پس از تحمل یک دوره بیماری؛

آیت الله واعظ طبسی دعوت حق را لبیک گفت

آیت الله عباس واعظ طبسی نماینده ولی فقیه در استان‌ خراسان رضوی و تولیت آستان قدس رضوی بامداد جمعه دعوت حق را لبیک گفت و به لقاءالله پیوست.
کد خبر: ۸۸۶۶۸۳
آیت الله واعظ طبسی دعوت حق را لبیک گفت

به گزارش جام جم آنلاین، آیت الله واعظ طبسی جمعه هفته گذشته به دلیل مشکل تنفسی پس از شرکت در انتخابات به بیمارستان امام رضا(ع) منتقل شد و به دلیل خونریزی مغزی به کما فرو رفت.

سید احمد هاشم آبادی مدیر روابط عمومی آستان قدس رضوی در این رابطه به مهر اظهار کرد: با وجود تلاش پزشکان و تیم درمانی برای کمک به ادامه حیات ایشان اما این شخصیت برجسته روحانی بامداد امروز جمعه جان به جان آفرین تسلیم کرد و به لقاءالله پیوست.

بنا بر اطلاعات رسیده مراسم تشییع پیکر آیت الله واعظ طبسی شنبه ۹ صبح از حسینیه امام رضا به سمت حرم امارضا(ع) انجام می‌شود.

یار امام رخت سفر بربست

آیت الله واعظ طبسی نماینده ولی فقیه در استان‌ خراسان و تولیت آستان قدس رضوی در سال ۱۳۱۴ در مشهد مقدس و در خانواده ای مذهبی و روحانی متولد شد.

آیت الله واعظ طبسی در یک سالگی پدرش را که از نوابغ گویندگان اسلامی در ایراد سخنرانی های مذهبی و خطابه و از لحاظ اخلاق، تقوی و پرهیزگاری زبانزد خاص و عام بود از دست داد و دوران کودکی را با سرپرستی مادر پشت سر گذاشت.

وی از همان سنین کودکی و نوجوانی بسیار عاطفی و علاقمند به حوزه های علمیه، عالمان دینی و حضور در جلسات مذهبی بود، لکن علیرغم علاقه شدیدی که به فراگیری علوم اسلامی داشت به خاطر شرایط و اقتضای زمان به تحصیل در دبستان و دبیرستان پرداخت که طی این دوران به دلیل استعداد سرشار و انضباط عالی همواره مورد توجّه و احترام دوستان و معلمان بود.

آیت الله واعظ طبسی در ۱۶ سالگی به حوزه علمیه وارد شد و دروس مقدماتی، سطوح متوسطه و عالیه و خارج را به طور جدّی دنبال کرد و از محضر اساتید و عالمان برجسته ای همچون آیات عظام و حجج الاسلام والمسلمین خالقی، جاویدی، ادیب نیشابوری، حاج سید احمد مدرس یزدی، حاج شیخ مجتبی قزوینی و میلانی بهره مند گردید، به طوری که مرحوم حضرت آیت الله العظمی بروجردی وی را طلبه ای خوش فکر و به عنوان زبان حوزه های علمیه دانسته وبا تقدیر و تفقد از ایشان نام می بردند.

وی همراه با حدود ۳۰ سال کار علمی دقیق و پیگیر، چندین دوره دروس منطق، اصول، معالم، قوانین، رسائل و کفایه را تدریس نمود که کلاسهای درس ایشان با استقبال گرم طلاب مواجه بود.

آیت ا… واعظ طبسی در دوران تحصیل و تدریس خویش بر مبانی حضرت امام خمینی (ره) و بعضاً مرحوم آیت ا… العظمی نائینی ، مرحوم آیت ا… العظمی خویی و مرحوم آیت ا… العظمی حکیم توجّه خاص داشته و در ادبیات، منطق، معانی و بیان و اصول دارای نوشته هایی است.

آیت ا… واعظ طبسی از سنین ۱۲ یا ۱۳ سالگی با سیاست آشنا بود و در ۱۵ یا ۱۶ سالگی چه در دبیرستان و یا حوزه علمیه و منزل مسائل سیاسی را دنبال و مطرح می کرد.

وی با احساس نفرت عیمقی که از رژیم پهلوی در خود احساس می کرد، خشم و کینه اش را به اشکال مختلف ابراز می نمود و پس از گذشت یکی دوسال از شروع درس در حوزه علمیه با سخنرانی های خویش مبارزه ای هدفمند و جهت دار را علیه دستگاه حاکم آن زمان آغاز کرد، تا جایی که چندین بار به‌خاطر همین سخنرانی ها ممنوع المنبر و یا به زندان کشانده شد، لکن این مبارزه مقدس را تا پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) ادامه داد و همیشه یار و یاور اسلام و نظام اسلامی برای خدمت به جامعه اسلامی بود.

وی در دیداری که با امام راحل (ره) داشت، معظم له در مورد ایشان فرمود: «من به شما از دو حیث ارادت دارم، به‌خاطر خودتان و به خاطر مرحوم والدتان، چه بسیار افرادی غیرمسلمان بودند که تحت تاثیر منطق و کلام مؤثر و پرجاذبه او به اسلام مشرف شدند و در کشورهای عربی موقعیت ویژه ای داشت.«

آیت ا… واعظ طبسی پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی همواره به عنوان یکی از استوانه های نظام مقدس مورد توجّه قرار داشته و از سوی امام خمینی(ره(به عنوان نماینده معظم له در استان خراسان و تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد.

پس از رحلت آن بزرگوار، این حکم از سوی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و ولی امر امت اسلام تأیید شد.

وی علاوه بر خدمت در بارگاه مقدس رضوی در نهادهای مقدسی همچون مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری عضویت و ریاست حوزه علمیه خراسان را بر عهده داشت و در جهت اعتلای اسلام و نظام مقدس اسلامی تلاشی وافر از خود نشان داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها