گزارش جام‌جم از یک معضل قدیمی در شمال ایران:

همراه شدن سقف منازل با باد

در کنار برف و بارانی که این روزها بسیاری از نقاط کشور را دربرگرفته است، وزش باد با سرعت بالا نیز در برخی استان‌ها گزارش می‌شود؛ بادی که معمولا در مسیر عبور خود خساراتی به بار می‌آورد و حتی در استان‌هایی چون گیلان و مازندران، سقف برخی خانه‌ها را هم از جا کنده؛ درست مانند بادی که با سرعت 90 کیلومتر بر ساعت، جمعه گذشته در رشت مرکز استان گیلان وزید و علاوه بر شکستن درختان و تیرهای برق، سقف تعدادی از خانه‌های این شهر را هم تخریب کرد.
کد خبر: ۸۷۱۳۶۲
همراه شدن سقف منازل با باد

به گزارش خبرنگار جام‌جم، تخریب سقف منازل در استان‌های مازندران و گیلان به دلیل وزش باد شدید، مربوط به یکی دو روز گذشته نیست؛ بلکه این حکایت، با وزش هر بادی که کمی شدت و سرعت داشته باشد، تکرار می‌شود و خساراتی برجای می‌گذارد، بدون این‌که دلایل وقوع این خسارت‌ها یا راهکارهای جلوگیری از تکرارش مورد توجه قرار گیرد.

به طور مثال بیش از یک ماه پیش تندبادی با سرعت 90 تا ۱۱۵ کیلومتر اکثر شهرهای مازندران را درنوردید و سقف بسیاری از خانه‌های روستایی در شهرستان‌های مختلف این استان از جمله آمل و محمودآباد را تخریب کرد و خساراتی به این واحدها وارد آورد و در روستاهایی همانند وسطی‌کلا و شهنه‌کلا در آمل نیز تخریب 12 واحد مسکونی و از بین رفتن کامل سقف و سربندی منازل را به دنبال داشت. پیش از آن در 16 مهرماه نیز توفان دیگری در این استان وزیده بود که سقف تعداد زیادی از واحدهای مسکونی در مناطق روستایی شهرستان‌های جویبار، سیمرغ، ساری و بهشهر را تخریب کرده بود.

بر اثر تندبادی هم که روز جمعه استان گیلان را درنوردید، سقف تعدادی از خانه‌ها به ویژه در شهرستان رشت، از جا کنده و روی خیابان و پیاده‌رو و ماشین‌های پارک شده آوار شد.

افشین عزیزی، مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان با اشاره به وزش این باد از صبح تا عصر جمعه به جام‌جم گفت: سرعت وزش این باد در نهایت در عصر جمعه به 90 کیلومتر بر ساعت رسید و به کنده شدن سقف و سربندی ده خانه در شهرستان رشت منجر شد که یکی از واحدها مربوط به مسکن مهر بود که با وجود تازه‌ساز بودن مسکن مهر باید دلیل این اتفاق مورد بررسی قرار گیرد.

وی به دلایل تخریب سقف‌ها با وزش تندباد اشاره کرد و افزود: عواملی همچون شدت و سرعت تندباد، در حال ساخت بودن سقف شیروانی برخی خانه‌ها و در نهایت قدیمی و فرسوده بودن خانه از مهم‌ترین دلایل تخریب سقف برخی خانه‌هاست و عمده تخریب‌ها مربوط به خانه‌های فرسوده‌ای می‌شود که هنوز کار بهسازی و مقاوم‌سازی روی آنها صورت نگرفته است.

به گفته وی، دولت اعتباراتی برای مقاوم‌سازی خانه‌های بافت‌های فرسوده در شهر و روستا اختصاص داده و روند بهسازی در تمام کشور و استان گیلان در جریان است، اما از آنجا که برای تعویض یک سقف باید کل خانه تعمیر و بازسازی شود و این کار هزینه‌بر است، در برخی موارد کار بهسازی به‌راحتی توسط مالکان انجام نمی‌شود.

سربندی سقف‌ها محکم و اصولی نیست

معاون مدیریت بحران استانداری مازندران نیز درخصوص دلایل کنده شدن سقف خانه‌ها در این استان با وزش هر تندباد به جام‌جم گفت: از آنجا که بارندگی در استان‌های شمالی زیاد است، معمولا سقف خانه‌ها در شهر و روستا به صورت شیروانی و سربندی با مصالحی همچون حلب و ایرانیت ساخته می‌شود، به این صورت که سربندی را به ستون‌ها و دیوارهای بنا چفت و قفل می‌کنند و این کار باید محکم و اصولی انجام گیرد، حال آن‌که برخی سربندی‌ها یا اصلا به بدنه ساختمان اتصالی ندارد یا این‌که اتصال ضعیف و غیراصولی است و باد به‌راحتی زیر آن رفته و آن را بلند و به هوا پرتاب می‌کند.

عطاءالله داداش پور با اشاره به این‌که این وضعیت بیشتر در خانه‌های روستایی با قدمت 20 تا 30 سال یا حتی برخی خانه‌های شهری قدیمی و بازسازی نشده، مشاهده می‌شود، افزود: ما درخصوص ارائه تسهیلات برای بازسازی خانه‌های قدیمی اطلاع‌رسانی کرده‌ایم و همین‌جا نیز مجدد اعلام می‌کنیم که اکثر سربندی‌های خانه‌های قدیمی در معرض تهدید و تخریب است و شهروندان می‌توانند برای مقاوم‌سازی سقف و خانه‌های خود از تسهیلات موجود استفاده کنند.

ریزش سقف‌ها با دلایل متعدد

قریشی، عضو نظام مهندسی ساختمان مازندران نیز در این زمینه به جام‌جم گفت: از آنجا که اکثر خانه‌ها در استان‌های شمالی به دلیل بارش‌های زیاد، به صورت شیب‌دار و شیروانی و سربندی ساخته می‌شود، دلیل اصلی تخریب این سقف‌ها را باید در عواملی همچون نوع مصالح به‌کار رفته، نحوه ساخت، موقعیت ساختمان، نبود کارگران ماهر و کاربلد و همچنین سرعت و شدت وزش باد جستجو کرد. به طور مثال سقف و شیروانی بسیاری از خانه‌های قدیمی روستایی با حلبی ساخته شده که این حلبی‌ها به مرور زمان زنگ زده و کیفیت خود را از دست می‌دهد و به‌راحتی کنده و تخریب می‌شود. از سوی دیگر اتصال برخی سقف‌ها با بدنه ساختمان نیز به صورت فنی و اصولی صورت نگرفته که عامل دیگری برای تخریب آن است.

سیدطاهر قریشی با اشاره به این‌که یکی دیگر از عوامل تخریب سقف‌ها مربوط به تخلفات ساخت‌و‌ساز است که هم‌اکنون نیز به‌ویژه در شهرهای استان به‌وفور وجود دارد، یادآور شد: این تخلفات ممکن است در به‌کارگیری مصالح بی‌کیفیت یا نحوه ساخت باشد. به این ترتیب که هنوز برخی در ساخت شیروانی خانه خود از ورق‌های موج‌دار آزبستی استفاده می‌کنند که استاندارد لازم را ندارد و ممنوع اعلام شده است و در تگرگی که چندی پیش در مازندران بارید، به بسیاری از سقف‌ها با این مصالح خسارت وارد کرد. به گفته وی، یکی دیگر از تخریب‌های صورت گرفته توسط باد نیز مربوط به نمای ساختمان‌ها و به دلیل استفاده از مصالح کامپوزیت در نماست که مناسب استان‌های شمالی نیست.

چراغ سبز شهرداری و کمیسیون اصل 100

کارشناس ساختمان دادگستری استان مازندران با اشاره به این‌که عامل دیگر نیز مربوط به رعایت نکردن اصول صحیح و فنی ساخت ‌و ‌‌ساز و مشکل کمیسیون ماده صد است، افزود: بسیاری از مالکان و سرمایه‌گذاران در استان با توجه به شرایط توریستی و گردشگرپذیر بودن استان، به تخلفاتی در میزان تراکم دست زده و به‌طور مثال اگر برای چهار طبقه پروانه ساخت گرفته‌اند، بدون مجوز تراکم خانه خود را افزایش می‌دهند که پرونده تخلفی آنها از طریق شهرداری به کمیسیون ماده صد ارجاع داده می‌شود و این کمیسیون نیز مالک را فقط به پرداخت جریمه مجبور می‌کند. از سویی مالک با پرداخت جریمه به ساخت ‌و ‌ساز تراکم اضافه اقدام کرده، در حالی که هیچ مجوز فنی و اصولی ندارد و بقیه ساختمان و سقف آن را بدون رعایت نکات اصولی و فنی برپا می‌کند.

قریشی تصریح کرد: این نوع تخلفات حتی در ساخت دیوارهای حائل میان مزارع، ساخت مرغداری‌ها و... هم مشاهده می‌شود و متاسفانه به مشکل بزرگی برای استان تبدیل شده است که ریشه آن را می‌توان در بی‌پولی شهرداری‌ها جستجو کرد که آن را از طریق تخلفات ساخت‌وساز و ارجاع پرونده‌ها به کمیسیون اصل صد و همکاری این کمیسیون با شهرداری برای اخذ جریمه از مالک و صدور مجوز ادامه ساخت غیراصولی تامین می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها