در روزهای گذشته گروه تروریستی تکفیری داعش با استفاده از خلأ امنیتی پیش آمده در بغداد و مناطق حاشیه آن موفق به انجام چند عملیات تروریستی شد.
کد خبر: ۸۸۶۱۹۵
فلوجه، در انتظار نبرد بزرگ آزادی

این گونه اقدامات که همچنان ادامه دارد و روز گذشته نیز منجر به ترور یکی از افسران ارشد عراقی در غرب بغداد شد نگرانی‌های متعددی را به وجود آورده است. از این‌رو مقامات عراقی تصمیم گرفتند با اعلام حالت منع آمد و شد در استان دیاله خلأ‌های امنیتی موجود را پرکرده و در عین حال به عملیات نظامی‌خود علیه تروریست‌ها شتاب دهند. آزاد سازی فلوجه بعد از رمادی هم اکنون در دستور کار نیروهای نظامی‌عراق قرار گرفته است.

در جریان یک انفجار انتحاری که در منطقه مقدادیه در شرق شهر بعقوبه روی داد بیش از 27 نفر کشته و 40 نفر دیگر نیز زخمی‌شدند. گرچه هنوز گروه مشخصی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته، اما انگشت اتهام به سمت گروه تروریستی داعش نشانه رفته است. اخیرا داعش به دلیل شکست‌های پی در پی در مناطق مختلف، حملاتی را به منطقه ابوغریب و مناطق دیگر در اطراف بغداد انجام داده است. برخی از تحلیلگران علت وقوع این انفجارها را از یک‌سو اعزام نیروهای ارتش و بسیج مردمی‌عراق به جبهه‌های جنگ در رمادی و استان نینوا عنوان می‌کنند و از سوی دیگر برخی می‌گویند گروه داعش برای کاستن از فشارهایی که متوجه این گروه شده دست به انجام عملیات انتقام جویانه در اطراف بغداد زده است تا رعب و وحشت ایجاد کند.

آزاد سازی فلوجه

نظامیان ارتش عراق در ادامه آزاد سازی رمادی و برخی شهرک‌های نزدیک فلوجه عملیات بزرگ آزادسازی جزیره «سامراء» را با مشارکت نیروهای مردمی‌این کشور کلید زدند. به گزارش مهر و به نقل از شبکه سومریه نیوز، نیروهای مردمی‌در این عملیات دوشادوش نظامیان ارتش با تروریست‌های تکفیری داعش می‌جنگند. فرمانده عملیات مشترک عراق آغاز این عملیات را تائید کرده است. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، دیروز عملیات نظامی‌جدید را عملیات «امن‌الجزیره» خواند که هدف آن پاکسازی جزیره سامرا و جزیره تکریت است اما مرکز اطلاع‌رسانی بسیج مردمی‌ عراق، آن را عملیات بزرگ امام علی الهادی نامید و هدف از آن را آزادی غرب صلاح‌الدین و حوض الثرثار اعلام کرد. در همین رابطه رئیس فراکسیون زن و خانواده و کودک در مجلس عراق با تاکید بر این که داعش به فتوای ابوبکر بغدادی، شماری از دخترانِ فلوجه را به زور از خانواده‌هایشان گرفته است از نخست‌وزیر این کشور خواست به عملیات آزادسازی فلوجه سرعت بخشد. صهیب الراوی استاندار الانبار حدود یک هفته قبل پیش‌بینی کرده بود که عملیات آزادسازی فلوجه، سریع‌تر از عملیات آزادسازی رمادی صورت گیرد.

مقدمات آغاز عملیات موصل

از سوی دیگر مقامات آمریکایی می‌گویند نیروهای ویژه این کشور برای مشارکت در عملیات آزاد سازی موصل وارد عمل شده‌اند. جوزف دانفورد، رئیس ستاد ارتش آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با اشتون کارتر، وزیر دفاع این کشور گفت: عملیات آزادسازی موصل به صورت مقدماتی آغاز شده است و فرماندهان نظامی ‌در وزارت دفاع آمریکا مشغول بررسی طرح عراق برای آزادی این شهر هستند. کارتر نیز اعلام کرد که از کنگره خواسته از تسریع عملیات علیه داعش با افزایش بودجه ارائه شده به آن حمایت کند. وی می‌گوید: ما خواهان اختصاص 5/7 میلیارد دلار شدیم که حدود 50 درصد از بودجه سال گذشته بیشتر است. وی افزود: حمایتی که ما از عملیات موصل به عمل خواهیم آورد بزرگ‌تر از حمایتی است که در عملیات رمادی به عمل آوردیم.

از آنجا که شورای استانداری نینوا از مشارکت نیروهای حشد الشعبی در این عملیات مخالفت کرده، قاسم الاعرجی رئیس فراکسیون پارلمانی بدر، این مخالفت را مایه پافشاری بسیج مردمی‌بر این موضوع دانست و گفت: این نیروها باید در عملیات نینوا مشارکت داشته باشند.

سد موصل، پایتخت عراق را تهدید می‌کند

سفارت آمریکا در بغداد به اتباع این کشور در عراق هشدار داده برای خروج فوری از این کشور در صورت شکستن سد موصل و بروز فاجعه، آماده باشند. به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سفارت آمریکا گفته است شکستن سد، به مرگ 5/1 میلیون از ساکنانِ کرانه دجله منجر خواهد شد، و موصل که بزرگ‌ترین شهر عراق است، در مدت چند ساعت 21 متر زیر آب خواهد رفت. بر پایه این گزارش، احتمال دارد شکستن سد، شهرهایی نظیر سامرا و بغداد را نیز زیر آب ببرد، اما فاصله رسیدن آب به این دو شهر، 24 تا 72 ساعت خواهد بود. این در حالی است که «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق یکشنبه گذشته با تاکید بر این که تدابیر احتیاطی لازم در قبال چنین مساله ای اتخاذ شده است، احتمال شکستن سد را بسیار کم دانست. تسلط عناصر داعش بر سد موصل در سال 2014 همگان را از احتمال شکستن آن به منظور زیر آب رفتن موصل و بغداد و کشتن صدها هزار تن از مردم بیمناک کرد، اما نیروهای عراقی، دو هفته بعد توانستند سد را از داعش پس بگیرند . با این حال گفته می‌شود این سد کاملا فرسوده است و باید به سرعت ترمیم شود، اما هیچ‌کسی تا به حال دست به چنین کاری نزده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها