات جنگ در یمن این است که گروه تروریستی القاعده هم اکنون توانسته یک امپراتوری کوچک برای خود ایجاد کند و اموالی معادل صد میلیون دلار را با یورش به بانک‌ها و بالابردن مالیات بر بنادر این شهر به‌دست آورد.

براساس این گزارش، اگر شهر رقه، مرکز خلافت گروه تروریستی داعش در سوریه است، القاعده نیز شهر ساحلی مکلا را در جنوب شرقی یمن با نیم میلیون نفر جمعیت به‌عنوان پایتخت خود انتخاب کرده است.

براساس این گزارش، دخالت نظامی ائتلاف به رهبری عربستان و حمایت و پشتیبانی آمریکا باعث تقویت هرچه بیشتر این گروه تروریستی نسبت به ابتدای ظهور آن در حدود 20 سال پیش شده است. این گزارش می‌افزاید: القاعده در مکلا 600 کیلومتر از خط ساحلی را تحت تسلط خود گرفته و تمامی گروه‌های جنوب را که طی سال‌ها در شمال این کشور به حاشیه رانده شده‌اند به خود جذب کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها