برف و باران در شمال ، آفتاب در جنوب

روز طبیعت‌ متفاوت در استان‌ها

نوروز، این جشن باستانی، آداب و رسوم خاص خود را دارد؛ با خانه‌تکانی و چهارشنبه‌سوری به استقبالش می‌روند و سیزده‌به‌در بدرقه‌اش می‌کنند.
کد خبر: ۸۹۱۵۸۱
روز طبیعت‌ متفاوت در استان‌ها

به گزارش جام‌جم، گرچه استان‌های کشور آیین کم و بیش متفاوتی برای پاسداشت این آداب و رسوم نوروز دارند، اما بیشتر این آداب و رسوم در سراسر ایران پاس داشته می‌شود. برای مثال برگزاری مراسم سیزده‌به‌در که این روزها با طبیعت گره خورده و عنوان روز طبیعت را یدک می‌کشد، برای بیشتر خانواده‌ها اهمیت دارد. اما روز گذشته با کاهش ناگهانی دما و بارش برف و باران در استان‌های شمالی، ایرانی‌ها چگونه سیزدهمین روز بهار را گذراندند؟ آن طور که ایرنا گزارش می‌دهد، خانواده‌های ایرانی در شمال و جنوب کشور در سیزدهم فروردین امسال روزی کاملا متفاوت را تجربه کردند، ساکنان نیمه شمالی به دلیل بارش باران و برف اغلب خانه‌نشین شدند اما هموطنان نیمه جنوبی در روزی آفتابی رهسپار دامن طبیعت شدند تا نوروز را بدرقه کنند.

خوشا شیراز و وضع بی‌مثالش

مردم شیراز و دیگر مناطق استان فارس روز گذشته را در دامن طبیعت از جمله حاشیه دریاچه مهارلو، مناطق طبیعی اطراف تخت‌جمشید، تفرجگاه‌های قلات، مناطق طبیعی شهر صدرا، پارک جنگلی زرقان، تفرجگاه‌های طبیعی اطراف پیربنو، باغ‌های تیون و مواهب طبیعی برم دلک گذراندند.

اما مناظر و صحنه‌هایی نیز در این روز رقم می‌خورد که چندان زیبا نیست؛ افروختن آتش زیر درختان، رها کردن زباله‌ها کنار تفرجگاه‌ها، به آب زدن و شنا کردن در جاهایی که بارها تذکر داده شده است، رانندگی‌های خارج از عرف و ضابطه، اینها مواردی است که شیرینی سیزده‌به‌در را به تلخی بدل می‌کند. حمزه ولوی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس با بیان این‌که کسانی ارزش‌های زیست‌محیطی را نادیده می‌گیرند از شهروندان خواست تا فرهنگ استفاده از مواهب طبیعی را پاس بدارند، او گفت: روز طبیعت روز تحکیم و تثبیت فرهنگ استفاده درست از طبیعت است، شکستن شاخ و برگ درختان، افروختن آتش در جنگل‌ها و رها کردن زباله در طبیعت مغایر با این ارزش‌هاست.

در کهگیلویه و بویراحمد نیز گردشگران نوروزی و قشرهای مختلف مردم در این روز راهی تفرجگاه‌ها، جنگل‌ها، چمنزارها، کوه‌ها، پارک‌ها، حاشیه رودخانه‌ها، مناطق سیاحتی، مکان‌های تفریحی و جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی این استان شدند.

«نزدیک‌نشینی» در چهارمحال و بختیاری

مردم چهارمحال و بختیاری نیز به‌صورت گروهی برای سپری کردن آخرین روز تعطیلات نوروزی در دامن طبیعت به یکجانشینی و برپایی چادرها اقدام کردند. در این بین برخی خانواده‌ها «نزدیک‌نشینی» به آب و سبزه را از دیرباز در روز سیزدهم فروردین یک حرکت خوش یمن می‌دانند و به کنار رودخانه‌های استان رفتند. برخی مردم این دیار پس از برپا کردن چادر در طبیعت اقدام به طبخ غذاهای محلی نظیر آش مچه و آش شنگ کردند. مردم استان در این روز، پس از چیدن گیاهان طبیعی و خوراکی و پختن غذاهای گیاهی، با خواندن قرآن و دعا، به گشت و گذار خود پایان می‌دهند.

پارک ملت شهرکرد، گردشگاه سیاسرد بروجن و همچنین مناطق گردشگری و تفریحی سامان، بلداجی، چغاخور، گندمان، کوهرنگ، پیرغار، بابا پیراحمد، بارده، چشمه دیمه، سندگان، برم، دره عشق و پرورز، چشمه وقت و ساعت، پل زمان خان، پارک جنگلی شیاسی و 150 کانون گردشگری از جمله مناطقی است که در این روز مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد.

جاده‌های پرتراکم ایلام در سیزده به‌در

سرهنگ محسن ناصری، رئیس پلیس‌راه انتظامی استان ایلام با توجه به وجود مناطق طبیعی سرسبز و زیبای این منطقه و آثار طبیعی و تاریخی بیشترین حجم ترددهای جاده‌ای روز گذشته در جاده ایلام ـ دره‌شهر صورت گرفت و دیگر مناطق طبیعی استان از جمله مسیر کوشک، سیروان و تخت خان و صالح‌آباد نیز از مقاصد اصلی گردشگران روز طبیعت به‌شمار می‌آمدند و تراکم تردد خودروها در این مسیرها بیش از دیگر جاده‌ها بود.

خراسان‌رضوی نیز از جمله استان‌هایی بود که روز طبیعت را با بارش باران آغاز کرد. تمام شهرهای این استان در روز طبیعت بارانی بود و با توجه به کاهش قابل ملاحظه دما و پیش‌بینی بارش برف توام با وزش باد به نسبت شدید، همراه داشتن زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی برای تردد در جاده‌های کوهستانی استان خراسان‌رضوی الزامی اعلام شد.

روز بارانی استان‌های شمالی

تهران نیز روز طبیعت را بارانی آغاز کرد و حتی در ارتفاعات شاهد بارش برف بود، در استان البرز نیز بارش برف بهاری در برخی مناطق استان از جمله کرج، مردم را که برای بهره‌مندی از طبیعت عازم تفرجگاه‌ها بودند، غافلگیر کرد. در برخی نقاط استان نیز بارش باران گزارش شده که این بارش‌ها دمای هوا را کاهش داده است.

ساکنان استان آذربایجان شرقی نیز هوایی نیمه ابری را در روز طبیعت تجربه کردند و با وجود بارش برف در دهه نخست بهار و حاکم بودن سرمای هوا، روز 13فروردین را در دامان طبیعت گذراندند. مردم تبریز به رسم کهن مردم ایران زمین، طبیعت‌گردی را بر خانه‌نشینی ترجیح دادند تا هم در کنار خانواده و دوستان از آخرین ساعت‌های تعطیلات نهایت استفاده را برده باشند و هم ریه‌های خود را با هوای پاک بهاری تصفیه کنند.

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط‌زیست آذربایجان شرقی احترام به طبیعت و مراقبت از سلامت و زیبایی آن را وظیفه یکایک شهروندان دانست و گفت: در چنین روزی که حضور مردم بیش از تحمل طبیعت است با ایجاد آلودگی صوتی، ایجاد زباله و بر افروختن آتش چهره محیط‌زیست به هم می‌خورد. میرمحسن حسینی با اشاره به همکاری تشکل‌های مردمی زیست محیطی درخصوص ترویج فرهنگ طبیعت‌گردی و توزیع کیسه‌های زباله برای بازگرداندن زباله تولیدی از دامن طبیعت، افزود: گروه‌های عملیاتی محیط‌زیست اعم از ماموران و محیط‌بانان، آموزش‌های لازم را در زمینه رفتار با طبیعت و پیشگیری از حوادث و آتش‌سوزی ارائه می‌کنند.

روز طبیعت اراکی‌ها در هر شرایط

با وجود اطلاعیه‌های اداره کل هواشناسی استان مرکزی و خبرهای انتشار یافته از سوی رسانه‌ها مبنی بر بارش باران و برف در روز سیزدهم فروردین ماه، مردم استان به کوهپایه‌ها، دشت‌ها، باغ‌ها، پارک‌های جنگلی، بوستان‌های شهری و محوطه آستان مقدس امامزادگان رفتند تا سیزده‌بدر سال 95 را به عنوان یک روز به یادماندنی در آغوش طبیعت سپری کنند.

اغلب خانواده‌ها از اوایل صبح چادرهای خود را در دامن طبیعت و پارک‌های اطراف اراک برپا کردند تا بتوانند از لحظه لحظه طبیعت دل‌انگیز بهاری در آخرین روز تعطیلات استفاده کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها