نوشیدن یک بطری کوچک شیر در مدارس هیچ وقت به‌راحتی سرکشیدن یک لیوان آب نبوده. سال‌هاست برسر این شیر بحث است، یک بار برای این که چند بار در سال توزیع شود، باردیگر برای این‌که سهم چه کسانی شود، یک بار برای تولید استریل آن یا پاستوریزه بودنش و بارها و بارها نیز بر سر این که بالاخره شیرمدارس می‌ماند یا قطع می‌شود.
کد خبر: ۸۸۱۴۸۴
شیر مدارس قطره قطره می‌آید

سال 86 را یادمان نمی‌رود که خبر رسید شیر مدارس ممکن است به همه دانش آموزان نرسد، خبری که امتداد ماجرای گران شدن شیر درآن سال بود و راوی جور نبودن دخل و خرج کمیته ملی شیر مدارس.

این ماجرا کش آمد تا سال 89 که یارانه بسیاری از اقلام از جمله شیر برداشته شد و همزمان با آن قیمت حامل‌های انرژی و علوفه بالاکشید و دامداران چاره‌ای جز گران کردن شیر نیافتند. بحران دربحران؛ این وضعی بود که درآن سال تجربه شد و دودش به چشم مدارس نیز رفت .

در همه این سال‌ها آموزش و پرورش دست پایین را گرفته بود و می‌کوشید به لطایف الحیل 70 نوبت شیر در مدارس ابتدایی و راهنمایی توزیع کند و این بطری‌های 200 سی‌سی را به دانش‌آموزان بنوشاند که یک سال می‌شد و سالی دیگر نه. (گفته می‌شود در ترکیه هفته‌ای پنج دفعه و در تایلند سالانه 260بار در مدارس شیر توزیع می‌شود)

شاید توزیع شیر در مدارس امسال نیز به خنسی بخورد اگر ملاک را گفته‌های منصور مجاوری، مشاور اجرایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش قراردهیم که گفته است حتی یک ریال از محل هدفمندی یارانه‌ها به پروژه شیر مدارس نرسیده؛ رقمی که روی کاغذ 400 میلیارد تومان بوده است .

این توزیع قطره‌چکانی شیر با شیوه‌ای لرزان و نامطمئن به صلاح سلامت بچه‌ها نیست؛ بچه‌هایی که نه در خانه الگوی تغذیه مناسب دارند و نه بوفه‌های مدارس که الحق پایگاه تغذیه ناسالم است.

مریم خباز - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها