رئیس کمیسیون صادرات خانه اقتصاد ایران در گفتگو با جام جم آنلاین :

4میلیون تن فولاد انبار شده است!/ یارانه های حذف شده به تولید برود

رئیس کمیسیون صادرات خانه اقتصاد ایران گفت : منابع آزاد شده از محل حذف یارانه 24 میلیون نفر باید صرف حمایت از بخش تولید شود.
کد خبر: ۸۹۳۱۶۶
4میلیون تن فولاد انبار شده است!/ یارانه های حذف شده به تولید برود

کیومرث کرمانشاهی در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین افزود : درحال حاضر صنایع کشور به دلیل رکود در وضعیت بحران به سر می برند بطوریکه بسیاری از واحدهای صنعتی تعطیل و برخی زیر50 و 30 درصد ظرفیت فعالیت می کنند .

وی افزود :در حال حاضر بنا به گفته تشکل های تولیدی حدود 3 تا 4 میلیون تن فولاد و همچنین میزان قابل توجهی سیمان در انبارها باقی است که سایر محصولات تولیدی نیز چنین سرنوشتی دارند که باید برای صادرات این محصولات فکری شود.

کرمانشاهی تا کید کرد که برای فروش محصولات به کشورهای همسایه باید مزیت قیمتی ایجاد کرد.

وی بر این باور است که چین با عرضه محصول با قیمت پایین بازار کشورهای همسایه را به خود اختصاص داده است وکالاهای ایرانی نیز بجای اینکه درانبارها باقی بماند بهتر است به قیمت پایین تر روانه بازارها شود و دولت نیز مابه التفاوت آن را از محل 30 درصد سهم تولید از هدفمندی یارانه ها جبران کند .

به گفته معاون کل پیشین سازمان توسعه تجارت ایران ، توسعه صادرات غیرنفتی از مسیر بهبود وضعیت واحدهای صنعتی و رونق گرفتن تولید می‌گذرد و برای شناسایی مشکلات و موانع پیش روی واحدهای صنعتی با توجه به وضعیتی که صنعت و تجارت کشور با آن روبرو است، تشکیل ستاد بحران تولید ضروری است که پیشنهاد آن نیز مطرح شده است .

وی در خصوص ترکیب پیشنهادی این ستاد توضیح‌داد: در این ستاد کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی؛ صنعت، معدن و تجارت؛ بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ جهاد کشاورزی، اتاق بازرگانی ایران؛ اتاق تعاون ایران و تشکل‌های مرتبط با صنایع بحران‌زده، مأموریت رسیدگی به وضعیت بنگاه‌ها را برعهده خواهند گرفت.‏

کرمانشاهی براین باور است که هر بخش از صنعت و هر یک از بنگاه‌ها با مشکلات خاص خود روبرو هستند و نمی‌توان برای حل این مشکلات یک نسخه واحد نوشت. به گفته وی یکی از مشکلاتی که امروز بسیاری از واحدهای صنعتی با آن روبرو هستند، مشکل تأمین نقدینگی است که این ستاد می‌تواند کمک کند تا از سه منبعی که در حال حاضر امکان تأمین نقدینگی دارند یعنی صندوق توسعه ملی، سهم ۳۰ درصدی تولید از محل هدفمندی یارانه‌‌ها که تا کنون محقق نشده و درآمد حاصل از حذف یارانه بخشی از یارانه‌بگیران، نقدینگی مورد نیاز این واحدها تأمین شود.‏

وی در خصوص دیگر مشکلات واحدهای صنعتی که توسط این ستاد قابل پیگیری است، گفت: حذف مالیات علی‌الراس، تخفیف هزینه بیمه سهم کارفرما، مشارکت سرمایه‌گذار جدید در ظرفیت‌های خالی، رفع مشکلاتی که به دلیل افزایش هزینه‌ها که به افزایش قیمت نهایی محصول منتهی شده، واگذاری واحدهای آسیب دیده به بهره‌بردار جدید، جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی، ایجاد شرکت مدیریت صادرات به منظور بازاریابی و صدور محصولات اینگونه واحدها، از جمله اقداماتی است که در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل می‌تواند توسط این ستاد پیگیری شود.

کرمانشاهی تاکید کرد :برای رسیدن به توسعه و تحقق اقتصاد مقاومتی باید ارتباط بین دانشگاه و بخش صنعت ، معدن ، کشاورزی و خدمات تقویت شود و از طرف دیگر برای رشد تولید و صادرات باید صنایع کوچک و متوسط مورد توجه قرار گیرد.

وی به مقایسه ارزآوری محصولی از صنایع بزرگ وصنایع کوچک کشور پرداخت و گفت : سال 93 صادرات صنعت خودرو سازی کشور که از همه رانت های دولتی نیز استفاده کرده 107 میلیون دلار بود، در صورتیکه صادرات یکی از صنایع کوچک بخش کشاورزی یعنی رب گوجه فرنگی رقمی در حدود 370 میلیون دلاررا نشان می دهد، یعنی این صنعت کوچک 3 برابر صنعت خودرو برای کشور ارز آوری داشته است. بنابراین توجه به صنایع کوچک و متوسط بسیار ضروری است که در اقتصاد مقاومتی باید مورد توجه قرار گیرد .

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها