در فرآیند پالایش گاز ترش به منظور تبدیل به گاز شیرین قابل مصرف در صنعت یا ساختمان‌های مسکونی، ناخالصی‌های آن نیز طی مراحلی در هفت پالایشگاه بزرگ کشور تبدیل به مواد دیگری مانند گوگرد خالص می‌شود.
کد خبر: ۸۸۹۱۸۰
شناخت انواع گازهای سوخت

گازهایی که برای تامین انرژی حرارتی به کار می‌روند، گازهای سوخت نامیده می‌شوند که انواع مختلفی دارند. گازهای خشک که هیدروکربورهای سنگین آن حذف شده باشند، معمولا دارای ارزش حرارتی حدود 9500 کیلوکالری بر مترمکعب هستند.

گاز طبیعی: همان گازی است که در شبکه گازرسانی کشور جریان دارد. گاز طبیعی بی رنگ و بو است که به همراه گازهایی از قبیل CO, H2s, N2 و آب به‌طور طبیعی در لابه لای خلل و فرج اعماق زمین با فشار بالایی وجود دارد. ارزش حرارتی گاز طبیعی،‌ تابع ترکیب آن و بین 7 تا 15هزار کیلوکالری بر مترمکعب متغیر است. البته ارزش حرارتی گاز در برخی میادین گازی جهان تا دو برابر این مقدار هم می‌رسد.

گاز طبیعی مایع(LNG): گاز طبیعی عمدتا از متان تشکیل شده و چنانچه تا منهای 161 درجه سانتی‌گراد در هر اتمسفر سرد شود، به مایع تبدیل می‌شود.

مایعات گاز طبیعی (NGL): معمولا همراه با تولید گاز طبیعی حاصل می‌شود. مایعات گاز طبیعی را نباید با گاز طبیعی مایع یا ال‌ان‌جی اشتباه گرفت. مواد متشکله در مایعات گاز طبیعی عبارت است از: اتان، گاز مایع (پروپان، بروتان) و بنزین طبیعی یا میعانات گازی که درصد هر کدام بستگی به نوع گاز طبیعی و امکانات بهره‌برداری آن دارد.

گاز مایع (LPG): ال‌پی‌جی که مخفف liquid petroleum gas است، از پروپان و بوتان تشکیل شده است. در واقع این همان گازی است که در سیلندرهای متداول گاز نگهداری می‌شود و در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاز مایع،‌ مخلوطی از پروپان و بوتان است.

گاز طبیعی فشرده (CNG): گاز طبیعی فشرده شده سی‌ان‌جی که اختصاری است از compressed natural gas به درون کپسول خودروها تزریق می‌شود.

gas to liquid) GTL): تبدیل گاز طبیعی به سوخت‌های با ارزش حرارتی بالاتر و به شکل مایع را گویند.

گاز سنتز(SNG): گازی است بی‌بو، بی‌رنگ و سمی که در حضور هوا و دمای 574درجه سانتی گراد بدون شعله می‌سوزد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها