همزمان با بالاگرفتن اعتراض‌ها به فروش سلاح‌های جدید به ریاض عنوان شد:

عربستان سلاح‌های غربی را دریمن آزمایش می‌کند

در روزهای اخیر خبرهای مربوط به کسر بودجه شدید در عربستان تعجب همگان را برانگیخت. در این باره با حسن هانی‌زاده، کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه گفت‌وگو کرده‌ایم.
کد خبر: ۸۷۲۲۶۲
عربستان می‌خواهد با پول کشورهای اسلامی را با خود همراه کند

برخی معتقدند کسر بودجه شدید به رقابت‌های سیاسی در داخل برمی‌گردد و برخی آن را ناشی از هزینه‌های عربستان در منطقه به واسطه جنگ و هزینه‌های فرامنطقه‌ای به‌واسطه خوشگذرانی‌ها می‌دانند، نظر شما در این باره چیست؟

همه این عوامل در این کسر بودجه تاریخی دخیل هستند. عربستان به دلیل نقش تخریبی در رخدادهای منطقه از جمله در سوریه، عراق و یمن ده‌ها میلیارد دلار هزینه کرده و طی پنج سال گذشته 36 میلیارد دلار در اختیار داعش، جبهه النصره، جیش‌السلام و ارتش آزاد قرار داده است. در عراق نقش تخریبی ایفا کرده و در لبنان هم از طریق گروه 14 مارس و پول در اختیار آنها گذاشتن به همین نقش ادامه داده است.

این اقدامات هزینه‌های سنگینی بر دوش عربستان گذاشته است. جنگ یمن دهمین ماه خود را سپری می‌کند و ده‌ها میلیارد دلار روی دست شاهزاده‌های جوان ریاض هزینه گذاشته است. در همین حال مساله کاهش شدید قیمت نقت باعث شد عربستان در بودجه سالانه خود میلیاردها دلار کسری داشته باشد. برای اولین‌بار در تاریخ، این کشور با این شدت کسری بودجه روبه‌روست. کاهش قیمت نفت به این دلیل بود که عربستان یک میلیون بشکه به بازار جهانی پمپاژ کرد تا به اقتصاد ایران آسیب بزند. اما این کشور تک‌محصولی آسیب جدی‌تری به جای این‌که به ایران بزند، به خود زد.

این مساله که عنوان می‌شود، بن‌سلمان پادشاه بعدی عربستان از مسببان این کسر بودجه است،تا چه حد می‌تواند درست باشد؟

انتصاب وی به عنوان جانشین ولیعهد یک نوع بدعت است. معمولا در هیچ‌یک از سیستم‌های پادشاهی کسی را به عنوان جانشین ولیعهد قرار نمی‌دهند. این انتصاب نشان می‌دهد پادشاه پیر درصدد آماده‌سازی وی برای سلطنت است. بن سلمان برای تصدی وزارت دفاع بسیار جوان بود و به نظر می‌رسد پادشاه در تلاش است برای همیشه چرخه قدرت را در اختیار خاندان السدیری قرار داده و خاندان الشمری را در حاشیه قرار دهد. این دو قبیله در سال‌های گذشته چرخه قدرت را در اختیار داشتند، اما با مرگ ملک عبدالله از قبیله الشمری این قبیله به حاشیه رانده شد و شاه فعلی سعی دارد آن قبیله را از گردونه خارج و اهرم قدرت را در اختیار قبیله خود قرار دهد. قرار دادن جانشین ولیعهد صرفا برای تحیکم قدرت در طیف قبیله خود است که این مساله در درازمدت به تقابل شدید و خونین در خاندان سلطنتی منجر خواهد شد.

چرا ریاض در تلاش است پای پاکستان را به سیاست‌های ماجراجویانه خود باز کند؟

عربستان برای انزوا و تقابل با ایران در دو حوزه عربی و اسلامی عمل می‌کند. در حوزه عربی تلاش می‌کند کشورهای عضو شورای همکاری و اتحادیه عرب را همراه سازد و روابط این کشورها را با ایران قطع کند. در حوزه اسلامی نیز تلاش می‌کند از طریق پرداخت پول و کمک‌های مالی کشورهای اسلامی را با خود همراه کند. بعد از سفر اخیر جانشین ولیعهد به پاکستان فرمانده ارتش آن کشور گفت که اسلام‌آباد کنار عربستان خواهد بود که حرکتی کاملا سیاسی است و هدف آن است تا عربستان وانمود کند در حوزه اسلامی همسایگان را هم با خود همراه ساخته است. آنها درصدد هستند از پاکستان برای ناامن ساختن شرق ایران استفاده کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها