با ودود موذن، خواننده و آهنگساز موسیقی آذری

عاشیق‌ها در تهران

ودود موذن برای آشنایان با موسیقی آذری نام شناخته‌شده‌ای است و از طرف دیگر چون منتسب به خانواده موذن‌زاده‌اردبیلی است، خیلی‌ها لااقل به نام او را می‌شناسند.
کد خبر: ۸۷۳۳۶۹
عاشیق‌ها در تهران

این هنرمند در عرصه موسیقی آذری فعالیت‌های ارزنده‌ای داشته و آشنایی کاملی با موسیقی ایرانی دارد. همه این موارد از او هنرمندی تاثیرگذار ساخته که آشنایی‌اش با موسیقی و همچنین صدای زیبایش در گوشه و کنار کشور، آذری‌زبان‌ها و غیرآذری‌زبان‌های زیادی را به آثار او علاقه‌مند کرده است. موذن این روزها قصد دارد همراه با گروه دالغا کنسرتی را با نام «عاشیق جنون» روی صحنه ببرد. با او درباره این اجرا و فعالیتش در عرصه موسیقی گفت‌وگویی انجام دادیم.

از چه زمانی فعالیت در عرصه موسیقی را شروع کردید؟

همان‌طور که می‌دانید ما منتسب به خانواده موذن‌زاده‌اردبیلی هستیم و یک بخش آواز از کودکی در مهد خانواده ما بوده و خواه ناخواه با موسیقی و بخصوص آواز بزرگ شدیم. بعدها من خواستم در عرصه موسیقی فعالیت داشته باشم.

تجربیاتی که تا سال 59 داشتم خیلی جسته و گریخته بود، اما سال 59 رفتم موسسه چاوش که آن زمان ریاستش را زنده‌یاد محمدرضا لطفی به‌عهده داشتند. آنجا در محضر استاد ناصح‌پور ردیف‌های ایرانی را کار کردم و همزمان تار و سه‌تار را هم پیش استاد فرخ مظهری شروع کردم. مدتی خارج از کشور بودم پس از بازگشت هر چه توان داشتم روی ردیف‌های موسیقی آذربایجانی کار کردم. با هنرمندان و موزیسین‌های جمهوری آذربایجان هم در ارتباط بودیم و بعد با آموخته‌هایمان در تهران ارکستری به نام سهند تشکیل دادیم.

همان ارکستر آقای وطن‌دوست که آقای رحیم شهریاری هم در آن حضور داشتند؟

بله. چند سال با این ارکستر کار کردیم، بعدها از دل آن گروه آراز را تشکیل دادیم و سعی کردیم کارها را مدرن‌تر و مورد پسند جوان‌ها اجرا کنیم. پس از آن در ارکستر بزرگ نظام چهار سال به‌عنوان سولیست فعالیت داشتم. پس از آن هم چند سال با ارکستر ملی به رهبری فرهاد فخرالدینی کار کردم. بعدا هم گروه ختایی را تشکیل دادم که صرفا موسیقی آذربایجان را کار می‌کند.

همچنین در کنار کارهای گروه خودم با برخی گروه‌ها از جمله دالغا کار می‌کنم و حالا هم قرار است سه‌شنبه این هفته با همین گروه در برج میلاد تهران اجرا داشته باشیم.

کمی درباره موسیقی ‌ای با گروه دالغا روی صحنه می‌برید، توضیح دهید.

این کنسرت ادغامی از موسیقی عاشیق و موسیقی ردیف است که اجرا می‌کنیم و موردپسند مخاطبان عام و خاص قرار می‌گیرد. ترکیب گروه «دالغا» براساس موسیقی عاشیق آذربایجان است. ترکیب سازی این گروه از حالت سنتی درآمده و تغییراتی کرده است.

موسیقی عاشیق‌ها مخاطب خاص خود را دارد. فکر می‌کنید عامه مردم هم بتوانند با آن ارتباط خوبی برقرار کنند؟

از نظر موسیقی شاهد اتفاق‌های تازه‌ای در گروه «دالغا» هستیم که برای نخستین بار موسیقی ردیفی آذربایجان با موسیقی عاشیقی آذربایجان ادغام شده، این اتفاق هم از نظر سازی و هم از نظر آوازی رخ داده است و قطعا می‌تواند مردم را به خود جذب کند. البته دو سال پیش با همین گروه در تهران اجرایی داشتیم که خیلی از آن استقبال شد.

زینب مرتضایی‌فرد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها