رونمایی از کتاب «فرزانه ایران‌مدار»

در مراسم بزرگداشت زنده‌یاد ایرج افشار از دو اثر ارزشمند «فرزانه ایران‌مدار» و «دوره کامل ۴۵ جلدی فهرستگان نسخه‌های خطی ایران» که در مدار ایران‌شناسی پدید آمده‌اند، رونمایی شد.
کد خبر: ۸۸۸۴۳۷

به گزارش فارس، در ابتدای این مراسم سیدرضا صالحی‌امیری، رئیس کتابخانه ملی صحبت کرد و گفت: امروز از ایرج افشار سخن می‌گوییم؛ شخصیتی که هر جا اسم از ایران و ایرانی برده می‌شود یاد و خاطره او زنده می‌شود. امروز اگر هویت، فرهنگ و اسطوره‌ ایران در دنیا گسترش یافته مدیون تلاش‌های انسان بزرگی است که بدون منت آنچه داشت در طبق اخلاص گذاشته بود.

او افزود: نسل امروز باید بداند اگر امروز درخت این فرهنگ سبز است و میوه می‌دهد به‌خاطر وجود ریشه‌هایی همچون ایرج افشار است. امیدوارم این نسل بداند که میراثدار فرهنگ بزرگی است که باید آن را پاس بدارد.

در ادامه آیت‌الله مصطفی محقق‌داماد صحبت کرد و گفت: من 23 سال با ایشان مأنوس بودم و هیچ‌وقت غرور و تکبری در او ندیدم. جالب این است که ایشان تمام سرمایه و ثروت خود را وقف ایران و ایران‌شناسی کرده است. خاطرم هست که در وصیتنامه او دیدم همه اموالش را وقف این کار کرده بود و من تولیت این وقف را به‌عهده دارم.

ایرج افشار نمونه اخلاق‌مداری در کنار علم و اندیشه و دانش بود، به‌گونه‌ای که بعد از فوتش کتابخانه شخصی‌اش را وقف مرکز اسناد کتابخانه ملی کرد که امروز افراد زیادی از این گنجینه استفاده می‌کنند. او نام خوبی از خود باقی گذاشت و ماندگاران اصلی همین‌ها هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها