دولت، صداوسیما را ملزم کرد

تامین 53 درصدی بودجه با افزایش آگهی‌های تجاری

بر اساس لایحه پیشنهادی دولت در بودجه سال 1395 صدا وسیما مکلف خواهد شد تا 53 در صد بودجه خود را تهیه کند که این امر راهی جز افزایش آگهی‌های تجاری برای کسب در آمد، برای سازمان باقی نمی‌گذارد.
کد خبر: ۸۸۱۰۴۹

از آنجا که دولت در لایحه پیشنهادی سال آینده، سهم خود در تامین بودجه صدا و سیما را تنها 22/1 درصد افزایش داده، رسانه ملی ناچار به افزایش 25 درصدی بودجه‌اش از طریق فروش آگهی‌های تبلیغاتی شده است. بر این اساس47درصد بودجه این دستگاه از سوی دولت تامین می‌شود و مسئولان صداوسیما باید 53درصد دیگر را از طریق فروش آگهی به دست بیاوردند که این عامل می‌تواند ضمن داشتن آثار سوء، به ترویج مصرف‌گرایی جامعه نیز بینجامد.

به گزارش مجلس تی‌وی، با نگاهی مقایسه‌ای بین ارقام موجود می‌توان دید که در سال 84 سهم دولت در تامین اعتبارات سازمان صداوسیما 71 درصد بوده، اما هر قدر که جلوتر رفته، این نسبت در سال 94 به چیزی در حدود 47 درصد رسیده است.

دولت با علم به تبعات منفی پخش آگهی از شبکه‌های سازمان، بخش اعظم مسئولیت تامین بودجه را بر مبنای درآمدهای حاصل از این موضوع پی‌ریزی کرده و این تصمیم در حالی اتخاذ شده که دولت رقم 1200 میلیارد تومان میزان درآمد اختصاصی صدا و سیما در سال 94 را به رقم 1500 میلیارد تومان افزایش داده است. در واقع دولت با این افزایش 25 درصدی درآمد اختصاصی، فرصتی را برای این رسانه فراهم کرده تا با قبول تبعات منفی پخش آگهی بازرگانی از شبکه‌های صدا و سیما، به تحصیل درآمد به منظور تامین بودجه خود بپردازد.

بودجه عمرانی سازمان صدا و سیما در قانون سال 1394، رقمی بالغ بر 3160 میلیارد ریال است و به رغم افزایش 25درصدی بودجه عمرانی کل کشور در لایحه بودجه 1395، نسبت به قانون سال 1394، سهم سازمان با کاهش 88/20 درصدی به رقمی معادل 2500 میلیارد ریال تقلیل یافته است. این در حالی است که دولت بر اساس قانون الحاق برخی موارد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1394، موظف شده از ابتدای سال 1395، سهم بودجه عمرانی سازمان صدا و سیما را با هدف تکمیل سیگنال‌رسانی دیجیتالی تلویزیونی افزایش دهد.

متاسفانه این کاهش 88/20 درصدی در بودجه عمرانی در حالی است که انحصاری بودن فعالیت‌های رسانه ملی در کشور و لزوم به‌روزرسانی تجهیزات و زیرساخت‌های سازمان به منظور مقابله با شبکه‌های معاند خارجی، اقتضا می‌کند نسبت به بودجه عمرانی رسانه ملی به‌صورت جامع‌تری نگریسته شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها