
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
اسباببازیها بهعنوان حاملان مستقیم ارزشهای فرهنگی، بویژه در حوزه سبک زندگی و تعاملات اجتماعی کودکان، سالهاست در مرکز و محور مباحث مدیریت و مهندسی راهبردی فرهنگی قرار دارند و سیاستگذاران مختلف، در جوامع و فرهنگهای متفاوت تلاش میکنند با هدایت و مسیردهی به فرآیند تولید اسباببازی و عروسک در مرزهای فرهنگی خود، به تقویت هویت فرهنگی و انسجام اجتماعی جامعه بپردازند.
در جمهوری اسلامی ایران نیز، اهمیت این حوزه به رسمیت شناخته شده و با تشکیل شورای نظارت بر ساخت، طراحی، واردات و توزیع اسباببازی کودکان، استقرار دبیرخانه این شورا در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و واگذاری مسئولیت اداره دبیرخانه و اجرای مصوبات شورا به کانون، مسیر اصلی هدایت راهبردی این حوزه صنعتی ـ هنری تعیین شده است البته ممکن است در اینجا با پرسشهایی از این دست مواجه شویم که این نظارت و مدیریت شامل چه مصداقهایی میشود، چگونه شکل میگیرد و متکی بر کدام مبانی است؟ برای فهم روند و فرآیند تصمیمسازی در این حوزه، میتوان نکات زیر را ذکر کرد:
براساس مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی، دبیرخانه شورای نظارت بر اسباببازی، بهعنوان تنها مرجع صدور مجوز تولید و عرضه اسباب بازی تعیین شده و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز تمام سعی خود را بهکارمیگیرد که به وظیفه خود در این زمینه عمل کند ؛ اما با این وصف، فقط به جنبه بازدارندگی موضوع نمیاندیشیم و رویکرد ایجابی و تعامل برای ارتقای سطح دانش و آگاهی دستاندرکاران و خانوادهها را نیز بهطور جدی مدنظر قرار دادهایم.
درواقع کانون بهجای بسنده کردن به محدودیت تولید و عرضه اسباببازیهای نامناسب، ساماندهی این حوزه را در اولویت میبیند و میخواهد به تولید و گسترش دانش، آگاهی و مهارت طراحان، دستاندرکاران تولید و عرضه و مصرفکنندگان اسباببازی کمک کند تا بهتر و با آشنایی و آگاهی و اطمینان بیشتر دست به طراحی و تولید یا خرید محصولات این صنعت ـ هنر بزنند.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موظف است امکان و زمینه طراحی، تولید و عرضه اسباببازیهایی را فراهم سازد که همسو با ارزشهای جامعه، برخاسته از فرهنگ غنی کشور و متناسب با الگوهای تمدن اسلامی ـ ایرانی باشند.
فرآیند صدور مجوز تولید و عرضه نیز میتواند محل سؤال باشد که باید گفت در این فرآیند بهداشتی بودن مواد بهکاررفته در ساخت اسباببازی، تناسب شکل و قطعات با مخاطب و محتوای اسباببازی مورد بررسی قرار میگیرد و به اقتضای کار، گاهی تصمیمگیری به مرحلهای بعد از دریافت پاسخ آزمایشهای بهداشتی مواد به کار رفته در تولید اسباببازی یا بررسی جوانب روانشناختی و جامعهشناختی آن موکول میشود تا بتوان با اطمینان بیشتری تصمیمگیری کرد.
تحلیل و بررسی ارزشها در بازی (values at play)، هماکنون بهعنوان شاخهای بینارشتهای در بسیاری از دانشگاههای دنیا جای خود را پیدا کرده و محل تحلیل مباحث و مناقشات علمی فراوان قرار گرفته است، آرزوی ما و اغلب دلبستگان به رشد و پرورش کودکان و نوجوانان میهن در فضایی سالم و مناسب، آن است که با ورود این شاخه به دانشگاههای کشور، وظیفه دشوار تولید ادبیات علمی در حوزه نظارت بر اسباببازی، میان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مجامع و مراکز علمی دانشگاهی در کشور تقسیم شود، تا زودتر شاهد بهبود و ارتقای وضعیت صنعت ـ هنر اسباببازی در کشور باشیم، و امیدواریم از دل مناقشات، تبادلنظرها و بحثها، افکاری تازه و طرحهایی نو متولد شود، افکار و طرحهایی که صنعت تولید اسباببازی در کشورمان را به جایگاه فراخور فرهنگ غنی ما برساند.
توجه همه نهادها و فعالان فرهنگی، به سلامت نسل آینده کشور، اعم از سلامت جسمی و فیزیکی، بهداشت روانی و فرهنگی، و سلامت عقل و خرد انتقادی، ضرورتی انکارناپذیر و حیاتی است.
امیدواریم اکنون که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تمامقامت و با حداکثر انرژی، در حال تلاش برای محافظت و صیانت از سلامت کودکان کشور در حوزه صنعت اسباببازی و سرگرمی در کشور است، نهادهای مجاور و فعالان حقوق و سرگرمیهای کودک، همدلانه و بیدریغ در کنار کانون پرورش فکری قرار بگیرند و این نهاد قدیمی و تاثیرگذار را در انجام وظیفه خود یاری کنند.
تمرکز بر بخشی از این فعالیتها و برجستهکردن وجوه حذفی و نظارتی شورای نظارت بر اسباببازی و نادیدهگرفتن نقش حمایتی و پژوهشی آن، نه تنها کانون و شورا را در انجام وظایف خود کمک نخواهد کرد، بلکه باعث نادیدهگرفتن اهمیت قابل توجه وظیفهای خواهد شد که این نهادها بهعهده گرفتهاند و در پایان این که، تصویر «ایران»ی که در حوزهای مثل اسباببازی محل پیوند صنعت و هنر و بازار محسوب شود و در زمره برترین کشورها و با بالاترین کیفیتها قرار بگیرد، تصویری نیست که نیل به آن ناممکن و حتی دور از دسترس باشد، تنها نیاز ما در این حوزه، ایجاد دغدغه و مطالبهای عمومی و کمک به تولیدکنندگان و بازرگانانی است که شرایط اجتماعی و فرهنگی کشورمان را بدرستی درک کرده و متناسب با شرایط و فناوریهای پیشرفته و روزآمد به تولید یا ارائه محصول میپردازند. این تصویری است که پیش روی ما در کانون پرورش فکری قرار دارد و تلاشهایمان را تقویت میکند.
علیرضا حاجیانزاده - مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
«جامجم» در گفتوگوی اختصاصی با سه نماینده مجلس الزامات سرمایهگذاری در تولید را بررسی کرد
حسن روشن در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد ؛
در گفتوگوی «جامجم» با یک کارشناس تحولات جمعیت ایران و جهان مطرح شد