در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سینما از زمان آغاز فعالیت به قصهسرایی در فضاهای متنوع و لوکیشنهایی مختلف نیاز داشت؛ بنابراین طیف گستردهای از مکانها را به عنوان بستر و محل روایت حوادث برگزید. البته هالیوود و دیگر شرکتهای فیلمسازی در اروپا تا مدتها تحت نظام استودیویی فعالیت و مکانهای مختلف موردنظر در فیلمنامه اعم از شهرها و بیابانها را در محدوده استودیو بازسازی میکردند؛ تصمیمی که در آن زمان بصرفه و تحت کنترل بود، اما از جایی به بعد رویاپردازی در محیطی بسته چندان باورپذیر نبود و مردم نیاز داشتند محل زندگی و کار روزمره خود را در فیلمها ببینند و این گونه بود که فیلمسازان به شهرها و نقاط مختلف آنها اعتنا کرده و قصههایشان را در نقاطی آشنا برای تماشاگران روایت کردند. در واقع سینما ـ که خود محصول پیشرفت تمدن و نشانهای نوین از شهرنشینی بود ـ با بهرهگیری خلاقانه از شهرها، دین خود را ادا کرد. از آن پس هر فیلمسازی بسته به نوع قصه و زاویه دید خود، شهرها و فضاهایی برای روایت برمیگزید و علاوه بر پایبندی به واقعیات شکلی شهرها و روحیه مردمان آنجا، بازتعریفی هم از لوکیشنهای شهری ارائه میکرد.
وودی آلن وقتی سراغ لوکیشن محبوب خود، شهر نیویورک و بویژه منطقه منهتن میرود، در نگاهی کمدی و طنازانه به هجو فضای روشنفکری آنجا میپردازد و اگر مارتین اسکورسیزی سراغ شهری مثل نیویورک میرود، فساد و تباهی و فعالیت گنگسترهای آنجا را میبیند. در همین سینمای ایران و از نمونههای اخیر، شهر بندرانزلی در فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» جلوهای رمانتیک و در حد شهر عشاق، پاریس مییابد، اما همین شهر در فیلمهایی چون «ناهید» و «بوفالو»، دارای سویههای تلخ و متناسب با قصه میشود.
اگر به این مباحث و نقش شهر و معماری در سینما و چگونگی استفاده فیلمسازان برتر سینمای جهان از آنها علاقهمندید و میخواهید بدانید عناصر و المانهای مختلف شهرها چه کاربردی در پیشبرد قصه دارند، خواندن کتاب «صحنههایی از یک ازدواج: ملاحظاتی درباره فضا و شهر در سینما» نوشته مازیار اسلامی را به شما پیشنهاد میکنیم. این کتاب که از سوی نشر حرفه هنرمند منتشر شده، هشت فصل دارد که عبارتند از: مکان و نامکان: دیداری و بساوایی، صحنه مرئی/ نامرئی، متافیزیک دکور: طراحی صحنه و گونههای مختلف آن، آسمانخراش ها: جهنمی یا بهشتی؟ ، شهر عریان: سینما چگونه شهر را عریان میکند، بلید رانر: شهر پست مدرن/ سینمای پست مدرن، سرچشمه: تقدیس فردیت معمار، شهر و امر منفی.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
ابراهیم الموسوی، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با «جامجم»:
در گفتوگو با بهرام کلهرنیا، دبیر هفدهمین جشنواره تجسمی فجر عنوان شد
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران درگفتوگو با «جامجم»:
«جامجم» در گفتوگو با مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، دلایل بروز و راههای مهار فرونشست زمین را بررسی میکند