یک سوم جمعیت بزرگسال ایران اختلالات روانی دارند

رئیس سازمان بهزیستی ایران گفته است که ۳۴ درصد جمعیت کشور در سنین ۱۹ تا ۶۰ سال دچار اختلالات روانی‌اند. تنگناهای اقتصادی و هم‌چنین فشارهای روانی حکومت ایدئولوژیک می‌تواند از جمله دلایل این وضع باشد.
کد خبر: ۸۷۰۷۲۰
یک سوم جمعیت بزرگسال ایران اختلالات روانی دارند

به گزارش جام جم آنلاین، انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی ایران روز چهارشنبه (۱۶ دی/۶ ژانویه) در جلسه مدیران ارشد این سازمان به آمار بالای شهروندانی که به مشکلات روانی دچار هستند اشاره کرده است. آماری که او داده، بسیار نگران‌کننده است؛ ۳۴ درصد از افراد بالغ کشور دچار مشکلات روانی هستند.

سرعت افزایش بیماری‌های روانی در ایران بی‌سابقه است. در سال ۹۲ این آمار به گفته احمد جلیلی، رئیس منتخب انجمن علمی روانپزشکان ایران، ۲۵ درصد افراد بزرگسال را در برمی‌گرفت.

این اولین بار نیست که نسبت به گسترش دامنه اختلالات روانی در ایران هشدار داده می‌شود. سال گذشته و سال‌های قبل از آن نیز مسئولان بلندپایه، کارشناسان و استادان دانشگاه‌ از افزایش مشکلات روحی روانی در ایران ابراز نگرانی کرده بودند. این اختلالات به انواع مختلف در جامعه بروز می‌کنند، از افزایش زد و خورد و بروز رفتار عصبی گرفته تا افسردگی و افتادن به دام اعتیاد یا خودکشی.

آبان‌ماه گذشته خبرگزاری ایسنا از قول حسین قنبرنژاد، نماینده معاونت راهبردی قوه قضاییه از افزایش ۱۷ درصدی جرایم خشن در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ خبر داد. او هم‌چنین گفته بود که تهدید و خشونت‌های کلامی و ضرب و جرح در فهرست ۱۰ اتهام اول پرونده‌های کیفری ظرف پنج سال گذشته بوده‌اند.

گزارش پزشکی قانونی در خردادماه امسال نشان می‌دهد که در ایران در هر دقیقه یک نزاع صورت می‌گیرد و روزانه یک هزار و ۶۰۰ پرونده نزاع منجر به جرح در این سازمان تشکیل می‌شود. بیشتر جرم‌شناسان معتقدند که مشکلات اقتصادی و آسیب‌هایی چون تورم، گرانی، بیکاری، فقر، ترافیک سنگین یا آلودگی هوا آستانه تحمل افراد را پایین می‌آورد و بستر مناسبی برای خشونت ایجاد می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها