دو هفته‌ای است که حاکمان عربستان از آمادگی برای اعزام نیروی نظامی زمینی به سوریه دم می‌زنند. برخی از تحلیلگران آن را تلاشی برای برهم زدن موازنه ایجاد شده به نفع دولت سوریه و دولت‌های حامی آن، بعد از پیشروی‌های اخیر نیروهای سوری می‌دانند. برخی نیز آن را بلوفی سیاسی برای جبران موقعیت ضعیف خود و کسب امتیازهای سیاسی در مذاکرات معرفی می‌کنند.
کد خبر: ۸۸۲۷۸۰
عربستان در تونل انزوا

مطالعه وضعیت عربستان در تحولات منطقه حاکی است، دست زدن به چنین اقدامی پیامدهای منفی سنگینی برای سعودی‌ها خواهد داشت. این کشور حدود یک سال است اقدام نظامی علیه یمن را آغاز کرده، اما هنوز جرات اجرای عملیات زمینی در این کشور را پیدا نکرده است.

این وضعیت از محدودیت‌های ذاتی و ظرفیت‌های بشدت محدود عربستان ناشی می‌شود. در چنین شرایطی و با توجه به نمونه‌های تاریخی، باز کردن جبهه‌ای دیگر و اعزام نیرو به سوریه برای سعودی‌ها می‌تواند اشتباهی استراتژیک و مرگبار باشد.

با این همه سعودی‌ها انتظار داشتند با اعلام همراهی دیگر کشورهای نزدیک به سعودی‌ها با این موضع عربستان، از بلوف سیاسی خود بهره‌برداری کنند اما به‌رغم حمایت‌های کشورهایی مانند ترکیه و امارات که چندان دور از انتظار نبود، دیگر کشورها تمایلی به همصدا شدن با عربستان نشان ندادند.

چنان که بحرینی‌ها آمادگی برای همراهی با عربستان را تکذیب و کویت و مصر نیز اعلام کردند مخالف هرگونه عملیات نظامی زمینی در سوریه هستند. همراه نشدن کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌ فارس با عربستان را باید هشداری برای سعودی‌ها تلقی کرد.

تا زمانی که راه مذاکرات سیاسی برای حل بحران سوریه باز نشده بود و بر راه حل نظامی اصرار می‌شد، سعودی‌ها می‌توانستند برخی دیگر از کشورهای منطقه را با خود همراه سازند و بظاهر ائتلافی را شکل دهند اما وقتی که در پی مذاکرات متعدد راهی برای حل بحران سوریه از طریق مذاکره سیاسی باز شد، کشورها بویژه کشورهای حوزه خلیج‌فارس چندان تمایلی به دمیدن بر شیپور جنگ ندارند.

آنها بر خلاف سعودی‌ها که در حال حاضر منافع خود را در بحران و جنگ جست و جو می‌کنند، پایان جنگ و مذاکره را به منافع خود نزدیک‌تر می‌بینند.

از این روست که با پیشنهاد سعودی‌ها برای مداخله زمینی در سوریه مخالفت کرده، بر راه‌حل سیاسی اصرار می‌ورزند. تداوم این روند وضعیت سعودی‌ها را شکننده‌تر و آنها را به سوی تونل انزوا هدایت خواهد کرد.

دکتر حاکم قاسمی - عضو هیات علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها