با مریم توکل‌نیا، هنرمند صنایع دستی:

پیوند صنایع دستی با پوشاک

درحالی که برخی برندهای بزرگ غربی استفاده از نشانه‌ها وطرح‌های ایرانی، مانند نقوش فرش تبریز، در لباس‌هایشان را آغاز کرده‌اند، مریم توکل‌نیا، هنرمندی ایرانی، هم تلاش دارد صنایع دستی کم‌نظیرایرانی را به فرهنگ پوششی مردم وارد کند.
کد خبر: ۸۸۲۶۹۶
پیوند صنایع دستی با پوشاک

او که هم دستی در صنایع دستی دارد و هم در طراحی لباس و پارچه، این دو را با هم ترکیب کرده و با تکیه بر داشته‌های اصیل ایرانی در زمینه لباس و پارچه و صنایع دستی، آثار متنوعی را خلق کرده است. با او درباره آثارش به گفت‌وگو نشستیم:

به نظر می‌رسد جنس برخی لباس‌هایی که طراحی کرده‌اید از نمد باشد. چه شد به فکر استفاده از نمد در مد و لباس افتادید؟

با این اقدام سعی داشتم بر استفاده از صنایع دستی در زندگی روزمره تأکید داشته باشم. نمد را بیشتر به عنوان زیرانداز استفاده می‌کنند؛ اما با فرآوری نمد بدون ‌آن‌که بو داشته باشد و با حفظ لطافت، ما از آن در طراحی لباس‌ها سود جستیم. در طراحی یک مانتو که نامش را خلیج فارس گذاشتم از نمدی استفاده کردم که با پوست گردو رنگ شده؛ دکمه‌های این مانتو از سنگ است که نقوش هخامنشی توسط یک هنرمند صنایع دستی بر آن هک شده است. روی دکمه‌های این مانتو عنوان «دریه پارس» به خط پارسی باستان هک شده که نشانگر این است که از زمان‌های دور خلیج فارس را به این نام می‌شناختند.

شما تأکید دارید که از صنایع دستی می‌توان در زندگی روزمره استفاده کرد. بجز پوشاک در چه زمینه‌ای می‌توان از صنایع دستی کشورمان که شکل تزئینی هم نداشته باشد، سود جست؟

استفاده دیگر ما از نمد در ابعاد بزرگ‌تر به عنوان پتوست. همچنین از آن در طراحی کفش و نیم‌چکمه استفاده کرده‌ایم.

از سوی دیگر، بیشتر بافته‌های عشایری ما قابلیت استفاده در زندگی روزمره را دارند. کفش‌های دیگری را با چرم طبیعی و بافته‌های ایرانی ارائه کرده‌ایم که استقبال خیلی خوبی از آنها در نمایشگاه‌های خارجی شده است. کنار سیاه‌چادرهای عشایر را که به آن چیت می‌گویند، با ترکیب نی به صورت تابلو طراحی کردم که از آن هم به عنوان پنجره و هم تزئین این چادرها می‌توان استفاده کرد.

در نمایشگاه‌هایی که در کاخ نیاوران برپا کرده بودید، بخشی به چادر شب اختصاص یافته بود. درباره این بخش توضیح دهید.

در آن بخش، چادر شب‌های اقصی‌نقاط ایران را جمع‌آوری کردم و پس از مرمت، از آنها به جای استفاده به عنوان رخت خواب، در چمدان، کفش‌های دست‌دوز، پرده و ... به کار بردم. این چادر شب‌ها از منطقه اورامانات، عشایر شوش، لرستان و ... گردآوری شده است. از ماشته‌های لرستان به عنوان پرده بهره بردیم که باتوجه به فضای خانه می‌توان از آن استفاده کرد.

یکی از آثار شما سفالین بود که طراحی خاصی داشت. ظاهرا آن را بر اساس یکی از ابیات حافظ طراحی کرده‌اید.

در آن اثر نیز سعی کردم صنایع دستی را به زندگی روزمره بازگردانم. در طراحی این اثر از بیت «هر کجا آن شاخ نرگس بشکفد / گلرخانش دیده نرگسدان کنند» الهام گرفته‌ام. همچنین در اشعار خاقانی نیز به نرگستان اشاره شده است. مدتی در این زمینه تحقیق کردم و طرحی را ارائه کردم که توسط هنرمندی سفالگر اجرا شد. در واقع در این ظرف سفال، گل نرگس روی آب معلق می‌ماند. همچنین می‌توان از قلمه گیاهان دیگر به جای گل نرگس و ماهی تزئینی استفاده کرد، که یک همزیستی بین گیاه و ماهی در این ظرف به وجود می‌‌آید، به این صورت که ماهی از ریشه‌های گیاه و گیاه از فضولات ماهی تغذیه می‌کند.

کمیل انتظاری - گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها