خبر سلامت

اختلال‌کورتیزول عارضه‌ای‌ خطرناک

افزایش و کاهش کورتیزول خون چنانچه به موقع تشخیص و درمان نشود عوارض جدی و حتی مرگ بیمار را در پی خواهد داشت.
کد خبر: ۸۷۷۸۰۹

دکتر محمدرضا بختیاری، متخصص علوم آزمایشگاهی در گفت‌وگو با جام‌جم با اعلام این خبر گفت: کورتیزول یکی از مهم‌ترین هورمون‌های بدن است که از طریق غده‌های آدرنال در پاسخ به استرس یا کمبود گلوکز خون ترشح می‌شود.

هورمون کورتیزول در تنظیم برخی فعالیت‌های مهم بدن ازجمله تنظیم فشار خون، سوخت و ساز مناسب قند، آزادسازی انسولین برای حفظ سطح قند خون، سیستم دفاعی بدن و واکنش‌های تحریکی و التهابی نقش دارد.‌ نایب‌رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی افزود: به همین دلیل، افزایش و کاهش کورتیزول خون به طور اولیه یا ثانویه بیماری‌های مهمی را باعث می‌شود که چنانچه به موقع مشخص و درمان نشوند عوارض جدی و حتی مرگ بیمار را در پی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: علت تشخیص و درمان افزایش و میزان کاهش کورتیزول، کاملا به آزمایشگاه بالینی وابسته است و از تست‌های متعددی به این منظور استفاده می‌شود و اندازه‌گیری هورمون کورتیزول با دستگاه‌های پیشرفته در نمونه خون، ادرار و بزاق برای تشخیص صحیح و دقیق حالات بیماری، اهمیت ویژه‌ای دارد.‌ متخصصان دریافته‌اند گرچه کورتیزول، بخش مهم و مفیدی از واکنش بدن به استرس است، اما اگر واکنش آرامشی بدن نیز در مقابله با آن فعّال نشود بدن قادر نخواهد بود به حالت طبیعی و عادی بازگردد. متأسفانه قرار گرفتن مکرر در محیط‌های پراسترس منجر به آن می‌شود که واکنش بدن به استرس بشدت فعال شود تا جایی که فرصت لازم برای بازگشت به حالت طبیعی و عادی به دست نیاید. در چنین شرایطی، استرس مزمن منجر به اختلال ترشح کورتیزول در بدن می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها